Stegrar sig i boxen

Lotus

Trådstartare
En häst i stallet har en ovana att stegra sig i boxen för att försöka komma åt hästen i boxen bredvid och leka/bråka, och den stegrar sig även för att se ut över den bakre boxväggen mot gången (en trävägg som inte går att se igenom). Detta är inte så lämpligt eftersom vi människor dels blir oroliga att han ska försöka hoppa över eller något, och dels blir vissa hästar oroliga av att han gör såhär och boxgrannen blir involverad i lek/bråk om det är en häst som bryr sig, och det gör ju de flesta. Just nu är det tomt bredvid honom men en ny häst kommer, och vi vet ju inte hur den är.

Väggarna är normalhöga för en box, och jag är osäker på hur högt det är men de är inte någon låg variant utan en vanlig typ av "färdigboxar" med trä nertill och galler över.

Vad ska man göra för att bli av med det här beteendet? Bygga högre - är det det enda som gäller eller kan man försöka få bukt på något annat vis?? Eller ska vi bara strunta i det och låta honom hållas?

Sv: Stegrar sig i boxen

Byt boxplats med någon i stallet?
Kanske trivs inte hästen där...

Sätt upp en skiva (om det är glapp mellan boxväggen å tak) så dom inte kan nå varann

Antingen som Cronis skrev här el. sått upp en bit el-rep(givetvis utan el på), dom brukar respektera det.

släpp ut honom i en hage och låt honom leka av sig med en kompis...om möjligt dygnet runt!

Den har bytt box, har nu ingen granne att leka med så det är lugnt men en ny häst kommer inom kort.

Ja det kan man tycka men det tycker inte ägaren.

Hästen är lite lugnare nu när den inte har någon granne, vi får se hur den gör när den får en häst bredvid sig igen.

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·
Svar
0
· Visningar
666
Senast: Lexa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama