Stel och ovillig. Förslag?!

Sv: Stel och ovillig. Förslag?!

Mamma ringde kliniken i morse, dom sa att eftersom hon fick behandligt så fort har hon troligtvis inte fått ngn rotation men om hon fick symtom igen skulle vi komma dit o röntga henne.

Men om din häst är stapplig/ovillig så kan det vara symptom på fång! Många tror att fång syns jättetydligt (den typiska fångställningen), men det är inte alltid så.

Nåväl, du gör som du vill med din häst. Jag skulle iaf ha åkt och röntgat.

Men om din häst är stapplig/ovillig så kan det vara symptom på fång! Många tror att fång syns jättetydligt (den typiska fångställningen), men det är inte alltid så.

Nåväl, du gör som du vill med din häst. Jag skulle iaf ha åkt och röntgat.

Hon är inte stapplig, och om jag fick bestämma så hade jag också röntgat henne! Men jag är bara 13 år och kan knappast ta dit henne själv?:confused: Mamma ringde dit o hon lyssnar på vad dom säger! Får hon den minst lilla symtom så åker vi dit!

Hon är inte stapplig, och om jag fick bestämma så hade jag också röntgat henne! Men jag är bara 13 år och kan knappast ta dit henne själv?:confused: Mamma ringde dit o hon lyssnar på vad dom säger! Får hon den minst lilla symtom så åker vi dit!

Jag förstår din frustration, speciellt eftersom jag tycker utifrån det du säger att hon HAR symptom. "Stel och ovillig" är en klockren beskrivning på hur våran ponny var då jag tog ut vet., och hon konstaterade fång på en gång. Det behöver inte vara att din ponny har fått rotation, det kan helt enkelt vara så att fången inte har släppt helt och att hon har ont i fötterna fortfarande. Våran fick som sagt gå på 2 omgångar medicin och det är först nu det har släppt (han fick diagnos 27 juni).

Men men: om de vuxna i din omgivning vägrar koppla in vet. igen så skulle jag iaf om jag vore du sluta rida ett tag (annars kan du orsaka skador) och ta ponnyn på skrittpromenader på mjukt underlag ett tag och se om stelheten osv blir bättre. Blir det inte det måste du insistera på att hon får träffa en veterinär.

Lycka till

Kan bara hålla med Tussinussen. Personligen så tycker jag de vettar ni varit i kontakt med nonchat problemet lite. Men som mindre kunnig så förlitar man sig på de "bättre vetande" och gör som de säger utan att veta om det är rätt eller fel.

Men nu är det som det är, huvudsaken är att du nu iom denna tråd FÖRSTÅR att det kan räcka med ovilja och stapplighet vid fång. Tycker att du skall ta det lugnt med din häst nu och sätt igång den som om den vore en unghäst och se om det släpper, slå bort alla tankar om hur bra den gick innan fånget så kanske det kommer kännas lite bättre. Låtsas du fått en ny häst som är stel och oförstående för sina signaler och ta det LUGNT.

Min fd som hade kronisk fång = återkommande flera gånger per år pga sjukdom inte ens stapplade eller var ovillig, blev bara lite stel i bakkärran.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar