stel i högersidan

J

Josse58

heejsan allt buke-folk :)
jag rider ett varmblod, som förr gick på trav. och nu är det såhär att när man rider honom så tar det först ett tag att "jobba ihop" honom, för att få honom att gå som jag vill, och som han ska. sedan i galoppen, i vänster går han perfekt.. men i högr är han ringrostig.. eller vad man ska säga..känns helt enkelt som han inte orkar, inte har någon kraft.. de i stallet sa att det beror på att travare går i vänster varv o använder den mer..men hur ska jag göra för att höger sidan ska bli lika bra som vänster ? och dessutom mjuk o följsam ? som det är i dagsläget så ställer han sig gärna åt vänster.

tacksam för alla svar:D

Sv: stel i högersidan

Hej, känner igen detta med stelheten mycket väl.Rider en fd travare som är så stel i höger varv , då han gärna faller in mot mitten och han tycker det är jätte jobbigt. I vänster varv bli han förböjd i stället. Brukar jobba honom i sidförande rörelse,serpentiner mm.Han blev riktigt bra efter en akupunktur behandling.Tyvärr är det lite kostsamt. Jag tar gärna i mot förslag på övningar. Han är fjorton år och inte blivit körd de senaste 5 åren.

Tips tack !!!

Träna liite mer i höger varv. Samma övningar som i vänster varv, men en eller två gånger extra i höger. Ett tips kan vara att jobba mycket med longering eller arbete vid handen i höger varv. Då slipper hästen att ni sitter på, plus att det är lättare för er att inverka med tygel/spöhjälper. Arbeta korta intervaller- det ska aldrig vara FÖR jobbigt för hästen så att den blir ännu stelare/får träningsvärk. Mycket volter alltså, ev. serpentiner när volterna fungerar.

Jag brukar också öva att ha en godis i ficka när jag sitter upp. Sedan knackar jag med handen på bogen, och ger en godis när hästen sträcker mulen till mitt ben ungefär. Ett enkelt och roligt tips att få hästen att böja sig.

Hej, känner igen detta med stelheten mycket väl.Rider en fd travare som är så stel i höger varv , då han gärna faller in mot mitten och han tycker det är jätte jobbigt. I vänster varv bli han förböjd i stället. Brukar jobba honom i sidförande rörelse,serpentiner mm.Han blev riktigt bra efter en akupunktur behandling.Tyvärr är det lite kostsamt. Jag tar gärna i mot förslag på övningar. Han är fjorton år och inte blivit körd de senaste 5 åren.

Tips tack !!!

min pålle är med fjorton år, och inte heller blitt körd de senare 5 åren, vad jag vet iaf. akupuktur är ju som sagt lite dyrt ja.. man vil, ju gärna först prova med övningar, de burkar hjälpa. de verkar som vi är i samma situiation..:)

Dom andra har redan beskrivit det så bra, så jag vet inte riktigt vad jag kan ge för tips :idea:
Se till att han är lika mycket ställd i båda varven, så han inte är spikrak i ena varvet och förböjd i andra och rid ganska ofta på böjt spår, gör sidvärtes- och lösgrand övningar och byt ofta varv :)

Lycka till
:bow:

Om du har möjlighet skulle jag absolut rekommendera att ta ut en massör eller ET för att kolla om hästen har låsningar. Har den det kommer det vara svårt och frustrerande (och orättvist mot hästen) att försöka få den rakriktad. Det är inte att de går i samma varv som gör att de blir ojämna för det är sällan det TRÄNAS i samma varv, man tränar ju även i bakvarv när de ska värmas innan start, och på hemmaplan tränar nog de flesta i olika varv eller på raksträckor. Travtränare är inte korkade och vill slita ut sina hästar! :p
Det som gör spänningarna är snarare när de blir övertränade/överansträngda eller just det faktum att de mest tränas i TRAV. Trav är en diagonal gångart vilket gör att hästen kan vrida sin rygg och belasta sin ena diagonal mer när den blir trött i den andra. Eller om den är lite öm. Detta leder till spänningar och blockeringar i ryggen i längden och att hästen blir ojämnt musklad. I skritt och galopp rör hästen ryggen betydligt mer och skulle de då belasta ojämnt blir det dels svårare för dom och dels skulle man märka det lättare.

Ett råd är att jobba lite från marken, be hästen söka sig framåt nedåt medans du går bredvid och försök få en känsla och inblick för hur hästen rör sig. De travare jag ridit har oftast tryckt in högerbogen och därmed lagt mycket tyngd på den vilket resulterar i att vänsterbak bär mycket mindre vikt och oftast går då bakdelen på ett annat spår. De vrider sig lite fel. Öva på att flytta hästens bog i sidled. Lättast tycker jag det är när man gör en (från början väldigt tydlig) halvhalt på innertygeln och lägger till sidförande hjälp för bogen, från marken kan man peta på bogen med handen. När du väl lärt dig flytta bogen kan du sedan försöka tänka att du flyttar in akdelen lite (framförallt i högervarvet) samtidigt som du gör det. Det kommer kännas som en sluta men i själva verket brukar hästarna snarare bli mer rakriktade i det läget. I vänstervarvet kan man också öva på att flytta bogarna och försökaundvika att bakdelen kommer innanför spåret genom att flytta in bogarna lite eller genom att flytta ut bakdelen lite.

Men börja med att ha hästen lång, låg och avslappnad. Det är den viktigaste grunden. Och lär hästen flytta framdel och bakdel så den förstår vad du vill. Sen kan du öva på att ha hästen böjd efter ett voltspår och flytta in/ut bogarna på spåret och in/ut bakdelen på spåret. Det behöver inte vara mycket, men försök ha hästen böjd när du gör det. Och försök bibehålla avslappningen och framåtsökningen i hästen.

Just rakriktning är en av de grundläggande sakerna i ridningen men också en av de saker som kräver mest jobb och mycket känsla. Det är ju skolorna främst som tränar rakriktningen och skolorna kanske inte är världens lättaste att börja med det första man gör med en travare. Men vet du hur hästen går, att du får ett öga för vad som behöver förbättras, då kan du försöka att några steg i taget få hästen gå rakare. Det är mycket lättare på ett voltspår än på ett rakt spår eftersom hästen lätt "luras" på ett rakt spår. Även fast de känns och ser raka ut är de nästan alltid böjda i ryggen, S-formade, på rakt spår.

Om du har möjlighet skulle jag absolut rekommendera att ta ut en massör eller ET för att kolla om hästen har låsningar. Har den det kommer det vara svårt och frustrerande (och orättvist mot hästen) att försöka få den rakriktad. Det är inte att de går i samma varv som gör att de blir ojämna för det är sällan det TRÄNAS i samma varv, man tränar ju även i bakvarv när de ska värmas innan start, och på hemmaplan tränar nog de flesta i olika varv eller på raksträckor. Travtränare är inte korkade och vill slita ut sina hästar! :p
Det som gör spänningarna är snarare när de blir övertränade/överansträngda eller just det faktum att de mest tränas i TRAV. Trav är en diagonal gångart vilket gör att hästen kan vrida sin rygg och belasta sin ena diagonal mer när den blir trött i den andra. Eller om den är lite öm. Detta leder till spänningar och blockeringar i ryggen i längden och att hästen blir ojämnt musklad. I skritt och galopp rör hästen ryggen betydligt mer och skulle de då belasta ojämnt blir det dels svårare för dom och dels skulle man märka det lättare.

Ett råd är att jobba lite från marken, be hästen söka sig framåt nedåt medans du går bredvid och försök få en känsla och inblick för hur hästen rör sig. De travare jag ridit har oftast tryckt in högerbogen och därmed lagt mycket tyngd på den vilket resulterar i att vänsterbak bär mycket mindre vikt och oftast går då bakdelen på ett annat spår. De vrider sig lite fel. Öva på att flytta hästens bog i sidled. Lättast tycker jag det är när man gör en (från början väldigt tydlig) halvhalt på innertygeln och lägger till sidförande hjälp för bogen, från marken kan man peta på bogen med handen. När du väl lärt dig flytta bogen kan du sedan försöka tänka att du flyttar in akdelen lite (framförallt i högervarvet) samtidigt som du gör det. Det kommer kännas som en sluta men i själva verket brukar hästarna snarare bli mer rakriktade i det läget. I vänstervarvet kan man också öva på att flytta bogarna och försökaundvika att bakdelen kommer innanför spåret genom att flytta in bogarna lite eller genom att flytta ut bakdelen lite.

Men börja med att ha hästen lång, låg och avslappnad. Det är den viktigaste grunden. Och lär hästen flytta framdel och bakdel så den förstår vad du vill. Sen kan du öva på att ha hästen böjd efter ett voltspår och flytta in/ut bogarna på spåret och in/ut bakdelen på spåret. Det behöver inte vara mycket, men försök ha hästen böjd när du gör det. Och försök bibehålla avslappningen och framåtsökningen i hästen.

Just rakriktning är en av de grundläggande sakerna i ridningen men också en av de saker som kräver mest jobb och mycket känsla. Det är ju skolorna främst som tränar rakriktningen och skolorna kanske inte är världens lättaste att börja med det första man gör med en travare. Men vet du hur hästen går, att du får ett öga för vad som behöver förbättras, då kan du försöka att några steg i taget få hästen gå rakare. Det är mycket lättare på ett voltspår än på ett rakt spår eftersom hästen lätt "luras" på ett rakt spår. Även fast de känns och ser raka ut är de nästan alltid böjda i ryggen, S-formade, på rakt spår.

Okeej, tack så mycket för ditt välformade svar. jag har någon fråga bara.. (A) vad är ET ?

jo, eftersom det inte är min häst, ska jag prata med ägaren om de, ifall hon också har kännt av det. men jag tror mest att det är att han är ojämnt musklad.. eftersom hon mest ridit ut på honom, och han helst tar vänster galopp, när man galopperar, så kan deleda till ojämn muskulatur i sig..

Okeej, tack så mycket för ditt välformade svar. jag har någon fråga bara.. (A) vad är ET ?

jo, eftersom det inte är min häst, ska jag prata med ägaren om de, ifall hon också har kännt av det. men jag tror mest att det är att han är ojämnt musklad.. eftersom hon mest ridit ut på honom, och han helst tar vänster galopp, när man galopperar, så kan deleda till ojämn muskulatur i sig..

ET= Equiterapueft. Kan gå bra med en hästkiropraktor (fast det finns väl inte så många sådana) eller fysioterapueft för häst. Någon som kan kolla helheten och se om hästen har blockeringar, småkrämpor eller spänningar.

Ja absolut, det behöver inte vara något fel. Men det är väldigt vanligt. Jag har själv aldrig stött på en f.d. travare utan blockeringar även om vissa haft betydligt färre än andra. Tänkvärt är också att blockeringar nästan alltid beror på musklerna, mao så är hästen felmusklad kan den få spänningar av det. Tänk om du hela tiden skulle gå och vrida ryggen..

Att man själv försöker stretcha hästen när man rider genom att böja den på en volt (försöka få den länga yttersidan och korta innersidan) och stretcha framåt/nedåt är jättebra, och att man försöker hålla den lång och avslappnad i överlinjen (hals/rygg). Men det blir lite av hönan och ägget.. För har den blockeringar får den svårare att stretcha och har den spända muskler får den svårare att bli av med blockeringar.

Det här med bogen känns igen. travaren jag rider i bland(ej min häst tyvärr) skjuter ut vänster bog och blir därmed sned,jag korrigerar med att flytta in framdelen framför bakdelen men hur gör jag för att bibehålla den positionen utan att han faller tillbaka igen???
Tyvärr tror jag att det är för många olika ryttare med olika kunskap som rider denna herre,han stod hos mig två månader i sommras och jag tyckte då(och hans ägare också) att han hade blivit mycket mjukare.

Det här med bogen känns igen. travaren jag rider i bland(ej min häst tyvärr) skjuter ut vänster bog och blir därmed sned,jag korrigerar med att flytta in framdelen framför bakdelen men hur gör jag för att bibehålla den positionen utan att han faller tillbaka igen???
Tyvärr tror jag att det är för många olika ryttare med olika kunskap som rider denna herre,han stod hos mig två månader i sommras och jag tyckte då(och hans ägare också) att han hade blivit mycket mjukare.

Att sträva efter att hästen inte faller tillbaka igen är mest meningslöst eller tillockmed dåligt eftersom det då blir att man låser hästen i en position och får spänning istället och i längden lär sig hästen kompensera och gå fel på annat sätt :p
Tror det bästa är att träna den "rätt" kortare sträckor som man ökar på ju jämnare och starkare hästen blir, under de korta sträckorna kan man då konsekvent be hästen att gå jämnt igen om den faller ur den ram man vill ha. När man väl konsekvent "rättat till" hästen när den faller ur så brukar det efter ett tag räcka med en halvhalt för att påminna den om hur den ska gå.

Tror som sagt tyvärr det här är en av de svåraste sakerna att jobba med eftersom det är så lätt att hästen börjar spänna sig och då jobba fel på annat sätt, eller att den myglar så ryttaren tror att hästens böjning är bra men i själva verket kompenserar den med fel muskler. Därför tycker jag själv det är bra att ofta gå tillbaka till markträningen där man ser när hästen går bra och när den går fel. Och har lättare att se vilka pusselbitar som felar. Ofta får vi fel känsla när hästen går fel större delen av tiden och när man inte har känslan för hur det ska kännas när det är bra, då är det lätt att man lär in fel.

heejsan allt buke-folk :)
jag rider ett varmblod, som förr gick på trav. och nu är det såhär att när man rider honom så tar det först ett tag att "jobba ihop" honom, för att få honom att gå som jag vill, och som han ska. sedan i galoppen, i vänster går han perfekt.. men i högr är han ringrostig.. eller vad man ska säga..känns helt enkelt som han inte orkar, inte har någon kraft.. de i stallet sa att det beror på att travare går i vänster varv o använder den mer..men hur ska jag göra för att höger sidan ska bli lika bra som vänster ? och dessutom mjuk o följsam ? som det är i dagsläget så ställer han sig gärna åt vänster.

tacksam för alla svar:D

Nja, det tro inte jag stämmer. Min häst som oxå är en travare som gått på travet är väldigt stel i vänster varv. Så det är nog olika från häst till häst;)

Nja, det tro inte jag stämmer. Min häst som oxå är en travare som gått på travet är väldigt stel i vänster varv. Så det är nog olika från häst till häst;)

Håller med om att det är olika från häst till häst, dock ser jag själv ofta mönster som stämmer överens på de travare jag ridit vilket knappast kan vara ett sammanträffande. De bara uttrycker det lite olika och olika mycket, och sen finns det såklart alltid undantag. Och så är det ju oftast pga överansträngning i något ben eller en gammal skada eller att hästen från början är höger- eller vänsterhänt och därmed starkare i en sida.

Att hästen är STEL i vänstervarvet säger väl egentligen inte så mycket? Särskilt inte om man inte vet hur (på vilket sätt) du rider. Och hästar som har spänningar och är ojämna får oftast symtom i hela kroppen mer eller mindre.

Att hästen är STEL i vänstervarvet säger väl egentligen inte så mycket? Särskilt inte om man inte vet hur (på vilket sätt) du rider. Och hästar som har spänningar och är ojämna får oftast symtom i hela kroppen mer eller mindre.

Tuvärr vet jag inte heller varför han är så stel som han är i just vänstervarv trots jag har ridit mkt i båda varven. Han har svårt att ställa sig och ta galoppen i det varvet fast jag har tränat. Nu är han lång i sin kropp och väldigt svår att samla ihop så jag tro det kan beror på det lite oxå. Men efter snart 2 års träning med att få hnm mjuk i det varvet så har jag tuvärr nu givit upp, han får gå som skogmulle som han älskar:)

Hehe vi tränar inte bara travhästarna i vänster varv:P
Då skulle de bli snebelastade och så korkade är vi nog inte, även om det kanske finns undantag.. Och även vi kör i skogen ibland:)

Hehe vi tränar inte bara travhästarna i vänster varv:P
Då skulle de bli snebelastade och så korkade är vi nog inte, även om det kanske finns undantag.. Och även vi kör i skogen ibland:)

En kallblodstravare som jag red ibland gick faktiskt bara i ena varvet när den tränades på hemmaplan. Men det var inte med flit utan det hade bara blivit så för att hästen var så :devil: -ans het och extremt känslig i munnen (reste sig ibland om man drog i tömmarna) att man fick anpassa körningen till hästen. Man var tvungen att alltid följa rutinerna för att den inte skulle bli för stressad :p Men nu var det en ganska stor rundbana (800 meter iaf) och dom körde bara ett par varv, sen blev det rakbana, och dom tränade ofta på travbanan, kanske en tredjedel av gångerna iaf, och då blev det både i bakvarv och rätvarv.
Jag min dummerjöns skulle rida i det varvet hästen inte var van vid på rundbanan, vilket slutade med att den frös fast i ungefär en halvtimme och gick inte att röra ur fläcken mer än bakåt eller uppåt :rofl: det kändes som att den försökte förklara för mig att det var fel varv!:crazy:

Men som sagt, jag tror inte heller travtränare är så korkade att man snedbelastar hästar med flit!

Tuvärr vet jag inte heller varför han är så stel som han är i just vänstervarv trots jag har ridit mkt i båda varven. Han har svårt att ställa sig och ta galoppen i det varvet fast jag har tränat. Nu är han lång i sin kropp och väldigt svår att samla ihop så jag tro det kan beror på det lite oxå. Men efter snart 2 års träning med att få hnm mjuk i det varvet så har jag tuvärr nu givit upp, han får gå som skogmulle som han älskar:)

Det låter jättetrevligt med skogsmulle :) två år skulle jag annars säga inte är särskilt lång tid, fast beroende på hur stel hästen är och om den även behandlas, min första travare (fick den när den var 7, nu är den 13, det är inte jag som äger den nu men jag känner ägaren och hälsar fortfarande på den ibland) var också stel och allmänt lite ojämn från början och det ville liksom inte ge med sig trots att den ändå blev behandlad ganska ofta. Den blev liite bättre hela tiden men så fick man bakslag med jämna mellanrum då det kändes som att man var tillbaka på ruta 1. NU först tycker jag det börjar ta sig, den ser inte ett dugg stel ut och ser avslappnad och fin ut vid ridning. Nu har den däremot inte så bra styrka och kondis därför märker man att den fortfarande är lite ojämnt musklad, men det är kul ändå att se att det fortfarande går framåt! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama