stel och ibland halt hund

StandByMe

Trådstartare
Mina förälsrar äger en 10årig hund som är jag tycker är stel och stapplig, haltar i perioder. Vill helst inte galoppera eller trava utan går mest, framför allt på morgonrundan. Hunden får dock fortfarande "tokryck" emellanåt och försöker sig ibland på att jaga en fågel eller så. De har varit hos veterinär en gång, veterinären såg då inget. Sedan böjde, sträckte osv veterinären hur mycket som helst (tog i mycket) utan minsta reaktion från hunden (som dock inte ofta säger ngt). Ingen röntgen gjordes därför.

Undrar om det kan vara tex atros trots att hunden ej reagerar på böjprov?

Sv: stel och ibland halt hund

Konstig veterinär som inte ville röntga? Visst kan det vara artros, men det kan vara annat också. Hunden har i alla fall uppenbart ont, och behöver smärtstillande. Jag tycker att dina föräldrar ska boka tid hos en annan veterinär.

tack för svar. Ja jag tycker också det är konstigt att ingen röntgen gjorde. Men förstår också eftersom hunden uppenbarligen inte visade ngn hälta eller stelhet på plats (varken när den sprang eller böjde). Mina föräldrar skyller på att hon börjar bli gammal och att det hör till. Jag håller inte med utan vill veta om det är något sjukligt eller inte och är det inget är det väl bra och då vet man. Så känner jag men mina föräldrar tycker nu det är onödigt att åka tillbaka (eller åka till ny veterinär) och kräva röntgen. Tycker jag är hönsig, själv förstår jag inte problemet med att ta henne till vetten igen. Men tack, ska fortsätta propsa för detta.

JAg tycker det låter som nån form av artros. Främst stelheten då. Röntga rygg och höfter genast!

Ja man kan kanske säga att smärtor och stelhet hör åldern till, men det är absolut inte samma sak som att man inte ska behandla hunden. Det är sannolikt så att en artroshund måste medicineras livet ut, och att man inte behandlar sjukdomen utan symptomen. Så de kan ju strunta i röntgen om de vill, och bara gå på att behandla symptom. Men det är nog inte så vanligt att veterninärer tycker att det är en god idé. Det KAN ju också vara så att det inte alls är artros, utan något annat. Som borrelia eller spondylos. Men alternativet till att behandla är inte att låta hunden vara som den är, för det är inte ens lagligt. Utan då är det avlivning som gäller.

Spondylos är samma som artros, men beskriver bara var artosen finns, alltså i ryggen. Därför skrev jag "nån form av artros".

Vad är det för ras? 10 år är ju lite "olika gammalt" beroende på hundtyp MEN oavsett ålder på hunden skall den naturligtvis inte gå omkring och ha ont vilket det låter som om den här hunden har. Håller med de andra, ett veterinärbesök och eventuell smärtlindring låter väl aktuellt.
Sen hade JAG tagit hunden till en sjukgymnast eller liknande för att se vad som kan göras, om inte annat så för att bromsa utförsbacken så att säga. Misstänker dock att föräldrarna tycker att det är onödigt?

Min hund har enligt diagnos spondylos OCH artros i ryggen? Som min vet förklarade det är artrosen de här bryggorna mellan och förträngningen av ryggkotorna, och artrosen det som är mellan. Jag får dock erkänna att jag var lite chockad när jag såg röntgenbilderna, jag misstänkte ju att något var fel men inte att det skulle vara SÅ deformerat. Så jag kanske missförstod.

Tack för svar allihopa. ska fortsätta pusha på föräldrarna mer, de förstår inte att stelheten osv betyder smärta. Tar illa upp när jag påpekar och menar att de känner hunden bäst, frågar om jag tror att de skulle låta hunden ha ont, påpekar att de inte kan ränna till vetten så fort hunden är lite stel men jag försöker förklara att det behövs ställas diagnos så hon kan få behandling/smärtstillande och att stelheten/hälsan beror på smärta.

Tyvärr kommer nog inte sjukgymnast på tal. Tråkigt men sant. Ändå är hunden mina föräldrars ögonsten så jag undrar om de är rädda för vad de kan få höra ? Konstigt. De vill gärna använda sig av bortförklaringar som att hon ändå är pigg emellanåt och jagar skator, får tokfnatt, busar med kompisar osv men ja tycker också hon har tillfällen då hon verkligen inte känns fräsch och knappt vill gå. Försöker förklara att tokfnatt ibland inte betyder att hon kan ha ont ibland. Jag menar, det ska ju ha gått riktigt långt om hunden helt tappat livslusten.

Nu behöver jag råd och hjälp igen! Nu har hunden varit hos ny veterinär (samma djursjukhus dock) då mina föräldrar också insåg vikten av detta efter lite tjat från min sida :-) Jag sa att de skulle propsa starkt för röntgen!

Det gjordes samma sak som senast - böjdes massor och kändes hit och dit. Denna veterinär sa också att hon inte kunde ta röntgen "på rent lotteri" när hunden inte uppvisade några som helst tecken var smärtan skulle befinna sig. Hon menade att de inte bara kunde ta massa plåtar av diverse ställen av kroppen, men att det lät som artros efter beskrivningen av symtomen. Veterinären tyckte att eftersom hunden har fått smärtstillande tidigare (förra gången) och fungerat bra på det så skrev denne ut ett recept till november, och att hunden sedan skulle tillbaka för att kontrollera att blodvärden och så vidare såg bra ut. Det var inte värt att göra så mycket mer för en 9-årig hund, menade hon.

Men jag förstår inte, det måste väl vara värt att utreda?! Mina föräldrar tycker ju nu att vi ska lyssna helt och fullt på denna veterinär istället för att försöka gå till exempelvis en ortoped (som jag vill). Vad kan jag använda för argument för att detta ska göras? Mina föräldrar menar att även om vi går dit, hunden röntgas och det konstateras atros - så kommer hunden ändå bara få smärtstillande så vad spelar det då för roll...

Vet inte hur jag ska lobba för vidare utredning.

Ja alltså om hunden är gammal för sin ras så kan jag tycka att det är okej att behandla symptom utan att vara säker på orsaken. Hunden kanske ändå inte lever så länge till att det är värt att påbörja långa utredningar. Min gamle vovve har tappat ganska mycket i vikt (mest muskler) och trots att han får lika mycket mat som han fick när han var igång mer så har han inte blivit fet. Han kissar dessutom mer än han borde. Så det är ju något som inte är som det ska, förutom ryggen och armbågarna. Men min lever han sommaren ut så får jag vara glad. Ryggen är så pass dålig ändå, så det är svårt att veta vad som tar kål på honom först s a s. Så jag utreder inte. Den dagen hans allmäntillstånd blir för dåligt så blir det också sista sprutan. Tills dess äter han hög dos smärtstillande så han ska slippa ha ont. Min hund är dock några år äldre än er.

Men det var synd att inga röntgenplåtar eller blodprover togs, för då får man ju snabbt svar.

Ja, mycket synd. Önskar jag varit med. Blodprov togs förra gången, alla värden jättefina. Ska försöka vara med i höst när vi ska tillbaka och propsa mer då, alternativt att vi går till en ortoped direkt då.

Jag förstår inte riktigt vad de menar med att det skulle varit ett lotteri med rötgenbilder. Vi har ju beskrivit var vi tror att smärtan främst är lokaliserad och symtombilden ger ju också indikationer var smärtan sitter även om hunden inte visar dessa symtom hos just veterinären.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 360
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 844
Senast: Dino
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Svejsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka