Stel häst!

B

Bellaan

Hej.
Ligger tråden fel så ursäktar jag & ber moderatorn flytta den!

Jag har ett lite problem med min islandsvalack som efter en gammal skada blir OTROLIGT stel/styv i land/kors vid dåligt väder, alltså när han blir för kall! Han går på lösdrift och har inte möljlighet att ha honom på box. Någon som vet hur man värmer upp länd/kors genom t.ex massage lr liknande?

Känns så elakt att sitta upp & rida honom varm, vet ju inte hur ont han har eller om det sitter mest i huvudet på honom att det KAN göra ont.

Men efter jag ridit/longerat honom varm så är stelheten helt borta.

Just nu går han inte täckad alls men nu funderar jag starkt på att täcka honom med fleecefodrat regntäcke vid dåligt väder, vad tror ni om det? Kan det bli för varmt nu på sommaren?

Andra tips & idéer tackar & tar jag emot! //Bella

Sv: Stel häst!

Jag skulle ha täcke vid dåligt väder + kanske 'back on track' ländtäcke innan ridning. Rider alltid med ländtäcke vid dåligt, kallt väder.

Sv: Stel häst!

Hej.
Ligger tråden fel så ursäktar jag & ber moderatorn flytta den!

Jag har ett lite problem med min islandsvalack som efter en gammal skada blir OTROLIGT stel/styv i land/kors vid dåligt väder, alltså när han blir för kall! Han går på lösdrift och har inte möljlighet att ha honom på box. Någon som vet hur man värmer upp länd/kors genom t.ex massage lr liknande?

Känns så elakt att sitta upp & rida honom varm, vet ju inte hur ont han har eller om det sitter mest i huvudet på honom att det KAN göra ont.

Men efter jag ridit/longerat honom varm så är stelheten helt borta.

Just nu går han inte täckad alls men nu funderar jag starkt på att täcka honom med fleecefodrat regntäcke vid dåligt väder, vad tror ni om det? Kan det bli för varmt nu på sommaren?

Andra tips & idéer tackar & tar jag emot! //Bella

Hej!
jag har också en islandsvalack som är känslig mot underkyllt regn. Så på sommaren om de är under 15 grader lägger jag på honom ett täcke. Då har jag också ett fleece fodrat, men då ska de också ha bra andas funktion, så dom inte blir varma. Men ska införskaffa mig ett ofodratregntäcke, vilket egntligen räcker till min häst, bara han slipper bli kall och blöt.

Men prova du med back on track som dom sa innan här.
Och massera varje dag de är kallt så blodcirkulationen håller igång=)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 906
Senast: Bee
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 323
Senast: Unafraid
·
Utrustning Hej! Min häst ska gå på lösdrift i vinter, något som han aldrig gjort tidigare, iallafall inte under de 8 år jag ägt honom. Han har...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: Snurre
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 105
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar