Sv: Stegring

Det tipset jag fick av min tränare när min häst stegrade sig både på banan och i skogen var att precis då den gjorde första tendens till att resa sig skulle jag snabbt som ögat vända in den på en pytteliten volt med hjälp av innertygeln. Detta resulterade allafall i på min häst att han tappade balansen från bakbenen och blev tvungen att gå ner på fram igen. Har även provat att knacka till mellan öronen då han böjrade resa sig, vilket inte jag tyckte fungerade lika bra. Men nu har han slutat stegra efter att vi använt oss av dessa små volter. Kan ju vara värt att prova, men det är viktigt att vara snabb och göra det i exakt rätt ögonblick. Annars tycker jag, som flera andra, att du ska ta hjälp av en kunnig tränare eller kanske rådfråga ägaren vad denne gjorde åt detta...

Om den är benägen att resa sig så ska du inte vara påstridig, utan kliv av den o led den.

Det är inget konstigt med hästar som är rädda för vatten eller blöt mark som kanske inte bär den.
Låter som att man har använt den tuffa metoden o hästen har tagit till det som försvar.

Lär känna hästen så att han litar på att du inte skulle utsätta den för faror.

En sak jag fick höra att man kan göra är att när hästen stegrar dej så ska man piska till med ett rep under magen,dom vet inte vart det kommer ifrån har jag hört.. Kan va värt att testa..
man brukar oftast känna lite innan dom stegrar och när dom gör det då ska du ställa dig upp och luta dig långt frammåt samtidigt som du ger den ett rap med spöt en bit bakom frambenet på magen... håller man på´så så lär sig hästen...har en häst som är lika dan så jag fattar vad du menar, det är jobbigt.

Hoppa av och leda hästen över svåra ställen kanske? Jag är inte så haj på ridning men har hanterat hästar mycket från backen. Min erfarenhet är att de oftast ryggar några steg innan de stegrar och då är det nog viktigt att du snabbt som ögat ser till att få fram hästen!

Lycka till och var försiktig!

//millus

om man hoppar av och leder får hästen DELS som den vill, = inte bli riden över det "otäcka" stället.

Har fått höra att när hästen stegrar sig så ska man slå mellan öronen med en vattenfylld fryspåse! :confused: För då ska tydligen hästen tro att den gjort sig illa och blöder :confused:

Det lät ju inte så bra tkr jag, jag har däremot hört att man ska slå den med en piska mellan öronen, vet faktist 2 st som fick deras hästar att sluta direkt efter att dom gjort så.

nu kanske jag låter som en idiot, men jag har upptäck att ( så är det för mig i alla fall) om man sitter still och inte blir rädd, lutar sig fram så mycket som möjligt och "drar" ner hästen samtidigt som man skänklar så går hästen framåt. det här är dock unghästar som är under inridning är svårridna hästar som behöver massor av tålamod och lugn från min sida.

sen är det faktist så att alla hästar tycker inte om vatten utan vill till vilket pris som helst undvika vattnet. det är bara till att kolla hur hästen beter sig och hur man själv beter sig. om det bara har hänt en gång att hästen har stegrat sig och nu var vid ett vattendrag kanske det e så att hästen inte är en "sjöhäst".

försök läsa av hästen om du tycker om den och vill behålla den. sen måste du själv känna att du vill. även om det inte är din häst kan det vara värt att träna den. du får en massa erfarenhet.

OBS! om du inte är så van ryttare borde du kanske se dig´om efter en annan häst eller be en männinska med erfarenhet om hjälp.

Man ska tydligen inte stå upp i sadeln när en häst backar elr stegrar då den ser det som framåtdrivande. Men jag gör också så att jag smackar på honom, medans jag tar tag i munnen hans. Tillslut går han. ;p

Låter sjukt att man ska piska hästen. Det jag fått höra och som jag även provat är att man ska ta tygeln och leda åt sidan när de försöker stegra.. för då måste de gå ner och liksom gå på volten..precis som nån ovan skrev.. också ska man luta sig framåt.. om man lutar sig bakåt kan hästen typ tappa balansen och gå över...

Men jag gör också så att jag smackar på honom, medans jag tar tag i munnen hans. Tillslut går han. ;p

Ge inte dubbla budskap!
Just vid en bäck är det ju givetvis fel tidpunkt att bråka. Se till att du har draghjälp av en annan häst. Om hästen reser sig vid andra tillfällen;

Försök att vika hästen i ena sidan (förböj hals och kropp) så hästen inte kan resa sig på bakbenen. Rid den framåt under tiden.
Lätta på yttertygeln under tiden du rider den på en liten volt, så den känner att den har en "utväg".

Hästar som reser sig hamnar man förr eller senare under.

håller med monsterblom. har ridit in många unghästar och har en del rätt känsliga hästar själv. Tycker monsterblom sammanfattar mina tankegångar.
att dra i tygeln och smacka samtidigt betyder en sak - samling! Du driver in i en stoppande hand - och vart ska då energin ta vägen? Det blir till slut högsta graden av samling är som alla dressyrrytare vet - full vikt på bakbenen och inget fram alls (=stegring)..... så det skulle jag inte rekommendera i det här fallet om det nu inte är avsikten.

Använder samma metod: förböja hästens hals på en liten volt så det blir jobbigt för dem- de ger sig bra snabbt. Men det beror på helt om hästen är rädd eller om den bara dummar sig!! En rädd häst ska aldrig spöas, skällas på o dyl för då förstärks obehaget till max! En sådan häst ska man locka och pocka med- inte ge sig och vänta ut. Kan ta timmar men när det väl händer så är det värt det!

En sak jag fick höra att man kan göra är att när hästen stegrar dej så ska man piska till med ett rep under magen,dom vet inte vart det kommer ifrån har jag hört.. Kan va värt att testa..

SMART!

Eller inte....

Hur skulle situationen bli bättre? Vem skulle piska under magen med repet? Och till sist; vad händer nu om denna häst stegrar sig av rädsla, vad vet vi, och då får ett rapp under magen? Jo, då bekräftar det för hästen att vattnet var farligt, "jag fick ont under magen".

Så snälla TS! Prova inte de här!!! Inte det med, slå mellan öronen och allt vad som stått heller.

Men för att få bukt på det här krävs mycket tajming. Man ska vara väldigt lyhörd på hästen och själv veta vad man håller på med. Annars kan det hela förvärras. Men som föregående skrivare sagt; du måste kunna avläsa varför hästen reser sig och hur alla vibbarna i luften känns. Bara du som sitter på hästen kan känna om just den här hästen kräver några rejäla rapp över länden och hårda pådrivningar, eller om du bara ska "rida ut stormen" och visa att matte alls inte åker av pga att han skuttar och fjantar sig.

Det man i alla fall måste, är att få hästen att gå framåt. Har han framåtbjudningen kan han inte resa sig.

Hoppas det ordnar sig!

SMART!

Eller inte....

Hur skulle situationen bli bättre? Vem skulle piska under magen med repet? Och till sist; vad händer nu om denna häst stegrar sig av rädsla, vad vet vi, och då får ett rapp under magen? Jo, då bekräftar det för hästen att vattnet var farligt, "jag fick ont under magen".

Så snälla TS! Prova inte de här!!! Inte det med, slå mellan öronen och allt vad som stått heller.

Men för att få bukt på det här krävs mycket tajming. Man ska vara väldigt lyhörd på hästen och själv veta vad man håller på med. Annars kan det hela förvärras. Men som föregående skrivare sagt; du måste kunna avläsa varför hästen reser sig och hur alla vibbarna i luften känns. Bara du som sitter på hästen kan känna om just den här hästen kräver några rejäla rapp över länden och hårda pådrivningar, eller om du bara ska "rida ut stormen" och visa att matte alls inte åker av pga att han skuttar och fjantar sig.

Det man i alla fall måste, är att få hästen att gå framåt. Har han framåtbjudningen kan han inte resa sig.

Hoppas det ordnar sig!

oj oj oj vad du får många "goda råd"
ibland undrar man hur många av dom som tipsar som faktiskt har erfarenhet av det dom pratar om....

stegrar din lånehäst för att han är rädd ska du absolut inte slå på honom, det hjälper inte...

stegrar han för att han protesterar så tycker jag att du ska kolla om han har ont någonstans.. jag vet ett ponnysto som bråkade vid vatten övergångar, hon hade ont i sina framben och när hon klev/hoppade över så fanns ju risken att halka vilket gjorde ont.. alltså gå över vatten så får du ont...

sen finns ju alltid chansen att det är en tuff häst som kräver en ledare, att han helt enkelt testar om det är du som bestämmer eller inte.

i vilket av fallen som hälst så finns det några nyckelord, dom är tålamod, envishet och lugn.

det hjälper inte att bli arg på hästen.
ta det lugnt och ta gärna hjälp av en som har erfarenhet av unghästar/ problemhästar.

sist men inte minst, lycka till!

*KL*

Nu har inte TS kvar den hästen utan skaffat sig en unghäst som hon rider trots att den har fång, eller den har fång enl. veterinären men tydligen inte enl. hovslagarn

Det jag har hört är att om en häst stegrar sig så ska man slå till den med något (inte något hårt eller vasst) tex. ett spö på nacken på hästen.
För då tror den att den har slagit i taket och går direkt ner

Det jag har hört är att om en häst stegrar sig så ska man slå till den med något (inte något hårt eller vasst) tex. ett spö på nacken på hästen.
För då tror den att den har slagit i taket och går direkt ner

njea du.. det vette katten om jag tror på..

Har man en häst som är lätt i framänden så är det som många sagt här en bra ide att gå på liten volt.. Men precis som vid bockning så är det "frammåt" tänkande som gäller. Har du ingen gas så har du ingen chans...

Om det så är frammåt-runt eller frammåt-frammåt spelar ingen roll.. befinner sig hästen i rörelse får den inte den där "millipausen" som ger den chansen att resa sig.

Har inte följt tråden utan bara läst sista sidan.. Och vet att aprillian inte har kvar denna häst utan har en annan. Skriver mest för jag tyckte mig sakna frågeställningen:
Har hästens MUN kollats upp?
Är den TRÄNAD i tillit/ledarskap såväl från marken som från ryggen?
Har hästens RYGG kollats upp?

En häst har en "toleranskurva" som man med träning kan höja och sänka "ribban" i. ("Utsäckning - Sacking out - making broke")
Och det där är inget man får gratis utan måste arbeta med - varje dag.

Ni som rappar till era stegrande hästar fram... hoppas att ni har bara har tårna i stigbyglarna för den dagen en häst går runt med er hoppas jag ni hinner kasta er av.. Det gör ont att hamna underst...

Älskade Carl-Otto Von Fuch citat: "En het häst är riden av en klåpare - en häst med problem är riden av en imbecill".

Jag hade ett fullblod på foder och på en sån nervig häst blir det absolut inte bättre av att piska den här och där som vissa skriver här. Det beror ju helt på vad din häst har för psyke!

Iaf. mitt fullblod kunde ställa sig på bakbenen om han tex inte ville jobba, tyckte det var äckligt att gå över vatten, om folk lämnade ridhuset m.m. och i början fattade jag om jag ska vara helt ärlig inte vad fan de va för fel på honom ;)

Sen funderade jag lite, läste böcker osv. och kom fram till att allt dethär grundade sig i brist på respekt för mig! Med honom kom det med tiden - han lärde sig att lite på mig. Men med andra hästar kan det ju vara bra att ta övertaget!

När vi då kom till dendär bron vi skulle gå över, var det bara frammåt som gällde. Man får inte ge sig, dra inte i tyglarna! Det ger honom stöd att ställa sig! Har man halvlånga tyglar ställer han sig inte och om han skulle fixa det endå blir det inte högt och inte me nån risk att falla bakåt! sen är det bara att aldrig ge sig, backar han-gå fram igen och så håll på så!

Lycka till nuuu :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 407
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 713
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama