stel i musklerna...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cecely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 018
C

Cecely

Varför blir mitt sto så stel i sina muskler dagen efter hon har gjort någon form av arbete? Jag har funderat på om det är träningsvärk men det känns som hon är för stel för det.
Finns det något man kan göra eller kompletera med i foderstaten för att få det mer "slappt"??

Jag tror absolut att din häst har träningsvärk. Är den omusklad? Rider du hårt?

Det kan ju vara så att du inte skrittar av tillräckligt länge och/eller att hästen behöver strecha efter varje pass för att inte få träningsvärk.

Är hästen omusklad kan det ju vara bra (även om hästen blir stel, vilket den uppenbarligen blir) att bara skritta hästen dagen efter ett träningspass, eller åtminstonde ta det lugnt med en lååång framskrittning, så att hästen får mjuka upp sig igen och slipper jobba med sina ömma muskler.

Även hästarna måste få vila/ta det lugnt ibland, annars bygger de inga muskler!

Det är nog så att det är träningsvärk för hon är väldigt omusklad nu, det är första gången nån satt igång henne på 2 år ung. Men jag har aldrig varit med om att nån blir så stel som hon för jag arbetar henne inte spciellt mycket. Är jag i paddoken så skrittar jag fram 20 min och rider kanske 15-20 minuter mest i skritt, lite trav. Men det kanske är så i början.

Jag håller med mirage, får inte hästen vila bryts muskulaturen ned istället.

Varva hård träning med att bara skritta vissa dagar. Vikigt också att hästen värms upp ordentligt innan träning och även får skritta av länge efter.

Om hästen inte gått på två år kan jag förstå att den får träningsvärk. Ta det lugnt bara och låt hästen vila mycket så att musklerna hinner återhämta sig. Ett bra alternativ kan vara att rida i skogen mycket, eller ännu bättre, gå på promenader tills hästen har fått så pass mycket muskler/kondition att den inte får träningsvärk av ett skrittpass på 30 min.

Tänk på att trappa upp nivån försiktigt och att det tar tid att muskla upp en häst som stått så länge. Man brukar säga att det tar lika lång tid som hästen stått att få tillbaka musklerna och komma upp i kondition (om den haft bra med muskler innan och bra kondition vill säga).

Lycka till!

Är det varje gång så är det nog något du borde kolla upp och ta det lugnare med träning. Annars är det helt normal att hästen kan bli lite stel efter att man tränat hårt.

Liknande trådar

Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 461
Kläder & Bli fin Jag bor i Hälsingland, här är just nu ca -10 grader men att det kryper ner mot eller över -20 är inte ovanligt den här tiden. Jag vet... 2
Svar
24
· Visningar
1 357
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
768
Senast: tara
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?