Stel häst

Astael

Trådstartare
Senaste gången när jag var ute och red märkte jag att min häst är stel fram och ovillig att röra sig ,han har ingen märkbar hälta. Då han i vanliga fall är snabb i skritten etc. Nu har jag bestämt att ställa honom över helgen och låta han stå på box (nattetid). Och ta ut vet. på måndag.

Vad tror ni det kan vara ?

Han får ca 1 dl Krafft Grund och 1 dl Krafft Lucern. I somras trillade han på knäna och slog upp dom så det började blöda , han blev då helt återställd och nu ca 1 månad efter har det börjat.

Sv: Stel häst

Såhär års är det ju rätt vanligt att de känner av pälssättningen och blir lite sega. B-vitamin kan behövas då. Men du får nog berätta lite mer om jag ska ha en chans :D

Vad är det för häst, till att börja med :idea: Hur gammal är den och vad gör den för arbete. Vad menar du med stel fram, är det framåtbjudningen som är problemet eller är den stapplig och verkar öm i fötterna. Förkortat steg? Samma oavsett om du har sadel på eller inte? Värmer den ur? Kom det plötsligt? Finns det någon svullnad någonstans?

Han är en islandshäst på 13 år , han är stel (lyfter inte lika högt , samt tar inte så stora steg) samt är ovillig att gå på framåt. Det känns som att framdelen inte hänger med i bakdelens takt. Nej ,han är inte svullen någonstans.

Han trillade för två veckor sen (igen) och vet inte om det blev nåt då , men det kom från ena dagen till den andra och märkte det först denna veckan.

Vad menar du med värmer ur ? Har inte testat att rida utan sadlen ?

Senast ändrad:

min pålle gick också sådär konstigt som du beskriver.
han tyngde frammen och trippade med baken :confused:

han gick värre på hårt underlag. jag tog ut vet. som gjorde böjprov som visade hälta vänster bak, ingen värme, ingen svullnad. Han kunde inte tala om vart min totto hade ont.

efter en vecka tog jag ut en Equiterapeut som upptäckte en sträckning i ryggen, spänningar i länden och bogen på höger sida.
akupunktur och laser behandlingar blev det ett par ggr, nu är han MYCKET bättre. :banana: det tog tid, 1½ månad med behandlingar och vila. nu kan jag snart pröva att rida lite försiktigt igen.

Men ta ut veterinär först till din häst och se vad han säger

Varm i hovarna? Puls? Vill hästen helst stå still även i hagen? Står den som vanligt eller ställer den upp sig med framhovarna långt fram? Verkar den smärtpåverkad, svettas, feber?

Rör den sig likadant på raka resp böjda spår? Likadant på olika underlag? Likadant utan ryttare?

Värmer ur = blir bättre när hästen rört på sig en stund.

Han har varit varm i hovarna , men efter att ha stått inne blir det bättre. Nej , man känner ingen puls i hovarna. Ja , han står som vanligt. Han verkar inte ha ont och han har inte feber eller svettas.

Hovslagaren var ut och la på nya skor i onsdags och sa inget om detta och han verkade inte ha ont under tiden han fick skor.

Nej , det blir inte bättre när han har rört på sig ett tag. Och ja , det är likadant med eller utan ryttare.

Ta och kolla upp hästen hos en veterinär. Våran ena ponny blev lite kort i steget och det visade sig att den hade ont i båda frambenen så den haltade inte. Den var inte varm eller svullen heller utan det kom fram vid böjning.

Tyvärr, kan inte ha nån åsikt som kan hjälpa dig utan tycker hästen ska kollas av vet. På din beskrivning - stapplig på båda fram och har varit varm i hovarna - så tänker jag direkt på lindrig fång men kan ju vara annat också. Skriv gärna och berätta vad som kom fram.

Nu har vet. varit ut och kollat. Han kände ingen puls , hade inte ont vid tryck i sulan, ingen feber och inte svullen. Så han fick ingen medicin. Anledningen är att han trodde att det var i början och att han blev bättre när han hade stått inne. Märkte jag något så skulle jag ringa och han skulle skriva ut medicin.

Men nu ska han stå inne en vecka.

Han kollade dock inget annat en fång , när han var ute.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 943
Senast: Fiorano
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 072
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 306
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 763
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka