Stel i början av ridtur

E

exina

Den här tråden kanske egentligen ska ligga på ridning, flytta den gärna isåfall :)

Jag har en fundering angående hästar som är stela i början av ridturer. Min pålle (blir 18 i sommar) är på återhämtning efter en skada i bakknäet, och är superstel i början av ridturer, vi pratar nästan passgång.
Efter ca 10 min går hon som en helt vanlig häst.
Saken är den att hon inte gick såhär innan hennes knäskada dök upp, så jag är lite fundersam om jag ska ta det på allvar eller ej.

Någon som har en häst som beter sig likadant? Hästar blir ju gamla också menar jag...

Sv: Stel i början av ridtur

Ta det på allvar.
Åk och kolla. Troligen är det något fel, har man den magkänslan att man börjar fundera brukar magkänslan stämma.
Dessutom verkar det ju som en ordentlig rörelsastörning som din häst ha i början av ridturen.
Filma och ta med för transportturen kan göra att din häst inte visar detta när du kommer fram till kliniken.
Lycka till!

Åk till veterinären och kolla så allt är bra. Led runt hästen innan du hoppar upp kanske? :)

Jag hade absolut kollat upp hästen. Min första tanke är att det är muskulärt problem eftersom det är vanligt symtom att stelheten försvinner när hästen har värmt upp. Ledproblem brukar vanligtvis komma till slutet av ridturen och håller i sig efter passet. Om det inte är värre ledproblem då visar det sig hela tiden.

Men åk och kolla upp hästen!

Jag hade absolut kollat upp hästen. Min första tanke är att det är muskulärt problem eftersom det är vanligt symtom att stelheten försvinner när hästen har värmt upp. Ledproblem brukar vanligtvis komma till slutet av ridturen och håller i sig efter passet. Om det inte är värre ledproblem då visar det sig hela tiden.
Håller inte med helt.
Många ledproblem värmer ur, tex spatt,

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Ridning Det här är lite saker jag funderat på sista tiden angående min f.d medryttarponny. Hon blir 24 i vår och har levt ett långt aktivt liv...
Svar
12
· Visningar
1 268
Senast: Grazing
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 854
Senast: GreenSourz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka