Stel i vänster sidan..

MalinM

Trådstartare
Hejsan!

Är ny här på fourmet och hoppas att ni ev kan hjälpa mig lite!

Jag har efter 3 års uppehåll tagit upp ridningen igen och har börjat rida en 9 årig halvblodsvalack. Han har pga att ägaren är skadad och inte länge kan rida fått stå i ca 1 år så han är så mycket ur kondition som en häst kan vara. Men ialla fall provred honom här om dagen och i höger varv är han mjuk och fin men i vänster blir han stel óch hänger sig i tygeln, jag gissar på att detta är pga av att han är otränad och helt enkelt inte orkar bära sig..så har ni några tips på hur jag kan hjälpa honom lossa lite på den sidan?

Nu kommer jag ju självklart att sätta igång honom långsamt och börja med långa skrittrundor, men i ett senare skede är det ju dax att bruka allvar! Så överös mig med era tips och ideér!!

Sv: Stel i vänster sidan..

Klättra! Det är mitt bästa råd :D Förmodligen behöver hästen bygga bakkärran rätt ordentligt och då är det bara att bygga sakta men säkert. Fortsätt sedan att skritta ut och klättra mycket även när hästen är igång, att klättra är fantastiskt bra och i många fall väldigt underskattat... När hästen är jämnt musklad kommer vänstersidan kännas betydligt bättre! (sedan har ju alla hästar en stark och svag sida, liksom de flesta av oss är höger- eller vänsterhänta)

Jag har samma problem med min foderhäst fast då i höger sida. Väntar spänt på fler förslag :)

Jag tror inte han "är stel i vänster", jag tror han släpper högersidan.

Om du skrittar rakt fram och drar i högertygeln så känns det som om du skulle kunna vika hästen dubbel, drar du däremot i vänster så känns det som om det hänger ett kylskåp där. Då har hästen släppt högersidan. Då kan du klättra tills f*n löser av dig, han lär inte använda högersidan mer ändå.

Rid för en tränare som lär dig att lösgjöra i första hand höger sida.

PRECIS SÅ KÄNNS DET:bump:
Nu är han dessuton riiiktigt fet så det är en enorm styrka man får ligga inne med i vänster varv. Iaf så är tanken att jag ska börja rida för en tränare så småning om dels för att jag har tappat så mycket under dessa åren jag hållt upp och bbehöver komma igen och dels för att vi behöver hjälpen för att kunna komma vidare. Men som sagt nu ska vi först startas upp båda två:D

Han är enbart riden dressyr på och han verkar tycka det är skit trist, dom behöver ju precis som vi ombyte..

Det kan være rytteren der har en fejlpositioneret atlas knogle eller en skæv hofte, så skal hesten kompenserer for at holde balance for begge, det resulterer ofte i en "dårlig volte" og typisk til venstre. Hvor tit hører man ikke at hesten har en dårlig volte...det har den næsten aldrig, men det har rytteren.

Så du skal få kigget på dig selv. Du kan starte med at se dig i spejlet, og se godt efter, kig på kæbelinen, ved en skæv atlas vil den ene side typisk være mere fyldig end den anden og mange holder ligefrem hovedet på sned.

Hoften er også nem at se på, tag evt. et bælte på og se så forskel på siderne.

Jo, det hade mycket väl kunnat vara så! Men i detta fallet så är han lika stel oavsätt vem som rider honom..Hans ägare har en nackskada och kan inte vrida nacken och hon är väldigt stel i sin vänster sida..vet inte om det kan vara för att han blivit felriden av henne som han blivit sån..
Jag har börjat skritta igång honom nu i ca en vecka och nu börjar han lossna lite så jag får helt enkelt jobba vidare:)

Intressant.. Hur menar du att han har släppt högersidan?

Han är "vänsterhänt" helt enkelt och löser sina problem med att använda sin starka vänster och sparar sin svaga höger. Hur vanligt som helst.
Problemet är att få honom att ta i med höger, då kommer du att känna av hästen i höger tygel och då släpper hästen automatiskt av en del på vänster.

PRECIS SÅ KÄNNS DET:bump:
Nu är han dessuton riiiktigt fet så det är en enorm styrka man får ligga inne med i vänster varv. Iaf så är tanken att jag ska börja rida för en tränare så småning om dels för att jag har tappat så mycket under dessa åren jag hållt upp och bbehöver komma igen och dels för att vi behöver hjälpen för att kunna komma vidare. Men som sagt nu ska vi först startas upp båda två:D

Han är enbart riden dressyr på och han verkar tycka det är skit trist, dom behöver ju precis som vi ombyte..

Å andra sidan kan du rida ombytligt inom dressyren ;) Det behöver inte innebära att du nöter på en volt på en bana.

Kan du så rider du tex öppna i höger varv, skänkelvikning, öka och minska volten, mest i höger varv. Då är planen att du ska släppa av vänster och försöka förmå hästen att ta stöd på höger. Om detta innebär att hästen initialt går felställd så får den göra det.

Liknande trådar

G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 657
Senast: grl
·
V
Ridning Jag undrar hur man enklast tränar sin travare på ett bra sätt. Han är en härlig kille på 9 år som gått som ridhäst i ca 2 år. Han är...
Svar
9
· Visningar
2 263
Senast: Hekla2001
·
Träning Jag behöver lite peppning. Jag har en ganska tung häst, dvs inte så känslig utan mer lite åt hållet så att ha stänger av och blir lite...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: gummisnodd
·
N
Träning Rider en nordsvensk som är väldigt stel i vänster sidan. Vill inte fatta vänster galopp eller vänsterställd eller gå undan för vänster...
Svar
10
· Visningar
1 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka