A

aprillan

Är det någon här som vet hur man ska hantera en häst som lätt stegrar sej!????! :confused:

Var ute häromdagen ..han ville inte gå över en bäck utan stegrade sej så jag föll av!!
Men innan så vände jag honom flera gånger för att visa att det inte var farligt, men nej du=(
Gjorde mej inte illa, men det var ganska obehagligt!! Men vad ska man göra!!!!???????
..................................................................................................................................................................................................................................................................................
Vet att ägaren sa att han hade tendenserna till att stegra sej!
Ps: detta är en häst jag lånar över sommaren!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Stegring

Hoppa av och leda hästen över svåra ställen kanske? Jag är inte så haj på ridning men har hanterat hästar mycket från backen. Min erfarenhet är att de oftast ryggar några steg innan de stegrar och då är det nog viktigt att du snabbt som ögat ser till att få fram hästen!

Lycka till och var försiktig!

//millus

Jag hade slutat rida på hästen. Det finns så många trevliga hästar att rida som inte stegrar sig, och jag föredrar att rida på dessa.
Vissa ser det som en utmaning att klara av hästar som stegrar sig, och det finns en massa metoder att använda. (Martingal, slå med en piska mellan öronen, träna ledarskap, ja du kommer säkert få en hel rad goda råd.)

Men jag har en gång för alla bestämt mig för att omeddelbart kliva av hästar som stegrar sig och struntar i om andra tycker att jag är en fegis. Nu pratar jag inte om hästar som "lättar" lite med framdelen, det kan även min genomsnälla gamla lektionshäst göra om han tycker att jag kräver för mycket. Stegring är för mig när hästen går upp rejält och står still på sina bakben en liten stund.

Så jag tycker att du skall låta bli att risikera ditt liv med att försöka träna bort en så allvarlig olat på en häst som dessutom inte är din. Lämna tillbaks hästen så fort som möjligt!

Jag hade slutat rida på hästen. Det finns så många trevliga hästar att rida som inte stegrar sig, och jag föredrar att rida på dessa.
Vissa ser det som en utmaning att klara av hästar som stegrar sig, och det finns en massa metoder att använda. (Martingal, slå med en piska mellan öronen, träna ledarskap, ja du kommer säkert få en hel rad goda råd.)

Men jag har en gång för alla bestämt mig för att omeddelbart kliva av hästar som stegrar sig och struntar i om andra tycker att jag är en fegis. Nu pratar jag inte om hästar som "lättar" lite med framdelen, det kan även min genomsnälla gamla lektionshäst göra om han tycker att jag kräver för mycket. Stegring är för mig när hästen går upp rejält och står still på sina bakben en liten stund.

Så jag tycker att du skall låta bli att risikera ditt liv med att försöka träna bort en så allvarlig olat på en häst som dessutom inte är din. Lämna tillbaks hästen så fort som möjligt!

Jag håller helt med om detta. Många hästar lättar gärna lite fram. Det gör också min lilla häst ibland. Men om de reser sig på riktigt kan det bli farligt. En sådan häst bör nog ridas av någon med stor erfarenhet av detta. Jag hade lämnat tillbaka den och letat upp någon annan.

Jag håller faktiskt med föregående talare..Om det inte är något alternativ att lämna tillbaka hästen så var ytterst försiktig! Det är inte något att leka med...

//millus- skulle aldrig låta min dotter rida en häst som stegrar

Låter inte som en trevlig häst, alternativ oupfostrad, efter som ägaren säger att den brukar stegra sig...

Så fort den visar att den tänker resa sig så ta ena tyglen och snurra hästen ett antal varv, inner du inte snurra innan den reser sig så snurra precis när den har landat.
Hästen upplever snurret som obehgaligt och kopplar ihop det med att det är obehagligt att stegra.

I övrigt så preca inte hästen om det är något den tycker är obehgaligt, utan hoppas i så fall av och led för bi det/gå över det som är farligt i hästens ögon

Har fått höra att när hästen stegrar sig så ska man slå mellan öronen med en vattenfylld fryspåse! :confused: För då ska tydligen hästen tro att den gjort sig illa och blöder :confused:

Håller helt med dig!
Det ska vara ROLIGT att rida. Man ska inte behöva riskera livet eller att bryta några ben. Ännu mindre på någon annans häst.
Jag skulle försöka lämna tillbaka den på en gång.

// F

Det har jag åxå hört, den ska tro att den har knäckt skallbenet (hur den nu fattar det :confused: ). Eller att man ska knäcka ett ägg i skallen på hästen när den står på bakbenen. Men vem f-n rider omkring med ett ägg i handen? :rofl:

Jag skulle lämna tillbaka hästen, eller om den bara står på bakbenen i vissa situationer undvika just dem.
Det är inte värt att riskera livet ffa inte på ngn annans häst. Det ska vara roligt att rida.

Det ska vara roligt att rida.
Samtidigt tror jag att du skulle kunna få hjälp med detta. Ofta stegrar sig hästar när de är rädda eller pga av att det exakt vet hur de ska utnyttja situationen.

När en häst reser sig så känner hästen att ryttaren blir rädd och hästen har då övertaget. Visar man hela tiden att man är en stark och bestämd ryttare som ej är rädd så kan dessa beteenden gå över.
Så gjorde iaf jag med min häst, han var exakt som din, reste sig och var helt loss. Visade mig ännu starka och spraka på honom bara.
Nu har jag iofs erfarenhet av sjukt jobbiga och svårridna hästar.

Om du inte känner att du klarar av detta har du två alt: Antingen säljer/lämnar tillbaka hästen till tidigare ägaren eller säljer till ngn som har mkt erfarenhet.

Eller så hittar du ngn som är mkt kunnig inom detta området och som kan hjälpa dig att förstå varför hästen gör som den gör.

Just stegring är väldigt farligt, speciellt om de stegrar såpass högt att du ramlar av eller när de till slut stegrar över.

Jag tycker inte att du ska fortsätta rida honom själv, tänk om en farlig olycka händer.

Är han likadan när du rider med andra eller är han bara jobbig när du rider själv?

Har du pratat med ngn som är kunnig inom detta området?

Har du pratat mer med tidigare ägaren?

Gör han såhär för att han är rädd eller bara jävlig?
Red ut denna frågan så får du lösa situationen efter det. Är han rädd så är det bättre att du hoppar av, leder honom förbi "faran" och sitter upp igen. Stegrar han för att han är jävlig så kan du få ut honom det, med hjälp av ngn som är mkt duktig, tålmodig och självklart modig och orädd.

Finns många "lösningar" som vissa ovan skrivit, att slå med piska osv, jag tror inte på det. Hittar du problemet hittar du också lösningen..

Lycka till!!

Jag håller med i att du nog bör se dig om efter en mer lämplig häst!

Men det jag brukar göra om jag sitter på en häst som lättar i fram är att jag tar tag ordenligt i ena tygeln och drar runt den åt ena hållet och driver på kraftigt framåt med både skänkel och spö. Då brukar de flesta liksom komma av sig.

Jag tror inte på våld, våld föder våld.
Kanske träna ledarskapsövningar?

Hur är hästen om du har sällskap?
Om du verkligen gillar hästen kanske du ska ge den en chans till, om du övar ledarskap och övningar som ger lite mer trygghet.

Annars, lämna tillbaka. Landet är fullt av snälla hästar!

Har fått höra att när hästen stegrar sig så ska man slå mellan öronen med en vattenfylld fryspåse! :confused: För då ska tydligen hästen tro att den gjort sig illa och blöder :confused:
Och en sådan har man ju antagligen med sig när det behövs?!:rofl:
Tvivlar på att det hjälper faktiskt. Det är nog bättre att ta reda på orsaken till beteendet och gå vidare därifrån. Beroende på när, var och hur hästen gör så kan det ju bero på olika saker:rädsla, dumheter och att hästen har ont någonstans vid en viss typ av arbete.

:rofl: :rofl: :rofl:

Nästan så jag känner mig lockad at leta upp en stegrande villbatting till häst bara för att få testa detta....kanske man ska ha lite röd konditorfärg i oxå för att öka dramatiken? :D

nu kanske jag låter som en idiot, men jag har upptäck att ( så är det för mig i alla fall) om man sitter still och inte blir rädd, lutar sig fram så mycket som möjligt och "drar" ner hästen samtidigt som man skänklar så går hästen framåt. det här är dock unghästar som är under inridning är svårridna hästar som behöver massor av tålamod och lugn från min sida.

sen är det faktist så att alla hästar tycker inte om vatten utan vill till vilket pris som helst undvika vattnet. det är bara till att kolla hur hästen beter sig och hur man själv beter sig. om det bara har hänt en gång att hästen har stegrat sig och nu var vid ett vattendrag kanske det e så att hästen inte är en "sjöhäst".

försök läsa av hästen om du tycker om den och vill behålla den. sen måste du själv känna att du vill. även om det inte är din häst kan det vara värt att träna den. du får en massa erfarenhet.

OBS! om du inte är så van ryttare borde du kanske se dig´om efter en annan häst eller be en männinska med erfarenhet om hjälp.

det här är dock unghästar som är under inridning eller/och svårridna hästar som behöver massor av tålamod och lugn från min sida.

skrev lite fel bara. en miss från min sida

nu kanske jag låter som en idiot, men jag har upptäck att ( så är det för mig i alla fall) om man sitter still och inte blir rädd, lutar sig fram så mycket som möjligt och "drar" ner hästen samtidigt som man skänklar så går hästen framåt. det här är dock unghästar som är under inridning är svårridna hästar som behöver massor av tålamod och lugn från min sida.

sen är det faktist så att alla hästar tycker inte om vatten utan vill till vilket pris som helst undvika vattnet. det är bara till att kolla hur hästen beter sig och hur man själv beter sig. om det bara har hänt en gång att hästen har stegrat sig och nu var vid ett vattendrag kanske det e så att hästen inte är en "sjöhäst".

försök läsa av hästen om du tycker om den och vill behålla den. sen måste du själv känna att du vill. även om det inte är din häst kan det vara värt att träna den. du får en massa erfarenhet.

OBS! om du inte är så van ryttare borde du kanske se dig´om efter en annan häst eller be en männinska med erfarenhet om hjälp.

Mosterblom säger mycket kloka saker...

Vill själv bara tillägga att jag märkt att många ryttare pressar hästen för hårt när det är något hästen inte vill. Pressar du en häst som tenderar att stegra sig så stegrar den. Vägen till framgång för min del brukar vara:
*Andning: Hur andas hästen? är den lugn? rädd? undersöker den? Hur andas du? Är du rädd? (är du rädd försök inte från början)
*Tålamod: Låt det ta den tid det tar, även om det är två timmar, du har igen det nästa gång. Dessutom är det risk att det går åt skogen om man skyndar för fort.
*Känsla: Hur känns hästen? Hur spelar musklerna? Hur känns det i bettet? Vid skänklarna? Känner du tendensen till stegring? Med lite erfarenhet kan man känna vad hästen hittar på innan den verkligen hittar på det...

Det handlar ofta om att lugnt sitta och vänta faktiskt, gärna lite slappt och gäspa, om det går... Låta hästen ta sin tid att bestämma sig för det ofarliga i situationen, vi människor skyndar för mycket...

En sak jag fick höra att man kan göra är att när hästen stegrar dej så ska man piska till med ett rep under magen,dom vet inte vart det kommer ifrån har jag hört.. Kan va värt att testa..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 712
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama