Stel nacke, hjälp

D

Donne

Min häst är väldigt stel i nacken då jag rider i vänster varv. Jag har försökt att göra allt, för att få honom att lossna, utan att lyckats. Det är alltså bara i nacken som han inte vill släppa :( Är det någon som haft eller har samma problen ? Och vad har ni gjort för att lossa på detta. // Anne-Li

Sv: Stel nacke, hjälp

Hur yttrar sig stelheten? Kan ej länga ut högersidan på nacken och ställa vänster? Går med huvudet på sned? Hugger på vänstertygeln och går ej fram till högertygeln i vä varv? Är det nacken eller hela halsen? Hur är hästen musklad i halsen, bygger han underhals på någon sida, är han "tom" eller ojämnt musklad i någon del av halsen? Och hur är rakheten och jämnheten i bakbenen?

mvh
Lejonelle

Han är jämt musklad över hals, har ingen underhals. Han är rak i bak och framben, vetrinären kollade igenom hela hästen för ca två veckor sedan, och hästen var helt frisk. Och för ca 2 mån sen var tandläkaren hos oss. Har sadel utprovad efter hästen, men har haft lite problem med att hitta rätt bett, då hästen suger enormt på det, och då inte vill släppa. Men när man rider i vänster varv vill han gärna inte ställa sig till höger i nacken, men gör det i halsen. Känns som något stoppar honom.
Men idag prövade jag med ett annat bett, och höjde nosgrimman ett snäpp, samt att jag skippade snoken. Och kändes mycket bättre, samt att hästen var mer avslappnad i både hals och nacke :idea: Jag hoppas verkligen att det var det som hjälpte. Men tar gärna emot mer tips.

Du har i en annan tråd skrivit att du är stel i axlarna och överarmarna. Detta kan ha mer effekt på hästen än vad man tror. När jag rider har jag konstaterat att hästen blir som en spegelbild av mig... Jag har på grund av ryggskador mycket svårare att vända mig åt höger. I princip alla hästar jag har ridit har för mig varit stelare och haft svårare att böja och ställa sig åt höger. En del av dessa hästar har blivit ridna av andra ryttare och då haft problem åt vänster i stället. Så kolla upp din egen stelhet också för ibland kan problemen lösas bara genom att man upptäcker svagheter i sin egen kropp.

/Sara

Massage och stretching?
Min häst är av någon anledning också väldigt stel i nacken nu när jag ska sätta igång honom efter hälta och rygg ont och min massör har tipsat mig om massage övningar och stretching.

Prova även att ställ honom utåt om du rider på volt, för att sedan ställa tillbaka.
Annars har jag tyvärr inte så många tips...

:) Jag satt oxå och tänkte på det nyss. Och du har nog rätt i vad du skriver, för idag var jag inte lika spänd, och allt kändes mycket bättre ;) Men jag tror dock inte att hästens suttar på bettet bara för att jag själv är lite spänd. Eller var tror du ??

Nu fick jag lite jag ska pröva med :bump: Det var faktiskt bra tips, hästen har fått massage innan, men tyvärr blev det inte mer av det, tror jag ska ta tag i det igen. Och stretching kör jag redan med =) Tack tack

Tja, man vet aldrig :smirk: Det är dock inte omöjligt, om du är spänd i käken så kan det "smitta av sig". Men det kan även vara kontakten med hästens mun genom tyglarna. När man är stel i armarna blir man mer "okänslig" i händerna och det blir svårare att ha en jämn och fin kontakt med hästens mun. Hästen kan då i "självförsvar" försöka få kontakten jämnare (och eventuellt mindre smärtfylld om man är hård i händerna) genom att suga fast bettet och på så sätt fixera det. Men det kan även ha med hur bettet passar, du skrev tidigare att du har haft svårt att hitta ett bett som passar. Det skulle även kunna vara justeringen av vart bettet ligger, om det ligger för långt ner så suger hästen upp det till den plats som hästen vill ha det på.

/Sara

Oftast sitter det inte i nacken. Inte grunden. Rättar man då till nacken i den bemärkelsen att man mjukar upp den med kramningar, eftergift osv går hästen ändå tillbaka för att det var ett lättare läge. Min häst brukar bli stel när han låster bogarna - rättar jag till den biten kommer nackens avslappning av sej själv. Säg t ex att hästen trycker ut högerbogen liite i vänstervarvet. Tar du då i tygeln för att begära lite ställning kommer halsen mest vika sej. Och tvärtom- samma bog som trycker men i vänstervarvet dvs bogen trycker inåt. Begär du ställning och avslappning i det läget kommer hästen då falla inåt. Om du rider på volt iaf.

Så rättar man till orsaken till det hela brukar nacken komma tillrätta av sej själv :) OCh att man är noga med att inte vara hårdare i ena handen eller aktivera ena bakbenet mer...

Det var ett kanonbra tips :bow: Nu ska jag bege mig ut till hästen och pröva. Så simpelt, men så svårt att själv komma på :angel:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 994
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 079
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka