Stegrar vartannat steg

D

Dahlgren

Jag har köpt en jättefin ponny,
och hon har gått jättefint och jag hade tillochmed planerat att ställa upp i tävling snart.
Tyvärr blev hon halt av en orsak varken jag eller min tränare vet varför.
Men vi ställde henne på vila, i 1 månad ca.
Och nu verkar hon va helt återställd :D
MEN...
Jag har smått börjat rida igång henne nu, ( skrittar ) och jag får ner henne på tygel i form när jag håller i tyglarna försiktigt och driver på.
Men nu har hon börjat småstegra lite ändå!
Även om jag bara håller i tyglarna och försöker krama ner henne på tygel :confused:
Hon stegrar sig inte högt, inte, men tillräckligt för att det känns obehagligt!
Jag har bara ridit igång henne barbacka än så länge.
ska testa imorron med martingal och sadel.
Har vart så varmt så jag har inte brytt mig om att ha sadel !
Kan detta bli värre om jag inte gör nåt?

tack :)

Sv: Stegrar vartannat steg

Hon kanske har ont!? :( Har ni haft ute veterinären för att kolla på henne? Jag skulle inte rida förräns hon blivit ordentligt undersökt av vet., ev göra utredning på klinik.

Håller med om att ta hästen till veterinär är en bra idé, att utesluta smärta innan man börjar titta på andra anledningar.

Jag har tyvärr inga andra tips, men så sätt kan du i alla fall vara säker på att hästen inte går och har ont i onödan.

Hoppas att det ordnar sig, så att du kan ha det bra med din häst igen. *skickar en massa styrkekramar*

Så fort jag läste rubriken tänkte jag "den har ont".
När jag sedan läste att den varit halt, så ja. Låt veterinär titta på den och rid inte på den tills veterinären sagt att det är okej.

Så fort jag läste rubriken tänkte jag "den har ont".
När jag sedan läste att den varit halt, så ja. Låt veterinär titta på den och rid inte på den tills veterinären sagt att det är okej.

Jag tänkte exakt samma sak när jag såg rubben. I övrigt håller jag med. Kolla så den inte har ont.

Snälla, åk med hästen till klinik.
till TS
sätter citat på detta då jag tycker samma!

Har ponnyn inte haft samma problem innan den blev halt, så lovar jag dig att den itne har lagt till med dumheter bara för att den vilat! så snälla ta den till en klinik!

Bli inte arg/ ledsen på dig själv om du inte tänkt på att hästen kan ha ont, jag tycker din tränare eller någon annan vuxen borde ha tänkt på det.

Du skriver inte om hästen blev kollad av en veterinär när den var halt, men om den blev det, vad sa veterinären då?

Jag tycker också att det är bäst om du inte rider alls tills hästen är kollad.
Men det finns annat du kan göra som inte innebär att du måste sitta på den. :) :idea:
Pyssla om din ponny och krama om den lite extra och visa att du tycker om den, även om det inte går så bra just nu.

Kram, Maya

Skulle tro hon har ont så rid inte mer förns hon är kollad på klinik, det får varken du eller hästen ut något av.

Åk till klinik och gör en ordentlig utredning på det. Även om hon blir bra utan att behöva undersökas så hade jag tagit in henne. Vem vet.. det kanske kommer tillbaka och det är nog inte så bra om du tänker tävla med henne.

Lycka till och hoppas det löser sig med lille pållen. :)

Jag har köpt en jättefin ponny,
och hon har gått jättefint och jag hade tillochmed planerat att ställa upp i tävling snart.

Tyvärr blev hon halt av en orsak varken jag eller min tränare vet varför.
Men vi ställde henne på vila, i 1 månad ca.
Och nu verkar hon va helt återställd :D
MEN...
Jag har smått börjat rida igång henne nu, ( skrittar ) och jag får ner henne på tygel i form när jag håller i tyglarna försiktigt och driver på.
Men nu har hon börjat småstegra lite ändå!
Även om jag bara håller i tyglarna och försöker krama ner henne på tygel :confused:
Hon stegrar sig inte högt, inte, men tillräckligt för att det känns obehagligt!
Jag har bara ridit igång henne barbacka än så länge.
ska testa imorron med martingal och sadel.
Har vart så varmt så jag har inte brytt mig om att ha sadel !
Kan detta bli värre om jag inte gör nåt?

tack :)

Vänta med tävlingar. Kolla upp med vet innan du sätter dig på hästen igen.

Formen kommer inte genom att dra i tygeln och driva samtidigt. Klart att hon stegrar sig, dte hade jag cokså gjort omjag var henne.

Varför ska du gå förbi hennes smärta genom att sätta på hjälptygel?? :crazy:

Kolla upp med veterinär innan du gör något över huvud taget! Kolla så att sadel´n sitter bra också. En häst som stegrar har en orsak till att göra det också.

En häst som står emot säger "sluta". En häst som stegrar formligen vrålar "SLUTA". Sedan kommer det svåra; att ta reda på vad hästen anser att man ska sluta med.

Om det inte är en istadig häst du rider tror jag faktiskt att hästen säger till dig att du ska sluta för det gör ont. Åk till en bra klinik och be veterinären ta reda på var hästen har ont.

Plötsliga humörförändringar eller förändringar i ridbarheten beror nästan uteslutande på smärta. Det kan vara fel avpassad utrustning, det kan vara hälta, ryggproblem, tänder, nacke - ja, det kan vara många saker. Och en veterinär är den som tar reda på vad det är som är fel. Och behandlar det.

Hej!

Det behöver inte alltid vara att hästen har ont. Det kan även vara att hästen bara är känslig av sig och säger ifrån. Beror på vilken ryttare som rider. Den erfarenhet jag har är en häst som är röntgad helt och hållet (= inga fel i skelettet), men att han ändå gjort några stegringar och bockat lite när han ridits. Hästar har ju en förmåga att "känna av" människan och kan bli osäker bara för att människan är osäker.

Ja men den här hästen är inte kollad, så vitt jag förstår. Och bara för att hästen är röntgad UA så betyder det inte att hästen är OK.

Undersök hästen hos veterinär!
Hältor kommer någonstans ifrån och om hon börjat med stegrande nu efter vilan tycker jag ABSOLUT att du ska undersöka det vidare!

Denna tråd hadlar visserligen om en häst som verkar ha ont, MEN, jag måste bara kommentera ditt inlägg med att det faktiskt visst går att "krama ner" en häst i form. Jag påstår inte på något vis att det skulle vara det korrekta sättet att få hästen i form, men det betyder inte att alla hästar som inte rids 100% korrekt aldrig går i rätt form. Det är sant och visst att en häst inte går i form bara för att den kröker på nacken, men en häst kan gå avslappnat och trampa under sej trots att ryttaren inte är jätteskicklig på att rida. Och det kan ju vara så att ryttaren tror att det är "kramandet" som gör formen men ändå ha en bra skänkel som i själva verket är avgörande för hästens form utan att ryttaren begriper det...

Ok, ovan kommentar var menad till "rider", och ingen annan:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 912
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
L
Hästhantering Jag har nått en gräns med min häst då jag tror att han har något slags mentalt problem. Jag köpte min häst när han var 2 år, han är...
Svar
12
· Visningar
5 552
Senast: Anaconda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25