Stegrande ponny

S

snorjazz

Hejsan !

Min d-ponny har helt plötsligt fått för sig att börja stegra inne på tävlingsbanan,det kan hända att han gör det på andra ställen också men det är framförallt inne på banan. Jag förstår inte vad de är som gått fel, men nu rider jag på ett fullcheckbett och jag misstänker att han kanske tycker att det är obehagligt, detta bettet har han endast haft vid tävling och det är när jag har haft det bettet som det oftast har gått såhär, Kan det ha något samband? I vanliga fall rider jag på ett vanligt tredelat bett.
Jag skulle vilja ha några råd som kan få honom att sluta med det här,

Tack på förhand !

Sv: Stegrande ponny

Varför rider du med ett annat bett på tävling än träning?

hej det kan berå på betten el så tycker hästen att det är skit kul ine på banan men du måste bli arg när hästen stegras sig annars kan dt leda till en ful ovan . men jag tycker att du kan täste med tredelat bett på banan iallefell om hästen stegra då är det för han/hon tycker det är kul.lycka till:rofl::rofl::bump:

Är inte fullcheekbett ganska skarpt. Om du inte har väldigt mjuka händer kanske det gör ont på honom? Eller så tycker han helt enkelt inte om bettet.

Varför rider du med det då? Måste du ha det? Funkar det inte bra med det tredelade?

Kolla upp så han inte har ont någonstans eller har något problem i munnen också. :)

Testa helt enkelt att rida med det skarpa bettet till vardags - stegrar han då så kan du inte rida på det bettet.

Jag förstår verkligen inte hur man kan hänga på ett annat bett till tävling och inte rida med det till vardags.

Sen att jag är jäkligt anti till att byta bett bara för att man inte har skänklar nog att rida ihop sin egen häst när det verkligen gäller är också en annan femma.

neej asså de är de att jag har precis fått honom och hon som hade honom innan sa att jag skulle göra det =P ..

Fullcheek har väl inget med skarpheten att göra, det betyder väl bara att det är genomgående parerstänger? Jag har två fullcheek, ett tredelat och ett tvådelat, de är som vanliga tränsbett. Det enda parerstängerna gör är att hålla bettet stadigare i munnen (har en häst som fipplar mycket med munnen, går bäst bettlöst men vi provar med bett emellanåt). Sen finns det givetvis skarpare varianter av bett med fullcheek också men det finns inget som antyder att tävlingsbettet skulle vara skarpare än vardagsbettet.

Till TS: Min första reaktion på ditt inlägg var att det kan vara smärtrelaterat. Prova att byta bett på bana och se om det blir någon skillnad. Blir det ingen skillnad så tycker jag hästen skall kollas upp, även om du nyss köpt den och besiktigat.

Jaha, okej. Är inte så bra på det här med bett^^ Men då kanske hästen helt enkelt tycker att bettet är obehagligt?

Kan vara så att det inte känns behagligt för ponnyn, det ger ju lite annan inverkan än ett bett med lösa ringar (eller för den delen muffbett). Däremot är det inte skarpare per definition - Jämför gärna med ett bett med D-ring. Lättast för TS är ju att använda det bett hon vardagsrider med även på banan. Blir det ingen skillnad då skulle jag faktiskt misstänka smärta och/eller smärtminne.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 896
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 244
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar