Stel konvalesent

alazzi

Trådstartare
Hästen skrittas nu igång och han är naturligtvis väldigt stel. Han blir stel även av bara någon dags vila så nu när han har stått flera månader så är det riktigt stumt. Har förstås tappat mycket muskler också.

Hur ska jag hjälpa igång honom bäst? Provade att försöka böja lite och se om han kunde men han var som en planka i kroppen. Det tar säkert emot överallt i kroppen nu när han ska börja jobba igen.

Har provat tidigare från marken också men jag har inte fått honom att böja sig i kroppen.

Misstänker att det är bra att rida skolor men igår böjde han sig öht inte i kroppen. Det kan ju lossna förstås.

Sv: Stel konvalesent

Rider du eller jobbar från marken? Hur som är ju något av det bästa att kanske bara kliva omkring i skog och mark, och få lyfta benen och se sig för och gå runt trän (lite slalom) osv.

På ridbanan kan du ställa ut koner och bommar och skritta eller leda i bågar runt.

Försök tänka ut sätt att röra hela kroppen utan så medvetna övningar ännu, först behöver du mjuka upp kroppen och få igång den, sen kan du tänka böja som i medvetna övningar. Så här alldeles i början ska det bara handla om uppmjukning inte pressa honom till rörelser som tar emot väldigt mycket. det ger nog mest spänningar och tjafs.

Lite sådär lura honom att använda kroppen rätt bara. Sen allteftersom ökar du kraven när han blir lite mindre stel.

Han har ju skrittats under hela sjuktiden, vid hand och tömkörd. Men nu har jag börjat sitta på honom också. Inte varje dag, men någon gång i veckan.

Tyvärr är han tokig ute för tillfället så jag håller mig i ridhuset.

Har jobbat med koner och bommar någon gång. Typ sånt här:
DSCF2267.JPG

DSCF2280.JPG

Skog och mark ska jag satsa på när jag känner mig lite säkrare. Hur "farligt" kan det vara med det mjukare underlaget ute i skogen för en senskadad häst? Har lärt mig att det ska vara hårt underlag, och det är ju mjukt underlag i skogen.

Prova massage...

Försök få igång blodcirkulationen, när den saktar av blir hästen stel (näringstillförseln minskar och därmed musklernas förmåga att arbeta, dessutom förs inte slaggämnen bort). Cirkulationen fås visserligen igång med fysisk aktivitet, men jag hade mer än gärna kompletterat med massage.

Är det jättemjukt? Vanligt mjuka skogsvägar är inte farliga alls. Det är mer sugande djupa underlag som för mjuk volt eller tung regnblöt åker tex. Som lera långt över kotorna och sånt. Är det bara vanlig stig är det ingen fara eller mossa och sånt när man går "off road". Vanlig mjuk men fast stig alltså, helt inte något att halka på tex. Underlaget bör vara fast, om du förstår.

Sen skrittar du ju bara. Så det är inte farligt, om det inte blir för långa pass.

Om han är för pigg och bråkig är det kanske bra om nån leder när du sitter på eller att du leder honom först när du inte är på ridbanan.
En sak som är viktig är att inte halka heller, med senskador. Alltså halka riktigt. Så han bör hålla sej så lugn det går, med andra ord. Det kan ju vara en lite svår ekvation just i igångsättningen så därför är nog någon som håller honom samtidigt inte fel.

Senast ändrad av en moderator:

Han har ju skrittats under hela sjuktiden, vid hand och tömkörd. Men nu har jag börjat sitta på honom också. Inte varje dag, men någon gång i veckan.

Tyvärr är han tokig ute för tillfället så jag håller mig i ridhuset.

Har jobbat med koner och bommar någon gång. Typ sånt här:
DSCF2267.JPG

DSCF2280.JPG

Ja, precis så och böja runt dem. Jo som jag skrev i förra, det där med tokigheten kan ju ställa till det med tanke på skadan så det är nog klokt att vara försiktig.

Hur "farligt" kan det vara med det mjukare underlaget ute i skogen för en senskadad häst? Har lärt mig att det ska vara hårt underlag

Ja, det är rätt. Var försiktig med underlaget i början. Det är tråkigt att få börja om. Skogen finns kvar. Just nu är det viktigaste att nya fina starka sentrådar ska bildas, lösgörande övningar är inte högst på listan, det kan vara steg 2.

När jag tog hand om en häst med senskada fick jag veta av vet (expert på senskador) att fast underlag är det viktigaste och till fast räknades även skogsstigar utan lera. Jag fick ganska ingående råd om hur den skulle tränas och de jag skrev ingick eftersom det även är viktigt att hästen kan använda kroppen någotsånär rätt för att läkningen ska bli så bra som möjligt. Den ska inte vara stel helst, tex.

Vet inte om du är vet:confused:
Men kanske bäst att du kontaktar din vet, alazzi, för jag blev faktiskt avrådd från enbart tex ridhusunderlag. Din vet som känner till skadan bör ju veta hur du ska göra, och när. För säkerhetsskull i alla fall.

Ridhusbotten i vårt rihus är väldigt hårt. Det syns ju inte på bilderna men det finns inte mycket sand i botten. Sen måste det trots allt vara bättre att hästen inte kan rymma iväg och halka och då får det bli ridhuset för min del. Provade att rida ut med ledare för en vecka sen men det gick inte. Mycket pga av insekter så blev hästen tokig.

När jag tog hand om en häst med senskada fick jag veta av vet (expert på senskador) att fast underlag är det viktigaste och till fast räknades även skogsstigar utan lera. Jag fick ganska ingående råd om hur den skulle tränas och de jag skrev ingick eftersom det även är viktigt att hästen kan använda kroppen någotsånär rätt för att läkningen ska bli så bra som möjligt. Den ska inte vara stel helst, tex.

Men kanske bäst att du kontaktar din vet, alazzi, för jag blev faktiskt avrådd från enbart tex ridhusunderlag. Din vet som känner till skadan bör ju veta hur du ska göra, och när. För säkerhetsskull i alla fall.

Jag vill gärna få mer råd för jag har definitivt inte fått några råd av min veterinär på hur jag ska göra. Bara att hårt underlag är viktigt och att jag ska ta det långsamt med upptrappningen.

Hur ska jag slippa få en stel häst?

Vet inte om underlaget syns bättre på denna bild? Eller så är det fortfarande för mjukt?
DSCF2277.JPG

Jag är hästmassör. Det är helt rätt att underlaget är mycket viktigt när det gäller rehabiliteringen av senskador eftersom hela processen går ut på att den nya bindväv som kroppen producerar ska modelleras om till nya fina elastiska sentrådar. Detta sker med hjälp av rätt belastning, som ska trappas upp precis lagom så att man aldrig går över gränsen och får börja om.

Fast jämnt underlag på skogsstigar kan vara jättebra, löst, halt och stenigt underlag på skogsstigar kan vara dåligt. Det beror helt på hur det ser ut. En lös ridhusbotten kan vara dåligt. En fast ridhusbotten kan vara bra. Det beror helt på hur det ser ut. Man får också väga in hästens temperament. En häst som stressar upp sig ute kan ha otur och trampa fel och så får man börja om. Man får jobba med det underlag och den häst man har, utifrån varje skadas egna förutsättningar. Så enkelt och så besvärligt är det.

Jag vill gärna få mer råd för jag har definitivt inte fått några råd av min veterinär på hur jag ska göra. Bara att hårt underlag är viktigt och att jag ska ta det långsamt med upptrappningen.

Hur ska jag slippa få en stel häst?

Vill han ha massage?

Om man arbetar med kroppen som en häst gör , och kanske är lite övertränad så blir man stel. När jag skodde så ville jag inte börja jobba igen efter en ledighet...:crazy: och sängvila :eek:

Det var mycket gamla slaggprodukter som låg kvar kroppen. Stel som en planka

Så testa massage det får musklerna att slappna av och får bort slggprodukterna- gärna också på den muskel som hör till senan.

Du kan också få bort spänningarna=stelheten med akupunktur om han skulle gilla det bättre.

I Deutscneyland är väl alterntivvården en rätt stor grej? Antar att det finns en del att välja på

Överhuvudtaget så kan massage och annan behandling vara en ingång till en bättre relation. När dom fattar att man kan hjälpa dem ( är bra till nåt :D ) så blir de genast mer intresserade av en...

Jag vet inte vad Lejonelle säger, men även de hästar som i början är rätt skeptiska börjar *jobba med* behandlingen rätt snart är min erfarenhet ( om denne inte är för hårdhänt)

Finns det motsvarande Equiterapeuter i Deutsneyland?
Helmut som utbidlar våra är ju tysk...

Hästmassage är inte spritt alls i Tyskland. Däremot så finns det andra alternativa behandlingsmetoder. Närmaste massör bor väl ca 20 mil bort så jag måste massera själv i så fall. Hästmassören har visat en del grundgrepp men jag har ingen bra känsla och är rädd att göra fel.

Det vanligaste felet är att man har för bråttom och är för hårdhänt. Gnugga inte i huden. Lägg handflatan med lite tryck och värm eller vibrera. Tryck-vrid. Inte mera tryck än att du själv tycker det är skönt på armen, till att börja med. Prova trycket på dig själv t ex på låret så du hittar lagom-läget. Bogen, ländryggen, rumpan kan vara bra att börja med på hästen. Du behöver inte vara orolig att göra fel om du följer dessa råd, det finns ingenting som du kan ställa till. Blir hästen orolig så lätta trycket och ta långsammare.

Men akupunktur då?

(själv älskar jag att vara nåldyna )

Tycker att du inte ska bry dig så mkt om ev. stelheter i nuläget.
Det ordnar sig när den sen är igång.
Då brukar musklerna fixa till sig o de som inte gör det kan då masseras- säger min hästmassör.
Vet ej vilken typ av senskada han har, men skritt på asfalt är att rekommendera.
Är den friskförklarad?

Nej, hästen är inte friskförklarad ännu, men jag har fått veterinärråd om att skritta igång honom mer.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 754
Senast: klystron
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 456
Senast: mackan
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 725
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V