Stel Ponny.

M

Mira

Hejsan!

Min kusins D-ponny är väldigt stel.
Om det är för att min kusin inte ridit ordentlig dressyr med henne vet jag inte, men hon är iaf stel i hela kroppen. :(

Därför skulle jag vilja få lite tipps om BRA mjukgörande dressyrövningar som ni använder :D
Så att jag kan säga de till henne ;)

För det är INTE kul att rida en stel häst...

Jag själv får hem min häst snart, och då vill jag absolut inte att hon ska bli stel ;D

Tack i förhand! :D

Sv: Stel Ponny.

Det kan hända att ponnyn inte bara är stel, utan kan vara halt eller liknande. Jag har stött på vissa hästar som bara känts stela, men då har lidit av fång så om jag var du skulle jag säga åt din kusin att hon ska kalla på en veterinär. Ponnyn behöver givetvis inte vara halt, men det kan vara bra att vara på den säkra sidan.

En fråga, hur rider din kusin på ponnyn? Hur ofta? Vilken typ av övningar?

En stel ponny behöver givetvis bli lösgjord, därför ska man jobba med lösgjörande övningar som skänkelvikningar, öppna och sluta, serpentinbågar, voltspår osv. Det behöver inte ske inne på ridbanan, utan kan ske ute i naturen där du även kan använda dig av klättring. Små studs-serier på ca. 6 låga hinder är även lösgjörande.

Jag tror inte att ponnyn är halt, bara stel.
Men om hon fortsätter vara stel efter bra dressyrövningar,kan det vara halta eller fång då?

Jag tycker att hon rider ponnyn bra, men hon utvecklas fortfarande själv ;) Och ponnyn är en elit ponny, eller numera läromästare.
Fast dock tycker jag att hon hoppar lite för ofta och rider lite för lite dressyr...
Hon brukar rida på volterna, men något annat än så har jag inte sett henne rida.

Ponnyn är 14 år.

Kolla upp hästen först, så du inte pressar hästen för att du förutsätter att hästen är stel, fast dne i själva verket har ont blir det inte så foligt för hästen.

Står den inne mycket? Försök att få den avspänd innan ni rider den, gå en promenad med den för hand eller rid ut på långa tyglar i skritt se till att den får gå igång utan krav. 14 år är ingen ålder och det verkar märkligt att den ska vara "stel".

Även de ridskolehästar jag ridit som upplevts som stela efter uppvårmning har antingen varit stressade eller haft ont..

Börja med att kolla upp om hästen är halt eller har ont.
- Är den frisk och endast stel så är dressyr övningar bra. Lösgjrodhet handlar inte bara om skänkelvikningar och volter! Man måste även kunna rida hästen mellan hand och skänkel, uppvärmningen är viktig och att låta hästen slappna av. Även att kunna balansera det där med eftergifter..
En lösgjord häst är avslappnad, lyhörd, bär sig själv osv. -Det klarar min fyra åring som endast är riden 6månader, och jag har ofta ingen press på honom alls. Han arbetar bra och är mjuk efter ca 5min fram skrittning på långa tyglar.

Men för att uppnå det kan man träna mycket lydnads övningar, ex. skritt - halt -skritt -halt,.
Skänkelvikningar är bra för att göra hästen mer smidig.

Läste att din kusin hoppade mycket, men man kan faktiskt lägga in dressyr i hoppningen. Hon kan rida mycket över bommar, lägga små gymnastik hinder osv. Finns miljoner med bra övningar som innehåller hinder och bommar som gör hästen lösgjord och mjuk!

Sen är det inte bara själva ridningen som spelar in. Om hästen står mycket på box kan den även bli stel utav det. Min erfarenhet säger att hästar på lösdrift året om är mycket mjukare än hästar som står inne på nätterna, -även om dem inte är inne speciellt länge.

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 064
Senast: Emro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama