Stel häst

A

annorlundaost

Jag rider just nu en väldigt mysig Fellponnykorsning som är 10 år, han har varit ridskolehäst i större delen av sitt liv och är en aning hård i munnen men detta har aldrig varit något större problem bortsett från vid hemmagjorda galopptävlingar över ängar.
Problemet sitter i dressyren - han kan böja sig till viss del men är ändå väldigt stel. Vid framdelsvändningar tar det bara stopp. Han har vissa problem med skänkelvikningar också.
Jag har ingen erfarenhet av övertydliga hjälper då jag mest tränat "gammhästar". Så därför undrar jag nu - hur ska jag få min häst att mjuka upp sig och hur kan jag gör övertydliga hjälper så att han förstår vad han sa göra vi framdelsvändning och dyl.??

Tacksam vid hjälp :rofl:
 
Sv: Stel häst

Det kan vara värt pengarna att be en massör kolla upp honom.De brukar ha en del småkrämpor spec efter att ha gått på ridskola.
 
Sv: Stel häst

cajsa skrev:
Det kan vara värt pengarna att be en massör kolla upp honom.De brukar ha en del småkrämpor spec efter att ha gått på ridskola.

Det skulle jag också rekommendera. Prata gärna med en kiropraktor också för att kolla så han inte är sned i ryggen eller liknande.

Kan alltid kännas skönt att kolla bara för att vara på den säkra sidan. En ridskole häst får ju tyvärr stå ut med en hel del!
 
Sv: Stel häst

Tack för svaren, jag ska försöka få tag i nån som kollar upp ryggen. För att erkänna så har jag faktiskt aldrig tänkt tanken att han kan ha ont :o
 
Sv: Stel häst

Det låter som om din häst behöver mjukas upp lite. Då är det streching (stav fel) som gäller! alla 4 benen. sen så kan man strecha med hjälp av moroter eller annat dyl. detta är en övning : om du släpper hästen lös på gången sen håller du moroten så högt du kan i taket och hästen ska sträcka sin hals för att få moroten. då strechar han sin hals. sen finns det två till övningar. : om du håller moroten vid rumpan typ, så hästen får stå kvar och böja sin hals/nacke och försöka nå moroten, den få inte gå ett steg. gör så på vardera sida. sen en öving är att du lägger moroten mellan frambenen, då hästen får kröka sin nake för att nå den. sen kan du (om du har en snäll häst som inte sparkas) stå bakom hästen, och trycka ovanför svansen, då strechar den ryggen. sen finns det ännu en öving på häst ryggen, en korsning mellan dressyr och barockridning som har hjälpt mig mycket genom åren! att du trycker hela tiden med ytter skänkeln så mycket du kan så att hästen går på en volt medans du gör en stor ledande tygel inåt volten, samtidigt som den ska flytta sig utåt. sen leker du helaö tiden med tygeln, ge och tar, klämmer och släpper, sen att du tänker p åatt du lutar dig bakåt och inte följer med. när hästen börjar söka sig neråt lättar du fort sen tar du litte mer osv osv. lite svårt att föklaraoch detta vart nu ett långt "brev" hoppas det går bra!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 114
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 950
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp