Stel i ena benet eller hoppar det ur led?

S

sirino

Hej
För ett tag sen så började min ena hästs ben låsa sig så att han inte kunde böja det ungefär som att det hoppade ur led eller nåt. Men det gick över efter en dag eller så sen har det inte återkommit. Men när han står inne i boxen under natten så blir samma ben stelt och låser sig men går över så fort man börjar leda han och han får gå nått steg. Är detta något som man borde oroa sig över eller blir han helt enkelt bara stel under tiden som han står i boxen? Han är bara 3,5 år och har inte haft några skador. Borde jag oroa mig över detta eller är jag bara nojig?:confused:

Väldigt tacksam över svar:)

Sv: Stel i ena benet eller hoppar det ur led?

vad betyder det och hur kommer det påverka han i framtiden?

Pathella upphakning tror jag med, min hingst fick detta helt plötsligt.
Sök på nätet där finns en del upplysning om detta.
Jag var hos vet med min och han sa att det kunde växa bort annars är det nog operation som gäller.
Men troligast så växer det bort då hästen din är så ung ännu.
Ta kontakt med vet och be dom kolla så det är detta som är problemet, kan ju vara så mycket annat med.

Lycka till

Tack för svaret. har sökt lite på internet och kollat lite men får väl kontakta vet. Men hur kollar dom det eftersom det bara uppstår när han står inne under natten? Ska dom komma ut tidigt på morgonen då och kolla han?
lite dum fråga kanske men man är ju orolig för den lille hästen.

Vanligt problem, som sagt speciellt på unga hästar. ibland kan det bero på muskelfattighet runt knäleden, samt att patella banden i knät hamnar snett. Brukar hjälpa om man backar dom så hoppar det rätt. (Vid kraftigare låsning)
Ibland kan det bero på benbrosk avlösning.
Veterinären kan utesluta större komplikationer med röntgen och ultraljud.

Man kollar genom att oftast vända hästen runt runt åt båda hållena snävt, då ser man hur knäleden rör sig samt om sidstegen sker ryckigt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar