Stekta gröna tomater?

Nordthor

Trådstartare
Vad gör man av ett gäng omogna tomater i storlekarna pingisboll och nedåt? Kan man ens göra något? Går de att äta i någon form?

Är tacksam om någon har några tips (det känns som världens slöseri att behöva slänga bort alla).

Nästa års kom-ihåg: Plantera tomaterna tidigare så att de hinner mogna innan vintern.

MVH//Nordthor

Sv: Stekta gröna tomater?

Jag åt supergoda stekta gröna tomater första gången hos systrarna Voltaire för många år sedan (då när filmen kom). Sedan dess har jag gjort det själv hemma då och då.

Jag brukar skiva dem, vända i mjöl med salt, peppar och chili, doppa i uppvispat ägg, sedan i antingen mjöl igen eller mosat bröd (ströbröd i nödfall) och därefter steka.

Vet att man kan göra både marmelad och chutney också av gröna tomater, men det har jag inte provat själv.

Man äter dem alltså gröna som i omogna?
(Kanske dagens dummaste fråga, men jag vill bara inte förväxla omogna tomater med en eventuell helgrön tomatsort... :o.)

Alltså, det låter spännande!

Ja, gröna som i omogna såvitt jag vet.
Tillägg: Gällande stekta gröna, så använder jag alltid omogna. Ingen grön sort alltså.

Senast ändrad:

Lägg dom torrt i en mörk låda så mognar de efter hand :)
Kan ju vara ett trevligt komplement ifall man inte vill använda alla till recept med gröna tomater.

Sökte på recept för detta, och det såg ju snabbt och enkelt ut att göra :) (gillas!).

Jag lade mina med ett äpple, då mognade de ganska snabbt.

(OT: 6000 inlägg, tjoho)

*kl* Och nu fick den här tråden mig att sakna dom spanska grönsaksmarknaderna där man kan köpa allt från gröna till svarta tomater. Varför säljs det inte gröna tomater här? Skulle så mycket hellre köpa dom håra och syrliga än att köpa dom mjuka smaklösa vintertomaterna som säljs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist
  • Hålvägg

Omröstningar

Tillbaka