Stel häst

M

Morotsbiten

Vet inte om detta är inne på rätt forum.. annar får moderaton lägga in den där den ska vara=)

Jo tänkte höra med er som har äldre hästar dvs de som är över 22, vad har ni gjort när hästen börjar bli stel i bakkärran??

Min häst är ett hbl sto på 24 år och hon börjar nu bli lite stel i bakbenen.. vad är bäst att ta uut för människa..?Massör. ET kotknackare osv..Berätta vad ni tog ut och vad hästen hade problem med och vart de bättre??

Sv: Stel häst

Min fjording är 25 år nu och har varit lite stel till och från i 2-3 år och jag har tycker att han har blivit bättre av glukosamin, så det kommer han att få resten av livet. Sedan är regelbunden motion och även att den får röra på sig på vilodagarna även om det bara handlar om en skrittpromenad då, är bra för dem, det ökar blodcirkulationen och sätter liksom fart på systemet. Mycket utevistelse är oxå bra då de får mera möjlighet att röra sig när de vill än om de står inne.
Att lägga täcke på när det blåser kallt och regnar kanske kan hjälpa, då det inte lär bli bättre om musklerna stelnar till av att frysa.

Massage kan väl inte skada det kan lösa spänningar och ökar cirkulationen, kotknackare däremot har jag ingen erfarenhet av men nåt säger mig att det kan bli så fel om den personen inte vet vad den pysslar med...

kej.. vart köper man den där du ger å vad kostar de??

Jag rider min häst i dg i alla gångarter tränar cm 2 ggr i veckan i paddocken lite dressyr annars är de ut i skogen som gäller=)

Massör tänkte jag ta ut.. akepunktur måste va bra...

Täcke har hon alltid på sig utom nu när de är väldigt varmt

Det är kanske helt enkelt så att åldern börjar att ta ut sin rätt. :crazy: Har själv en 31-årig halvblodsvalack och tyvärr blir de ju stelare med åldern. Är hon röntgad i bakbenen? Hon kanske har en massa pålagringar som gör henne stel. Ang. kotknackare så är de ju iallafall väldigt restriktiva när det gäller gamla människor men lite lätt massage kanske kan hjälpa.

Jag håller med pimy, regelbunden motion och glukosamin gör underverk. Ställer man av hästen, om så bara en vecka så har de en tendens att stelna till direkt. Egentligen skulle jag rekommendera lösdrift om du har möjlighet, eller så mycket hagvistelse det bara går. Min gamling var alltid som finast när han gick på sommarbete och rörde sig dygnet runt. Se bara till att hästen har möjlighet att hålla sig varm och få skydd mot oväder.

jo att det är pga av åldern de vet ja.. hehe hon är väl över 90 år i människoår och de 90 åringar jag träffat har inte varit viga gymnaster i den åldern :rofl:

massage och stretchning kanske kan va bra???

Ja o ja jag rider henne varje dag.. de "vilodagar" hon får är när vi skrittar 30 minuter bara.. står max 2 dagar.
Hon går ute 12 timmar om dagen står i stor box så hon kan gå runt i=)

Har alltid täcke på iof inte nu men nu är de så varmt iaf men när hon inte går på bete så har hon täcke!

Vad tror ni om värmande arnika linement på rumpan och vid haserna varje dag??

Jag har haft en knotknacke på 19åringen men sån skillnad tycker jag inte att det blev. Jag är noga med att stretcha nu när hon börjar bli gammal.

okej ja jag tror jag skippar kotknackaren å tar ut min massör som även stretchar henne...

Sen tänkte jag att man får unna en tid varje dag åt att massera å så
De är lite extra pill och plock med äldre hästar=)

ler stort... rätt kul vad folk läser fel och missuppfattar lätt via internet..
Ahh de rimmade ju.. hahaha :)

Nåväl.. jag sa att jag har lärt mig några små knep för att få bort spänningar, knutor och slaggprodukter i kroppen på hästen.

Men de är långt ifrån att jag har gått i skolan och utbildat mig.. då skulle jag knappast sitta hemma arbestlös om jag hade utbildning som hästmassör :smirk: :)

Sen är massage långt ifrån de enda braiga man kan behöva till en gammal stel häst.. massage är inte lösningen på alla problem.. men ett jäkligt bra alternativ. :)

Nu ska jag köpa Glucosamin till henne.. dyrt som gatan 500 i månaden :crazy: meeen de får kosta va de vill hästen ska ju må bra :D
Sen ska jag prova lite andra små råd jag fått...

Förresten du har inte lite råd att ge när du endå är inne på denna tråd?? :)

Morotsbiten skrev:
ler stort... rätt kul vad folk läser fel och missuppfattar lätt via internet..
Ahh de rimmade ju.. hahaha :)

Nåväl.. jag sa att jag har lärt mig några små knep för att få bort spänningar, knutor och slaggprodukter i kroppen på hästen.

Men de är långt ifrån att jag har gått i skolan och utbildat mig.. då skulle jag knappast sitta hemma arbestlös om jag hade utbildning som hästmassör :smirk: :)

Sen är massage långt ifrån de enda braiga man kan behöva till en gammal stel häst.. massage är inte lösningen på alla problem.. men ett jäkligt bra alternativ. :)

Nu ska jag köpa Glucosamin till henne.. dyrt som gatan 500 i månaden :crazy: meeen de får kosta va de vill hästen ska ju må bra :D
Sen ska jag prova lite andra små råd jag fått...

Förresten du har inte lite råd att ge när du endå är inne på denna tråd?? :)
Jaha, jag uppfattade det som att du hade gått en längre kurs och kunde massage.. Fel av mig, sorry...

Förutom att som du redan gör, underhålls massera, tycker jag att regelbunden träning i rätt mängd, med lagom återhämtningstid emellan är bra.
En äldre häst har längre återhämtnings tid än en yngre (självklart), så att istället för att ge hästen regelräta vilo dagar i hagen ofta, skulle jag föredra att hästen skrittas/arbetas lätt för att mjukas upp och på så sätt aldrig "stelna till".
Kort fattat, försök hålla igång henne så mycket som möjligt, så ofta som möjligt genom att arbeta henne lagom hårt (du vet själv bäst) och där emellan skritta o mjuka lätt istället för att släppa i hagen flera dagar för vilas skull..

MIn hbl tant är 25 och lite stel i kroppen.
Har inte tagit ut någon till henne utan försöker göra som förr helt enkelt, variera "träningen" för henne.
Gärna långa skrittpromenader ibland och gärna mellan stock och sten så att hon får lyfta på benen.
Eller så kör vi cavaletti, så höga hon orkar kliva över sista två varven eller nått sådant (ökar ju sucessivt hela "passet") och det sker enbart i skritt och för att hon ska lyfta på benen och röra på kroppen ordentligt.
Det funkar för oss.
Stretchar henne dessutom efter "benhöjarpassen" :banana: !

Vad tråkigt att höra!
Vart tog din fräscha friska häst vägen som var som en 10-åring utan ålderstecken?
Har hon blivit stel o knackig på en vecka bara?
Tänkte för jag har läst i flera trådar nu om hur ung och fräsch hon är, mjuk och smidig osv.. Och även att du kan fixa det som kan massera loss henne så bra.
Kanske beror på något fel i träningen?
Eller så är det åldern som börjar ta ut sin rätt helt enkelt..Hoppas det löser sig och hon blir fräsch igen snart!

Senast ändrad:

Min 23åring är såklart också lite stel. Men bara de första 10-15 minuterna. Sen går hon bra att arbeta. Som sagt, massage, stretching och skritta fram ordentligt osv. Du behöver knappast fler tips ;)
En massör är ju alltid trevligt, tänk om jag någon gång kunde lägga ut 300 på en massage till mig själv... men icke, det ska hästen ha :D Tänk bara på att hästen kan vara stel även av det en dag efter massagen också.

gilli skrev:
Min 23åring är såklart också lite stel. Men bara de första 10-15 minuterna. Sen går hon bra att arbeta. Som sagt, massage, stretching och skritta fram ordentligt osv. Du behöver knappast fler tips ;)
En massör är ju alltid trevligt, tänk om jag någon gång kunde lägga ut 300 på en massage till mig själv... men icke, det ska hästen ha :D Tänk bara på att hästen kan vara stel även av det en dag efter massagen också.
Ja antar att detta inte var till mig ;) Min häst är 6 år och har inte någon stelhet.
Håller med dig om det där att allt går till hästen, åt sig själv unnar man inte sånt :D ;)

Vad tråkigt att höra!

De tycker jag inte.. hon är knappast ensam om att vara lite stel vid en ålder av 24...

utan ålderstecken?

De har jag aldrig sagt så sluta att ljuga

Har hon blivit stel o knackig på en vecka bara?

Nu behöver du inte vara oförskämd :mad: du har inte haft en gammal häst de för ju jag.. ja faktiskt kan en gammal häst bli stel på 1 vecka.
Och jag har aldrig sagt att hon INTE är stel vid gamla dagar..
Att vara fräsch och pigg för att vara 24 innebär inte att de inte kan vara stela!
Hon är över 90 år i människoår..

Tänkte för jag har läst i flera trådar nu om hur ung och fräsch hon är, mjuk och smidig osv..

Då har du nog läst väldigt fel.. dags att uppsöka optikern???

Jag har sagt att hon är väldigt fräsch för sin ÅLDER om man gämför med många andra 24 åringar man sett som varit svankryggiga, svampiga i benen går ej att rida osv.
Och faktum är att många hästar inte ens får uppleva sin 24 års dag :smirk:
Har inte sagt att hon är mjuk och smidig i dagens läge
och att man kan massera bort spänningar betyder inte att alla problem löses med stelheten gumman!!!!

Hon är över 90 år i människoår... en 90 åring kan vara väldigt pigg och fräsch men dock vara stel eftersom man just är 90 år..
Eller brukar du se 90 åringar som slänger sig ner i spagat?? :smirk:

Kanske beror på något fel i träningen?

Hehe självklart att du skulle påpeka de..satt bara å väntade..
Nop inge fel på min träning.. vet precis hur jag ska rida henne för hon ska må bäst=) Dessutom promenadrider jag bara henne :smirk:

Eller så är det åldern som börjar ta ut sin rätt helt enkelt
Redan kommit på de :smirk:

..
Hoppas det löser sig och hon blir fräsch igen snart!

Hon är redan fräsch ;) ... dock lite stel bara vilket är helt normalt för sin ålder :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Jo fler tips behövs.. har fått ett tips om clucosamin som jag nu ska prova för att se om hon blir bättre=)

Back on track innetäcket någon som har provat de på stel häst?? resultat??? bra /dåliga??

Bra linnement??? någon som kan tipsa om bra linement arnika har ja nu gel

Hihi nä men jag skulel vilja utbilda mig till ET ska kolla runt lite på utbildningar å så hade jag tänkt=)

Jo tack för tipsen

Någon här som har erfarenheter av att bara ge clucosamin till stel häst eller bara gurkmeja till stel häst??

Märkte ni någon skillnad?? bra?? dåligt??

Oj, sorry, mitt inlägg var inte menat som ett påhopp!
Det är bara bilden jag fått av henne då jag läst dina trådar om henne att hon uppfattas som en mycket yngre häst som är fräsch och pigg utan ålderstecken.
Fattade som att det hade kommit plötsligt, var väl reaktion och funderingar därefter. ;)

Hade ett russ när jag var liten som blev 28 år så nog har jag haft en häst som blev gammal. Han togs bort pga av hans fång tillslut.

Hoppas hon blir av med lite stelhet iom glucosaminet iaf! Det brukar vara bra till äldre hästar!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som...
2
Svar
27
· Visningar
6 193
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar