Stel och ovillig. Förslag?!

Sv: Stel och ovillig. Förslag?!

Ja, dessvärre har en del hästar svårare att stå still, men klarar ponnyn inte av att stå i sjukhage heller? Med t ex andra hästar i jämte?

Bättre det än att man kanske får avliva hästen i framtiden pga av att rotationen har gått för långt.

Det vore väl bra att röntga hovarna iaf så att ni kan se om det hann ske ngn rotation?

Alla veterinärer är inte kunniga på allt, en del kan fång, en del kan benbrott, en del kan kossor å en del kan inte mer än att ge vaccin.

Det är bra med rörelse på hästens villkor vid fång för att få igång blodcirkulationen och läkningsprocessen så fort som möjligt. Det är lika viktigt att ta en röntgen på alla hovarna för att kunna verka/sko hästen på bästa möäjliga avlastande vis under läkningen. Men i detta fall så visar din häst ovilja och det bör du ta som en varning att nåt är fel. Den pigghet du pratar om kan lika gärna vara ett sätt för hästen att försöka komma undan smärta.

Annars så kanske det är så att din häst inte alls haft fång utan den har Anaplasmos = Erlichisa som i tidigt akutstadie kan var mycket likt fång.

Anaplasmos? Berätta mer??

Du skriver i första inlägget att din ponny är stel och ovillig. Ta den till klinik och röntga hovarna är mitt råd. (Ja, jag har haft fånghäst och den blev definitivt inte riden efter två veckor.)

Ja, dessvärre har en del hästar svårare att stå still, men klarar ponnyn inte av att stå i sjukhage heller? Med t ex andra hästar i jämte?

Bättre det än att man kanske får avliva hästen i framtiden pga av att rotationen har gått för långt.

Det vore väl bra att röntga hovarna iaf så att ni kan se om det hann ske ngn rotation?

Hon stod allderles brevid sin hagkompis, men sprang igenom elstaketet ett x antal ggr.

Du skriver i första inlägget att din ponny är stel och ovillig. Ta den till klinik och röntga hovarna är mitt råd. (Ja, jag har haft fånghäst och den blev definitivt inte riden efter två veckor.)

Vad ska jag göra med henne tills hon kommit till klinik då??

Hon stod allderles brevid sin hagkompis, men sprang igenom elstaketet ett x antal ggr.

Jobbigt med sjuk häst :( Och tråkigt att se dom tvingas stå i någon liten sjukhage. Men i bland är det ju tvunget. Man får försöka aktivera så gott det går utan ridning.

Dock tycker jag att du ska ta hästen till klinik. Där får du säkert en grundlig undersökning + röntgen som kan svara på alla dina frågor! Vasd det kostar vet jag inte, men det borde ju rimligtvis gå på din hästs försäkring.

Lycka till me ponnysen!

Vad ska jag göra med henne tills hon kommit till klinik då??

Låta henne vila. Kan hon inte vara i sjukhage - låt henne stå inne. Det är det bästa tills ni vet hur hovarna ser ut.
Och när hon väl är där kan ni ju fråga om det som sissu skrev om, Erlichisa. Det behöver man väl bara ta blodprov för att kolla eller har jag helt fel?

Senast ändrad av en moderator:

Jobbigt med sjuk häst :( Och tråkigt att se dom tvingas stå i någon liten sjukhage. Men i bland är det ju tvunget. Man får försöka aktivera så gott det går utan ridning.

Dock tycker jag att du ska ta hästen till klinik. Där får du säkert en grundlig undersökning + röntgen som kan svara på alla dina frågor! Vasd det kostar vet jag inte, men det borde ju rimligtvis gå på din hästs försäkring.

Lycka till me ponnysen!

Okej, kan hon gå på promenad då? Jag ska ta henne till klinik så fort som möjligt. Hoppas det går på försäkringen då.

Låta henne vila. Kan hon inte vara i sjukhage - låt henne stå inne. Det är det bästa tills ni vet hur hovarna ser ut

Stallet byggs om, har ingenstans att ha inne dom just nu. Det enda dom har är ett vindskydd i hagen. Kan jag låta henne stå helt plötsligt efter att ha ridit henne nåra veckor??

Anaplasmos är en fästingburen sjukdom som i första stadiet är likt fång många gånger. Men ganska snart så tillkommer fler symtom, stelhet, vinglighet, foderleda, feber, muskelsmärta, svullna kotor, gulgröna slemhinnor m.m

Har din häst inte haft nåt av dessa symtom så var det fång den hade och då ska den idag eftersom den inte beter sig "normalt" röntgas.

En röntgen bör gå på försäkringen så det är då självrisken du betalar, och ev. % beroende på vilket bolag du har. En röntgentid kan du få ganska omgående, fram tills dess så sluta och rid, ta dagliga promenader med hästen. Om det är så att den håller sig lugnare och i mindre rörelse när den är med vänner än i sjukhagen så låt den gå med vännerna.

Min ponny skulle aldrig kunna hålla sig still i 2,5 månad.. Hon höll på att bli knäpp i huvudet av att stå 2 veckor..

Det är jobbigt för en häst att stå still:crazy:

Men som tidigare har skrivit...två veckor för fång är inte mycket till vila:crazy:

En häst på ridskolan jag jobbade på förut fick fång, han fick medicin i tid.

Då det var en rejält åskväder på natten åkte jag till hästarna vid fyra på morgonen för att kolla så alla var kvar, då var han frisk och pigg, senare på morgonen, vid åtta kunde han inte stå upp:cry:

Vet var där på en kvart, han fick vila i sandbox (alltså blöt sand = smärtlindring) vilket enligt experterna är det bästa för dem att stå på när de har fång.

Han blev sjuk innan midsommar och han började gå lektioner igen (lugna) vid jul...

Han fick ingen hovbens rotation som tur var, nu är han 18 år och still going strong:love:

Veterinärer är inte allvetande:( vet jag av egen erfarenhet.

Jag tycker du ska ringa runt till olika veterinärer och höra med dem hur de behandlar fång!

Du kommer få många olika svar!!!!

Att friskförklara en fånghäst efter två veckor tycker jag låter mycket märkligt! Särskilt utan att röntga!

Så snälla rid inte din häst:crazy:

Kolla upp hästen ordentligt!!

Okej, kan hon gå på promenad då? Jag ska ta henne till klinik så fort som möjligt. Hoppas det går på försäkringen då.

Som sagt så vet jag inte alls mycket om hur man vårdar en fånghäst. Men ring du till klinik i morgon och fråga då hur du ska sköta henne på bästa sätt till du får komma dit. Väl där kan dom säkert svara på alla frågor! Gäller att komma ihåg allt man ska fråga om bara! :idea:

Anaplasmos är en fästingburen sjukdom som i första stadiet är likt fång många gånger. Men ganska snart så tillkommer fler symtom, stelhet, vinglighet, foderleda, feber, muskelsmärta, svullna kotor, gulgröna slemhinnor m.m

Har din häst inte haft nåt av dessa symtom så var det fång den hade och då ska den idag eftersom den inte beter sig "normalt" röntgas.

En röntgen bör gå på försäkringen så det är då självrisken du betalar, och ev. % beroende på vilket bolag du har. En röntgentid kan du få ganska omgående, fram tills dess så sluta och rid, ta dagliga promenader med hästen. Om det är så att den håller sig lugnare och i mindre rörelse när den är med vänner än i sjukhagen så låt den gå med vännerna.

Okej, hade det kunnat vara möjligt att hon varit frisk och betett sig normalt efter 2 veckors vila för fång?

Hade du ställt den frågan till de veterinärer som behandlade min ponny hade svaret blivit nej.

När man har en häst försäkrad så får man alltid betala en del. Upp till och med självrisken. Självrisken och ev om du får betala mer än den beror på försäkringsbolaget. Ring dem imorgon och fråga:)

De kan bete sig fullt friska efter två veckors vila och medicinering, MEN det kan komma tillbaks lika fort om man frestar dem för mycket eller om man inte har kommit tillrätta med magproblemen som utlöser fånget eller att det ger en belastningfång om man börjar begära för mycket för fort.

Jag är av åsikten att en häst rör sig inte mer än den klarar av vid skador, men det är skillnad på att bara gå i hagen och gå när den vill än att bli riden.

Den kan även blir stel i sin muskelatur av att ha gått med smärtor och det i sin tur kan ge snedheter m.m.

Två veckor är dock lite väl kort tid om hästen nu har haft fång så för hästens skulle röntga hovarna och planera sedan framtiden utifrån det svaret. Sammanlagt om jag förstår det rätt så har det ca gått två månader, det är kort tid och fullt möjligt att det kom tillbaks.

Självrisk är en summa man betalar vid användning av försäkringen, det skall stå i försäkringsbrevet ni har. Det där vet de på kliniken och på försäkringsbolaget om ni själva inte vet så får ni hjälp med det.

Sa din veterinär åt er att kontakta hovslagare direkt så den var ute å vad gjorde den?

Senast ändrad:

När man använder sej av sin häst försäkring så står försäkringen för kostnaderna, men man betalar en självrisk, exempelvis 1500 :- + 20% av beloppet. Vad man betalar i självrisk är olika beroende på vilket försäkringsbolag man använder sej av. Vad din självrisk är kan du bara kolla på ditt försäkringsbrev. Antar att du är ung så det kanske är dina föräldrar som har hand om det? Då vet såfall säkert dom!

Det kan du nog om hon är med på det. Jag tar våran ponny på promenad, vet. sa att jag kunde göra det på mjukt underlag sålänge han inte markerar att han har ont, och nu är vi uppe i 25-30 min lugn promenad och han knallar på och är glad. Ingen ryttare dock och bara skritt.

Jag kan bara upprepa det jag sa i början, att vid rörelsestörning i en fånghäst ska man alltid först misstänka fång.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 891
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 461
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar