Stel/sned/stum - vad kan det vara?

A

anni0301

Har en treåring som har fått problem med sin högersida. eller fått och fått, det har blivit värre.
Han har varit lite stelare i högersidan, men har alltid släppt till efter en stunds ridning. Förra helgen var han ännu hårdare men har fått vila fram till igår. Skulle rida lite "dressyr" nere på ängen och han var helt stum i "högertygeln". det kändes som att "dra" i en betongvägg när man tog i höger tygel! :eek:
Han tittade helst utåt i höger varv, gick hellre skänkelvikning än "skålade ur" innersidan i höger varv.
I vänster varv går han som en dröm, väldigt mjuk och fin, men ytter blir då fortfarande "stum".
Det gick verkligen inte att lossa honom, det kändes som att ngt var galet så jag hoppade av. Inte det minsta halt, inget problem att fatta höger galopp (har mkt lättare för den om det ger er fler ledtrådar)

Lyckades igår bremsa honom så jag fick kolla munnen och jag tror att jag såg "vargtänder" , om det kan vara något sådant som spökas...
men han går ju fint i vänster varv så det känns som att det inte kan vara tänderna - eller??

Jag har varit lite sned ett tag, är nu rak efter behandling så jag har säkert suttit "tyngre" på hans högra sida - kan det vara något efter det?

Har ring massör som ska komma ut bara hon fick tid
Veterinärens telefon säger "detta nummer är spärrat för ingående samtal" så henne får jag inte tag i än...

Så jag rådfrågar er under tiden, som lite ventilation oxå...
är ju orolig för min unga häst! :confused:

Sv: Stel/sned/stum - vad kan det vara?

Börja med att skaffa en ny veterinär! Även om det inte skulle vara något veterinärt fel på din häst behöver du ha en som du kan få tag i.
Men du kan ringa och rådfråga en annan veterinär t ex på en klinik eller ett djursjukhus. Finns också ett försäkringsbolag som ha en telefon veterinär som alla kan ringa till, även om man har det bolaget.

Det finns bara en hästveterinär här:( ... annars är det distrikt (koss-veterinärer) eller kliniken 18 mil bort... Men kan ju iaf ringa och rådfråga! :)

I vilket fall så är ju en "koveterinär" som man får tag i bättre än en hästveterinär med avstängd telefon.

Har en treåring som har fått problem med sin högersida. eller fått och fått, det har blivit värre.
Han har varit lite stelare i högersidan, men har alltid släppt till efter en stunds ridning. Förra helgen var han ännu hårdare men har fått vila fram till igår. Skulle rida lite "dressyr" nere på ängen och han var helt stum i "högertygeln". det kändes som att "dra" i en betongvägg när man tog i höger tygel! :eek:
Han tittade helst utåt i höger varv, gick hellre skänkelvikning än "skålade ur" innersidan i höger varv.
I vänster varv går han som en dröm, väldigt mjuk och fin, men ytter blir då fortfarande "stum".
Det gick verkligen inte att lossa honom, det kändes som att ngt var galet så jag hoppade av. Inte det minsta halt, inget problem att fatta höger galopp (har mkt lättare för den om det ger er fler ledtrådar)

Lyckades igår bremsa honom så jag fick kolla munnen och jag tror att jag såg "vargtänder" , om det kan vara något sådant som spökas...
men han går ju fint i vänster varv så det känns som att det inte kan vara tänderna - eller??

Jag har varit lite sned ett tag, är nu rak efter behandling så jag har säkert suttit "tyngre" på hans högra sida - kan det vara något efter det?

Har ring massör som ska komma ut bara hon fick tid
Veterinärens telefon säger "detta nummer är spärrat för ingående samtal" så henne får jag inte tag i än...

Så jag rådfrågar er under tiden, som lite ventilation oxå...
är ju orolig för min unga häst! :confused:

Vi kan börja med din veterinärs telefon, min gissning är att hon befinner sig på semester många har börjat spärra sina för ingående samtal när de befinner sig utomlands då det blir dyrt för mottagaren att svara. Tror att det går att skicka sms till telefonen ändå. När det är obetalda räkningar det handlar om är telefonen spärrad för utgående samtal eller helt och hållet så du får aldrig ett sådant meddelande pga en sådan sak.

Över till din häst, två saker tycker jag du skall göra dels plocka bort ev vargtänder (de kan mkt väl göra att man får en sådan reaktion bara i en sida) när du då ändå har vet ute (eller befinner dig på klinik var du nu tar ut dem) så få hästen böjd så att det inte är något den känner av) den andre är att ta ut en kiropraktor som kollar igenom så att du inte genom din snedhet har fått hästen sned (tyvärr mkt enkelt).

Du kan få ett enkelt svar på om det är ett ridproblem eller inte.
Är hästen stel i halsen?
Ta en morot och bjud på denna bakom skänkelläget på båda sidorna så att den får böja sig bakåt för att ta de.
Funkar det?
Om inte; hästen är stel i halsen.
Om det funkar; problemet sitter nån annan stans.
Problem i munnen?
Prova att stå framför hästen och fatta bettringarna i varsin hand. Be den böja sig till höger resp vänster genom att föra bettet uppåt i mungipan åt det håll du vill att den ska böja sig åt. Ha lite stöd på den andra sidan, precis som när du rider.
Funkar det åt båda hållen?
Nu kanske du har fått några fler svar.
Sitter problemet inte här får man gå bakåt i kroppen.
Ha hästen i grimma och stå vid sadelläget och be hästen träda under sig med bak genom att trycka den i sidan (sidförande). Hästen får inte gå framåt. Benen ska korsa så att det bakben som är mot dig träder framför det andra bakbenet.
Träder den under sig lika mycket åt båda håll?

Hoppas detta var lite som kan hjälpa dig. Återkom gärna när du testat detta

har hästen gått om kull i hagen? eller nått liknande.
jag vet inte riktigt vart du bor men det finns en equitareput som bor i eskilstuna som är jätte bra,han åker även runt om i sverige.
jag tycker att det låter som din häst har problem med si leden.om han är sne m,m.
man kan förklara att om det är si leden och sen bak så kan du tänka dig som 2st glasskivor som det är vatten i mellan.dem går inte att få lös.och det är det som händer om de tex går om kull osv.så kolla om det finns nån utbildad et.vi har håkan uppe ofta till hästarna här+ kommer det hästsr utifrån när han är här.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Alltså rent generellt. Tror inte att min häst är nåt unikum, men ibland känns det som jag rider och rider och tränar och tränar. Men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 928
Senast: Cilva
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 425
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18