Stel i bogarna?

F

Fannyyy

Hej!
Jag har ett svenskt halvblod efter Bellini (om någon vill veta). En väldigt känslig häst med mycket motor!

När jag rider så är han väldigt vinglig och framförallt stel i bogarna. Hans bakdel däremot åker ut överallt hela tiden. Han är starkare i höger sida, trycker ut höger bog samtidigt som vänster bakben åker ut.
I "Dressyr med Kyra Kyrklund" (sid 56 och 57) beskriver hon situationen väldigt bra och det är precis så det är för oss. Hon skriver: "Man måste rätta in bogen på bakdelen (motorn - kraftcentrum - sitter i bakbenen och framdelen är därför lättare att flytta)". "Det är alltså vänster sida som är problemet i exemplet. Så länge hästen inte tar stöd på vänster tygel utan bara försvarar sig genom att vara stel och stark i höger sida, kan man inte ge efter på höger tygel. Man måste ha kontakt på en sida för att kunna släppa efter på den andra tygeln. Eftersom hästen ger efter först när ryttaren har givit efter, måste man i det här exemplet få kontakt med vänster tygel, så att man kan släppa efter på den högra."

Detta är ju väldigt bra beskrivet, men jag har ändå några frågor som hon inte skriver om. Ni kanske kan besvara dem?

-Hur ska jag göra för att kraftcentrum (motorn) ska komma i bakdelen och inte framdelen? Övningar, massage, stretching?

-Eftersom min häst är väldigt pigg, springer han iväg när jag lättar på tygeln (Jag vet! Hästen måste vänta.) Jag övar självklart på detta men det krävs en hel del träning. Hur ska jag då någonsin kunna lätta på höger tygel för att han ska kunna ta stöd på vänster tygel, som han inte lyssnar på? Tips?

- Min mamma är massör (för människor) och har känt igenom hans muskler, känner vissa spänningar och stelheter i hans bogar. Har ni bra övningar, massage, stretching eller tips för hur vi ska få dem mjuka och avslappnade?

Till slut vill jag säga tack på förhand, och förlåt för att jag har så jobbiga och långa inlägg..

/ Fanny :bow:

Sv: Stel i bogarna?

Jag har haft lite samma problem med min häst som inte har väntat på mig, utan har runnit iväg så fort jag har lättat av i handen. Jag har jobbat jättemycket med övergångar, både skritt-trav och skritt-galopp. Gör övergångar vid varje bokstav. När hästen skrittar avslappnat på tyglen börjar du trava igen, trava några steg och ner till skritt igen och fortsätt så. Överdriv eftergiften när hästen saktar av. Gör halvhalter med sitsen istället för med handen, det räcker att du rätar upp dig en aning bara.

Om din häst trycker ut bogarna på böjt spår kan du jobba med att ställa den utåt, men behålla böjningen, för att få tag på bogen. Du kan även samtidigt testa att flytta bakdelen lite på det böjda spåret. Du kan även göra detta samtidigt som du jobbar med övergångarna.

Hoppas tipsen kan hjälpa lite! :)

Min häst är med lite stel i bogarna och ser fram emot bra tips i tråden. Något som vi övat på, är att på halva volten flytta in framdelen bara lite lite, och sen på andra halvan låta henne spåra. Jobbigare än man tror.

Hej!

Jag börjar med nr 1: Passar sadeln och trivs hästen med sitt bett? Sadlar du så bogbladen går fritt?

Min pålla har pga svårighet att hitta rätt sadel fått testa lite allt möjligt, vilket lett till stela bogar. Detta i kombination med att hon inte trivs på sitt bett (ja, vi försöker hitta något hon gillar- mycket känslig dam!) har gjort att hon går och spänner sej och blir kortare i steget, vilket leder till stelare bog.

Jag masserar de stela musklerna ungefär varannan dag och jobbar mycket från marken, så hon kan balansera upp sej själv utan hopplös matte på ryggen.

/ lavinia, som äntligen fått tag på sadel som passar och nu ska ge sej på bettlöst huvudlag, så munnen får vila.

KL

Bellini-avkomman som jag har under mina vingar är precis likadan. Har beställt tid till tandläkare, kiro & ska även kolla över sadlarna. Följer denna tråden....

TS, lycka till & kommer du fram till en "lösning" så pm:a gärna!

I så fall kallar jag det framtung?

om inte bogarna går att flytta har den för mkt vikt på framdelen. Bakdelen kan däremot vara hur lätt som helst att flytta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 882
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 121
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka