stel av regn, naturligt eller något fel?

Ela66

Trådstartare
Vad anser ni om en frisk häst i bra kondition får ont i ryggen, (reagerar på palpation) och blir så stel att det inte går att rida som vanligt för att det har regnat i ett dygn?
Hästen är inte frusen.
Jag tänker spontant att någonting är fel när hästen reagerar så.
Hästen går på bete, tränas som vanligt och har bra skydd i hagen.
Vad tänker ni om det? naturligt eller inte?

Sv: stel av regn, naturligt eller något fel?

en del individer reagerar kraftigt i musklerna av kalla regn, andra reagerar inte alls. det behöver inte vara något fel alls, men hästen kan ju behöva ett regntäcke vid ihållande/kalla regn.

min ena är inte "frusen" men därimot känslig i musklerna för ihållande/kalla regn utan att något alls är fel. jag lägger på ett regntäcke och då är "problemet" avhjälpt samt risken för "biverkningar" av att han står och spänner sig. så har han reagerat sedan han va föl.

Jag har precis som hillevie en häst som reagerar på regn när det är under 12-13 grader ute. Blir ryggöm och stel, han klarar kyla men inte väta. Det räcker då med ett ofodrat regntäcke för min del!

in häst blir oxå så vid regn och kyla. Hon är ute på bete nu mn när jag tar in henne för ridning så lägger jag på lite linement och back on track för att få igång musklerna och de har hjälpt under ridpassen. Hon spänner sig inte lika mkt.

Har även varit inne å röntgat henne för att utesluta skelettproblem av något slag.

vintertid har vi mer problem än sommartid. Men allt går man får bara tänka sig för och vara noga med att hålla henne mjuk och smidig och hålla musklerna igång.

Sån blir min häst också, stel och kall. Sommartid räcker det med ofodrat regntäcke men på vintern om det regnar kallt måste hon ha fodrat täcke, annars kyler täcket ner hästen.

Det är en häst som inte blivit stel eller fått ont i ryggen av regn tidigare. Dessutom har det inte varit regn och kyla. (det har inte varit kallt alltså)

kanske har rullat sig ohc gjort ngt som får han att spänna sig eller om det regnat eller blåst... har en sån häst som blir så ibland när det baara varit lite kyligt eller blåst...

det kan vara kalla regn även om det inte är kallt ute ;) är det ihållande sommarregn så kan hästen reagera även av det ;)

hjälper inte regntäcke så kan det ju bero på något annat, men då är en veterinär lämpligare att bedömma det eftersom det kan bero på en stor mängd olika saker ;)

för att spekulera vilt så kan den ju ha sträckt sig/trampat fel, felbelastat, eller att utrustningen inte passar, den kan ha gått i kull i hagen, ha ont någonannanstans och avlastat så ryggen tagit stryk, överansträngts vid ridpass osv osv

Det som oroar mig lite är att ägaren har satt på ett täcke och tycker att situationen är löst i och med det.
Jag är lite orolig att det finns en annan orsak bakom och att man med täcket bara tar bort symptomen. Ingen av de andra hästarna på betet har reagerat och eftersom hästen inte brukar reagera så här tycker jag det är bättre att ta reda på den egentliga orsaken än att enbart ta bort symptomen.

fast hjälper det med täcket så har ni ju troligen hittat problemet som ger symtomen ;) ett täcke tar ju troligen inte bort symtom från tex. skada.

Men eftersom hästen inte annars blir sådan av regn så låter det som om någonting tillkommit tycker jag.

jo, fast det borde ju knappast ett täcke hjälpa mot

sedan finns det ju hästar som "plötsligt" börjar reagera mot tex. regn av olika anledningar. hästen kan ju tex. vara överansträngd i musklerna av vilken anledning som, och ett ihållande regn på redan lite ömma muskler kan ju göra musklerna ännu ömmare.

Min kompis halvblod får alltid ont i ryggen efter regn om han stått ute utan täcke.

Härom veckan då det regnade ordentligt på natten och fortsatte dagen ömmade min häst över ryggen när jag kom till stallet på eftermiddagen. Även om han inte har reagerat så förut så känner jag mig ganska säker på att det var anledningen.

Under de fyra åren vi har haft honom har han sällan haft/behövt täcke, men efter det här kommer det åka på vid ruskigt väder.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 519
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 066
Senast: Bee
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 087
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III