Stegrar på kommando!?

L

Linker

Hej! Är det någon som har en häst som stegrar på kommando? Hur har ni/du gjort för att lära den? Jag vill nämligen lära min nästan egna häst att stegra på kommando :D

Sv: Stegrar på kommando!?

menar du från marken eller ryggen?
svarar på båda för säkerhets skull;)
marken: min ponny lärde jag genom att ha en spann med kraft som jag skramlade med ovanför honom:angel: .. han e ett riktigt matvrak så tillslut så reste han sej lite efter maten och då fick han en godis samtidigt som ja sa stegra:D

från ryggen så "drog" jag i tyglarna o smackade på honom samtidigt som jag sa stegra och han fattade ganska snart:) ....dock så ska man inte ta hårt i tyglarna om man nu vill träna in det på detta sättet utan bara hålla tillbaka hästen samtidigt som man driver den framåt..min häst som även är väldigt pigg fattade ganska snart, kan nog vara svårare om hästen är åt det latare hållet..

min arab som dock bara är 2 i vår brukar jag leka med o en dag när jag höjde armarna mitt i leken så reste han sej:love: ... min duktiga lilla älskling..:d

har säkert glömt ngt:angel:
lycka till!!

även om det kan kännas kul att lära dem : gör det inte. lärde min fd ponny att stegra på kommando när jag satt på honom, det resulterade till slut i att han aldrig ville sluta stegra :crazy: minsta lilla antydan på att jag skulle ge honom kommandot, så va de upp i luften. Det kan bli farligt.. lär din häst nåt annat kul istället , typ som att lägga sig ner :angel: :D

Hej! Är det någon som har en häst som stegrar på kommando? Hur har ni/du gjort för att lära den? Jag vill nämligen lära min nästan egna häst att stegra på kommando :D

Lyssna på missonly. Det är rent ut sagt vansinnigt att lära den särskilt om den inte är din egen, (nästan egen:confused: ).

Detr sista man vill är att en häst reser sig med en människa på ryggen. Jag tycker jag klarar det mesta ändå, men inte det. Jag hatar hästar som reser sej. Därför att jag har sett mer än en ryttare slå runt med hästen och få den över sig.

Resa sej kan de göra i hagen, ingen annanstans.

LÄR INTE HÄSTEN PROBLEM:crazy:

Nej verkligen inte.

Det är bara absolut toppmännsikor som har 100% koll på sina hästar som får göra det.

Andra, och speciellt inte barn/ungdomar ska inte ens tänka tanken paå tt försöka lära sin häst det.
Det skapar bara problem.

Personligen tycker ajg inte sånt är bra att lära ut, vad händer om du måste sälja hästen & den nya ryttaren råkar göra just detta kommando?inte så lyckat..

Som alla andra säger jag att du INTE ska göra det. En stegrande häst är inte att leka med. Vet man inte vad man gör så kan en sådan häst bli livsfarlig.

min arab som dock bara är 2 i vår brukar jag leka med o en dag när jag höjde armarna mitt i leken så reste han sej:love: ... min duktiga lilla älskling..:d
lycka till!!

Ojj.. det där skulle jag definitivt inte se som något positivt. Det där är en dominansgrej! :eek:

Jag har lärt en av mina stå på bakbenen på kommando. Hon gör det när jag ger ungefär (inte riktigt dock) samma hjälper som jag skulle gjort för att få en annan häst att rygga.

I mitt fall var det inte för att jag ville lära min att stå på bakbenen på kommando, utan som en utväg från att få henne sluta stå på bakbenen jämnt. Detta har funkat på denna donna. Men jag skulle aldrig få för mig att uppmuntra detta beteende på en häst som inte visat sådana tendenser förut.

Frågan är väl, VARFÖR vill du lära din häst stegra på kommando?

Jag tycker att det är ok att ära sin häst stegra om man har en bra kontakt och litar på varandra. Om det inte är din egen häst så måste du ju tala med ägaren innan. Det kan gå riktigt illa!

Jag har lärt min häst att stegra och vi busar ganska mycket överhuvudtaget, men vi har å andra sidan känt varandra i 15 år, sedan hon föddes. Jag rider mycket akademiskt och har använt mig av "sådana metoder".

Var försiktig!

//Lova och Musse

Hej. Jag förstår att det kan vara roligt att lära sin häst stergra! men tänk dig för både en och två gånger. Jag hade själv en ponny när jag var yngre som jag lärde stegra, visst var det kul till en början, men eftersom jag uppmuntrade beteendet så började hon stegra i tid och otid.
Jag kommer aldrig mer att lära någon av mina hästar att stegra, det finns betydligt roligare saker att lära dem. Än mindre skulle jag tillåta att någon av de som sköter mina häster lär dom stegra.
Om man trots allt vill lära sin häst att stegra ska man ta hjälp av någon mycket kunnig person.
Stegringar är trots allt en olata.

vet en som lärde sin häst att stegra när hon satt på och va på marken..detta va en häst som aldrig stegrat förut..inte ens haft tanken på att gå uppåt..de sluta med att denna hästen började utnyttja detta och så fort den inte ville nåt eller blev lite arg så ställde den sej rätt upp.

annars hade hästen visat missnöje med att bara stanna..eller kanske lägga öronen bak o se arg ut..de va de enda men nu stregrar den så fort den inte gillar nåt.
visst nu har ägaren börjat få koll på den men de är inte kul för dom andra som ska hantera hästen eftersom den inte har den respekten för andra.

de är ingen bra ide att lära hästen sånnt om man inte har väldigt väldigt väldigt bra koll på vad man gör..finns massor av andra roligare saker man kan lära sin häst.

Senast ändrad av en moderator:

har säkert glömt ngt:angel:
lycka till!!
Skulle det vara nåt positivt?:eek:

Det är inte din häst och då tycker jag inte att det är någon bra ide. Kan vara direkt farligt.

dominans grej? jag bestämmer o de vet han :bow:
däremot så tycker jag inte att man ska lära sej det om man inte vet att hästen håller sin plats..och nu såg jag även att det inte var hennes häst.. kanske inte e så smart då. men de kan inte jag svara på efter som att jag inte har sett ekipaget o inte vet vad ägaren har sagt.

Instämmer.
Hästar är inga små knähundar (som nog kan vara nog så farliga de också om de sätter den sidan till... ;) )
Folk tenderar att glömma det.
Hästar väger runt ett halvt ton, har HÅRDA hovar, och förstår inte att en människa inte håller för samma saker som en människa gör.
Det är det meningen att vi ska lära dem, att de inte kan bete sig hur som helst, eftersom vi "går sönder" då. Och då vill du lära din häst något som bara VÄLDIGT duktiga hästtränare bör ägna sig åt?

Har det slagit dig att du potentiellt skulle kunna bli DÖDAD när du leker med din häst om ni hittar på sådant här?
Och om hästen inte är din, så låt bli för jisse namn...
Hade det varit min häst hade jag blivit SÅ FÖRBANNAD om någon hade lärt den sådant.

Nej. Var inte rädda för era hästar, men RESPEKTERA att de är stora djur, som inte fungerar och tänker som vi och missuppfattningar lätt kan leda till farliga situationer och olyckor.

Ge upp det där och läs mer om att klickerträna "din" häst tillandra trevliga trick, som att lägga sig, sätta sig, apportera saker och sådant. Finns en trevlig tråd om det här på Bukefalos! :)

Senast ändrad av en moderator:

knapplån..

tycker ni att det här ser farligt ut?

http://www.youtube.com/watch?v=xSl21jduY5c&mode=related&search=

såhär brukar det se ut när vi "busar" (dock inte backandet i slutet)
bara det att en gång så höjde jag armarna mitt i "leken" för att kolla om det gick att bara tänka o utföra utan att igentligen "lära ut" o han reste sej.. han reste sig alltså inte mot mej utan på MIN begäran..

har du nångon tänkt på att någon annan kan resa armarna(i annat syfte än att få hästen att stegra sig) nära din häst?

hur smart är det egentligen?

btw så finns det en tjej i trakten som lärt sin häst stegra sig , hon brukade ha det som ett "tack" på prisutdelningar..

en gång råkade hästen slå över och hon krossade sitt lårben då hon hamnade under.

Liknande trådar

Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: fryckan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
289
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama