stel pga av överben??

B

Brenda Brown

Halloj!
I sommras köpte jag en fyraårig oinriden unghäst
då vissade de sej när vi vet.besiktade henne att hon hade ett överben på utsidan av ena bak,veterinären sa då att den inte trodde att överbenet skulle bli några problem.För att överbenet satt på utsidan.
Men nu när jag har börjat sätta igång henne (vilket går väldigt bra i övrigt) så har jag upptäckt att hon är stel på de bakbenet o de verkar liksom inte släppa!
E de nån som vet om de kan bero på överbenet??

Tack på förhand!!

Sv: stel pga av överben??

Ett "aktivt" överben kan göra att hästen blir stum/stel. Är det värme på överbenet?

Tack för svar!
Men nej de e ju de de inte är!
Ingen värme någonstas i ben el hov hon är bara mystiskt stel.

Ett överben betyder i regel att hästen fått en smäll där. Att överbenet inte är varmt betyder att det inte är aktivt (om jag inte är alldeles ut och reser). Det faktum att hästen kanske blivit sparkad på det benet kan säkert medföra stelhet.

OK,Tack:)
Då blir de säkert bättre!

Hoppas det! För säkerhets skull om det inte släpper hade jag nog tagit en röntgen på benet. Det inom en tid som gör att det kanske eventuellt går att reklamera köpet ifall att det är en besvärlig skada. Kanske ni röntgade redan vid köpet och då är det nog inga problem!

Njaa...så illa e de inte riktigt men de är klart att man gör om de inte blir bättre el försämras...Men jag kommer nog inte skicka tillbaka henne ivilket fall som för jag trivs så bra ihop med hästen:D
Sista fråga hur tar man bort trådar från den här sidan??:D

Hoppas det! För säkerhets skull om det inte släpper hade jag nog tagit en röntgen på benet. Det inom en tid som gör att det kanske eventuellt går att reklamera köpet ifall att det är en besvärlig skada. Kanske ni röntgade redan vid köpet och då är det nog inga problem!

Det är nog inte så stor chans att reklamera skadan heller. Överbenet har synts och upptäcks innan köp. Så om man inte för in något om det i avtalet så lär det vara mycket svårt att reklamera.

Däremot finns en riska om det inte är samma försäkring som hästen haft hela tiden. Att den inte kommer att täcka problem med det bakbenet och överbenet. D v s om köparen bytt eller höjt försäkringen efter köpet.

OK!
Men jag red henne nyss o de e lite stelt men red ganska länge men lungt o de verkar som att om jag värmer henne länge så blir benet nästan bra!+att de e inte så att hon verkar ha ont !hon är bara stel!:p

Liknande trådar

Hästvård Min häst har om man tittar på honom exteriört en något "underdimensionerad" bakkärra i förhållande till övriga kroppen :meh: Han är 6 år...
Svar
18
· Visningar
3 844
Senast: Wembley
·
Hästvård Hästen lyckades med 'något' i hagen i mitten av mars, och lyckades skapa sig fina sår på sina ben (VF och HB), inte varit synbart halt...
2
Svar
20
· Visningar
3 346
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 816
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka