Stel i ett framben

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Har en undran om min häst framben så jag tänkte kollar här med er om det är någon som varit med om något liknande.

För 3 dagar sedan longera jag min häst för han skulle springa av sin värsta energi, allt var ok i skritt och trav men sen i galoppen så märkte jag att på vänster framben så ville han inte galoppera ordentligt, det var precis som om knäet var låst i ett speciellt läge och inte kunde sträcka ut och ta ett ordetligt galoppsteg.
Han halta inget och höger fram galoppera han som vanligt med.
Han är ej svullen eller reagera när jag böjde benet.

han går på sommarbete nu så man har inte koll på honom alla timmar på dygnet, kan han ha gjort något i hagen??

För ca 2 mån sen var jag på djursjukhuset med honom för att kolla upp samma ben för han hade varit svullen i benet i ca ett halvår (hade vanliga vet ute och kolla på honom men hon tyckte inte att jag skulle åka in, men jag ville det ändån)
Dom röntga och ultraljuda men hitta inget ovanligt fel för hans ålder (14 år) aldrig halt heller, skulle bara köra på som vanligt.

Vad tycker ni att jag ska göra??

Tänkte att han skulle vila nu några dagar och ta på kylgel på benet.

Har ni något mer förslag??

Ska jag ringa vet eller bara låta honom vila??

Tacksam för svar :bump:

Sv: Stel i ett framben

Vet du att det sitter i knäet eller kan det vara i t ex bogen? Om muskulaturen är för spänd kan de få problem med att röra sej fritt. Bara en okvalificerad gissning.

Hej. Om jag förstår saken rätt så har din häst problem att hålla vänstergaloppen, den får inte upp vänster fram eller tappar ned vänster fram "för tidigt". Stämmer det? I så fall kan det givetvis vara så att det är något muskelproblem som hindrar din häst i själva frambensrörelsen men för mig känns det mycket mera troligt att problemet sitter någon annanstans. Exempelvis i den muskel bakom bogbladet som höjer bålen mellan frambenen dvs gör att framdelen lättar genom att skifta vikten bakåt. Serratus thoracis heter muskeln och om båda sidor ej är lika starka leder det till att bålen lyfts upp olika mycket och hästen får svårt med balansen. En skada eller dålig funktion i ena sidan leder till att hästen "tappar" överlinjen och då kan det ju bli så att den faller isär och tappar galoppen. En annan anledning till problem i ena sidans galopp är att det finns en skada i ett bakben som gör att hästen inte vill skifta vikten dit. Utan att bära vikt på bakdelen blir det omöjligt att hålla galoppen. I vänster galopp belastas insidan av höger bak extra mycket. Detta är bara exempel, det finns flera olika tänkbara orsaker till ett problem som ditt, och det kan förstås vara en vanlig muskelsträckning i bringan eller bogen som stör din häst. Rekommenderar att du kollar din häst i hagen och ser hur den rör sig på ett rakt spår. Om inte rörelsestörningen är borta inom någon dag så tycker nog jag du bör be en veterinär titta på hästen och göra böjprov för att utesluta att det finns problem som borde behandlas, t ex en kotledinflammation höger bak.

mvh
Lejonelle

Hejsan!

Tack så jättemycket för ditt svar :bow:

Att det skulle vara ett muskelproblem har jag inte tänkt på att det skulle kunna vara.
Det kom ju bara så på en dag, han hade varit igång hela veckan och sen på fredagen var han så här.
Han är EJ halt.

I skritt och trav går och springer han precis som han ska men sen är det i galoppen när han ska ta ett galoppsteg så är benet låst i ett läge där han inte tar ut galoppsteget som han ska.
Han är fullbloshäst som gått på banan så han tar stora galoppsteg.
man ser att han inte böjer det som han brukar.
Kan det ändå sitta i en muskel???

Svårt att förklara hur an böjer (eller inte böjer :crazy: ) sitt ben.

Ska låta honom vila veckan ut och jag tar kylgele på benet.

:bump:

Hej - ja, det kan vara en muskel men det kan vara något annat också. Kan din häst röra frambenets leder normalt i alla andra gångarter? Tar den ut steget i trav? Belastar den benen lika i trav (OBS även bakbenen)? I vilket läge i galoppsprånget är det du ser att han inte rör sig normalt? Är det i fattningen när framdelen ska höjas eller när bakbenen skjuter ifrån så att frambenet ska sträckas? En muskel ska ju både dra ihop sig och kunna sträcka ut. Om en muskel är spänd och för kort så kanske den inte kan ge efter och då förkortas rörelsen. Går det att stretcha frambenen rakt fram? Prova med böjt ben och med rakt ben. Kanske det kan ge någon ledtråd. Skriv hur det gick så hjälper jag till om jag kan. OBS ej stretching på kalla muskler, värm upp hästen först med t ex en promenad.
mvh
Lejonelle

Hejsan!

Tack för att du vill hjälpa mig :bow:

Ja han kan röra lederna normalt i skritt och trav och ja han tar ut steget i trav och även bakbenen.

Det är när han ska böja benet i galoppen som han inte rör sig normalt alldså själva böjningen i rörelsen, han böjer det inte, han galopperar nästan med rakt ben (vf) böjer det ytterst lite). Svänger det utåt istället för att böja.
Han gör samma rörelse på rakt spår, men somsagt det är bara det benet i galoppen, han galopperar normalt med hf och båda bak.

Jag har böjt ihop benet på honom och då reagerar han inte, inte heller om man stretchar iheller ,det har jag provat.

Hoppas det är lite mer till hjälp och tack för att du tar dig tid mitt problem :bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
1 280
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?