Stel konvalesent

Sv: Stel konvalesent

Ok men då är vi överens eller rättare sagt det stämmer med vad den vet sa också.

Alazzi: jag tror också att det är bättre att vara i ett ridhus med ok botten än att han drar iväg och halkar eller vrider till, det får inte hända. Ibland måste man ju välja det man är säkrare på att det fungerar.

Det jag minns är fast underlag, så jämn belastning på benen som möjligt, (och därför hålla hästen ok i kroppen så att den inte skulle felbelasta pga snedhet, (framsena) låta det ta tid, tid tid. Gärna mjuka upp med att arbeta i stoora bågar tex men inte små volter och inte tillåtas halka om möjligt. Ska se om jag hittar något gammalt papper och se vad jag glömt. Men inte säkert jag har kvar.

Nja, men strykkappor ger ett ojämnt tryck på senan o ingen avlastning ner på kotan.
Var det en senvarning bara eller?

ett zinkaband ger nästan samma stöd som gips o har dessutom en kylande effekt.

Senast ändrad:

Lindning är en religiös fråga. Själv är jag icke-troende. Det lilla stöd som lindningen ger gör varken till eller från i stabiliteten anser jag. Att kyla efter motionen däremot är utmärkt.

Nej, men i detta fall hade TS skydd på o det kan ju skydda mot slag om den är vild- på senan.

Gips är det enda som verkligen ger stöd. men zinkaband är bra vid senskador- tycker jag.

Vilken typ av skydd ska jag ha då? Professional´s choice som går ner över kotan kanske?

Vet inte om det finns zinkaband i Tyskland?

Frågar igen, vilken typ av skydd ska jag använda istället för dessa strykkappor? Fabrikat och modell som rekommenderas?

Padd o linda ger ett jämnare tryck över senan.

Menar du att vanliga skydd inte fungerar alls? Blir trycket så ojämt? Jag har ju visserligen paddar och flecelindor men eftersom jag inte är van vid att linda öht så har jag valt vanliga skrykkappor av bekvämlighetsskäl.

Jag vet ju inte vilken typ av senskada som han har haft eller hur länge sen det var som han sattes igång:confused:

Det kanske funkar med skydd i ditt fall, men JAG hade använt lindor.

om skadan är av lite äldre datum är värme bra. JMFmed Kajsas hälsena.

Nej, klart att du inte vet hur skadad hästen är. Det kan nog bara veterinären bedöma. Men hästen skadades i slutet på april och då var senan ca 3 mm tjockare än normalt enligt veterinären. Det är en böjsena som är skadad.

Den ytliga eller djupa? Grenfäste?
Om det var den ytliga- var den spolformad eller jämntjock?

Ytliga och inte på grenfäste.
Är det skillnad på prognos?

Vet inte hur formen var...

Den ytliga är det "bättre" o vanligare att få en skada på.
Sen finns det ju lindriga o allvarligare varianter. När senan är spolformad kallas det för Senvarning- på väg att bli en "riktig" senskada.
Det kan vara från att några sentrådar gått av eller att den är uttänjd.
Cortison gav man iallafall förr.

*hoppas nu att de med Vet. utbildning kommer in o rättar mig*

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 754
Senast: klystron
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 456
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 725
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V