Stel vid bete

Saile

Trådstartare
Förra året när vi släppte hästarna på gräs så blev äldsta hästen (25 år) väldigt stel i bakbenen.
Jag trodde det var fång men både hovslagare och veterinären konstaterade att det inte kunde vara det utan vi trodde att han gått omkull i hagen.
Han haltade inte men var väldigt stel, svårt att lyfta bakbenen och blev snubblig vid ridning.

I höstas drog han av en sena i hasen och fick gå i sjukhage hela vintern. Började ge honom hyaluronsyra när han skulle börja ridas och han svarade bra på det. Mjuk och smidig i benen.

Men! Nu var vi släppt på gräs igen och han har blivit stel! Han har cushing så jag undrar om det har något med sockret i gräset påverkar hans muskler? Eller är det någon som vet?
Började ge honom djävulsklo idag, det har veterinären tipsat om.
Jag vet inte om det är dumt att låta honom gå på gräs även fast han skulle svara bra på DK. Han är 26 år och jag vill bara att han ska ha ett gott hästliv.

Är det någon förändring i hur mycket hästen är ute under sommar och vinter eller är den ute lika mycket året runt?

Funderar på om hästen inte kan slappna av ute som i box och på äldredagar inte vill vila lika mycket i hagen.

Om han har PPID (cushings) skulle jag absolut misstänka att det har med problemet att göra.

Jag skulle inte släppa en häst med PPID på bete då fång är extremt vanligt.

Den som hade det i vårat stall blev just stapplig och stel men veterinärerna hävdade att det inte var fång...i tre år innan de kom på att det var PPID och just sådan fång.

Är det någon förändring i hur mycket hästen är ute under sommar och vinter eller är den ute lika mycket året runt?

Funderar på om hästen inte kan slappna av ute som i box och på äldredagar inte vill vila lika mycket i hagen.

På vintern är han inne på natten, nu är han ute.
Så skulle det ju kunna vara, men han föredrar att vara ute. Men han kanske inte är medveten om sitt eget bästa :)

@Efwa
Tanken har slagit mig men han är varken varm eller har puls. Han ömmar i lårmusklerna och har svårt att lyfta bakbenen. Är det fångtecken?

På vintern är han inne på natten, nu är han ute.
Så skulle det ju kunna vara, men han föredrar att vara ute. Men han kanske inte är medveten om sitt eget bästa :)

@Efwa
Tanken har slagit mig men han är varken varm eller har puls. Han ömmar i lårmusklerna och har svårt att lyfta bakbenen. Är det fångtecken?

Jag kan alldeles för lite om PPID och fång för att veta, tyvärr.

Jag skulle byta veterinär till en som inte rekommenderar djävulsklo

Fast vi har vart hos denna vet. Flera gånger och undersökt honom. Han visar ingen hälta men är stor, stel och gammal. Han tål inte metacam så veterinären tyckte att blir han stel så prova att ge djävulsklo då hon sett goda resultat tidigare.

Det är inte så att du har skott av bak när han släpptes på bete? Jag skulle ta bort hästen från gräs tills efter midsommar och sedan låta honom gå i en väl nedbetad hage någon timme per dag och sen öka successivt om han klarade det. Att smärtstilla oavsett om det är metacam eller djävulsklo men lämna kvar på betet låter riskabelt om man inte helt kan utesluta fång, och fång tycks kunna se ut på många olika sätt.

Smärta i bakdelen är vanligt hos hästar med ppid och beror på att de under lång tid avlastat sina ömma framhovar och överbelastat bakdelen. Det blir som kramp i musklerna och det liknar kf. Det drabbade min häst och var en av orsakerna till att han fick somna in. Han kunde till slut inte lyfta bakbenen utan att darra av smärta och gå omkull om han inte fick sätta ner benet och var väldigt öm i bakdelen. Han slutade svara på prascend trots jättehög dos.

Ta bort din häst från gräset. Han vet inte vad som är bäst för honom, en häst vill alltid äta gräs och kan inte förstå att den blir sjuk av det. Han behöver förmodligen höja sin prascend dos också. Du kan prova att ge dk för att han ska må bättre men den löser ju inte problemet.

Smärta i bakdelen är vanligt hos hästar med ppid och beror på att de under lång tid avlastat sina ömma framhovar och överbelastat bakdelen. Det blir som kramp i musklerna och det liknar kf. Det drabbade min häst och var en av orsakerna till att han fick somna in. Han kunde till slut inte lyfta bakbenen utan att darra av smärta och gå omkull om han inte fick sätta ner benet och var väldigt öm i bakdelen. Han slutade svara på prascend trots jättehög dos.

Ta bort din häst från gräset. Han vet inte vad som är bäst för honom, en häst vill alltid äta gräs och kan inte förstå att den blir sjuk av det. Han behöver förmodligen höja sin prascend dos också. Du kan prova att ge dk för att han ska må bättre men den löser ju inte problemet.

Har dom ömma framhovar trots att dom aldrig haft fång? Han har alltid haft bra och fina hovar.
Jag är rädd för att detta är att han blir sämre i sin sjukdom och att det kommer bli värre allt eftersom. :(

Det är inte så att du har skott av bak när han släpptes på bete? Jag skulle ta bort hästen från gräs tills efter midsommar och sedan låta honom gå i en väl nedbetad hage någon timme per dag och sen öka successivt om han klarade det. Att smärtstilla oavsett om det är metacam eller djävulsklo men lämna kvar på betet låter riskabelt om man inte helt kan utesluta fång, och fång tycks kunna se ut på många olika sätt.

Nej, han har skor runt om. Ömmar inget från hovarna. Är spänd i låren och bakdelen.

Nej, han har skor runt om. Ömmar inget från hovarna. Är spänd i låren och bakdelen.

Jag kan inget om PPID och har inte sett din häst. Men en ponny jag hade förut som fick smygande fång och sen inte svarade på behandling. När han togs bort gick han själv ut från boxen till stallplanen. Det gick långsamt och stelt men han gick själv. Om man inte visste vad som var fel hade man sagt korsförlamning. För det hade han, rejäl. Bakdelens muskler var krampaktigt spända och han hade enorm KF.

Av smärtan i framhovarna. Hovbenen BF var på väg ut genom sulan. (Vet drog av honom skorna - skodd med sulor - när han var död för att eg "obducera" hovarna eftersom det fortfarande fanns tveksamhet om fång pga så otydliga och otypiska symptom. Hon behövde dock inte mer än dra skorna och peta lite på sulorna så var fångdiagnosen helt fastställd.). Men främsta symptomen kom från bakdelen.

Så jag skulle om det är gräset som gör det omedelbart ta bort hästen från gräs. Alternativt skulle jag avliva den. Faktiskt. För mig är det oavsett anledning inte okej ha en häst som har ont så som du beskriver.

Har dom ömma framhovar trots att dom aldrig haft fång? Han har alltid haft bra och fina hovar.
Jag är rädd för att detta är att han blir sämre i sin sjukdom och att det kommer bli värre allt eftersom. :(

Ja. Hästar med ppid utvecklar för eller senare fång och det är ofta inte klassisk fång, istället visar det sig som stelhet och de börjar röra sig med mycket mer vikt på bakdelen. Det kommer så smygande att det är lätt att missa. Hovarna ser normala ut på utsidan.

Det kanske hjälper att ta in honom från betet samt öka medicindosen, det behöver inte vara kört.

Jag har haft en häst som visade väldigt små symptom vid fång.
Han fick fång flera gånger och så här i efterhand har jag funderat på om han hade ppid.
Han mådde bra och var igång, men så på en hoppträning så tappade han lite (observera lite) bjudning mot hinder.
Det var fång.
Mitt minne sviker så jag kommer inte ihåg om det var den gången eller en annan gång då två olika veterinärer ansåg att det inte var fång. Men jag behandlade honom ändå som om att han fått ett anfall och ja, vid nästa hovslagning så visade hoven förändringar.

Fång kan vara lurigt och visa väldigt små symptom.
Har du röntgat hovarna på hästen?

Jag är av samma åsikt och det är lätt att kolla, stalla in nattetid och se om det gör skillnad. Äldre hästar som får svårare att resa sig efter liggande vilar inte bra ute om de inte kan slappna av. Min ena häst hatade att gå på lösdrift då hon var en sån som alltid höll vakt = ingen vila. Hon avskydde även mindre stall utan var nöjd och glad på lite större anläggningar med fler hästar.

För att jag inse anser att det är en veterinär på en acceptabel nivå som löser ett problem genom att utan diagnos ordinera smärtstillande.

Jag har inget emot smärtstillande - men man måste veta vad man behandlar och varför och det måste finnas en annan plan än att maskera symptomen med det.

Dvs ge smärtstillande för att se om det ger skillnad som ett led i en utredning - absolut.

Att ge smärtstillande som ett led i en behandling för att försöka bota ett diagnosticerat problem - absolut.

Att i enstaka fall sätta en odiagnosticerad häst på smärtstillande en kortare period för att matte/husse ska få säga farväl - visst.

Att sätta en odiagnosticerad häst som av ägaren upplevs få sina problem på gräs, utan att vifta andra åtgärder - inte en veterinär jag anser tillför något eller gagnar hästen.

Har man provat ta den av gräs och sett om det gör skillnad? Har man tagit blodprovet och kollat vad det visar? Har man analyserat blodvärden kopplade till muskler? Har man kontrollerat ACTH igen? Har man....

Du fattar :)

För att jag inse anser att det är en veterinär på en acceptabel nivå som löser ett problem genom att utan diagnos ordinera smärtstillande.

Jag har inget emot smärtstillande - men man måste veta vad man behandlar och varför och det måste finnas en annan plan än att maskera symptomen med det.

Dvs ge smärtstillande för att se om det ger skillnad som ett led i en utredning - absolut.

Att ge smärtstillande som ett led i en behandling för att försöka bota ett diagnosticerat problem - absolut.

Att i enstaka fall sätta en odiagnosticerad häst på smärtstillande en kortare period för att matte/husse ska få säga farväl - visst.

Att sätta en odiagnosticerad häst som av ägaren upplevs få sina problem på gräs, utan att vifta andra åtgärder - inte en veterinär jag anser tillför något eller gagnar hästen.

Har man provat ta den av gräs och sett om det gör skillnad? Har man tagit blodprovet och kollat vad det visar? Har man analyserat blodvärden kopplade till muskler? Har man kontrollerat ACTH igen? Har man....

Du fattar :)

Absolut! Då är jag med och håller med dig helt och hållet. Jag fattade det som att du tyckte att det alltid var fel med just jävulsklo så det var därför jag frågade :)

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
901
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama