stegrande häst

Sv: stegrande häst

Jag knackad min förra fullbl hingst med spöknoppen lite lätt mellan öronen när han reste sig, tog jag med en liten vattenballong oxå så han blev blöt i huvudet om han reste sig... Behövde göra det en gång o aldrig mer...=)
Man kan ju även vända ner dem åt sidan med ett ledande tygeltag! En böjd häst kan inte heller resa sig...

nej men en böjd stegrande häst kan falla omkull:eek: innan jag visste att min ponny var sjuk så när hon stegrade så tog jag med ledande tygeltag neråt dock kastade sig hästen åt sidan då och vi höll på att falla omkull.Nu slutade detta lyckligt dock är ju inte ponnyn frisk.

En grej som jag vet är effektiv om det är så att hästan stegrar och beter sig "dumt" utan anledning (dvs ingen smärta och dylikt) är att vara beredd när hästen går upp och knäcka ett ägg mellan öronen på dem just när de går upp. Då tror dem att dem blöder och jag lovar att de gör inte om det i första taget! Lycka till.

Rid framåt, stegring är bakåtsträvande. Så fort du känner att hästen samlar sig och inte går fram ordentligt mana på, vid behov använd spö.

jag tycker inte man ska driva på en häst som försöker tala om att något är fel.
först bör man kolla upp om hästen har ont någonstanns. rygg,mage eller någon annanstans.
en stegrande häst är rädd,osäker eller har ont

men han stegrar sig oftast när han inte vill gå nånstan te x över ett dike eller bro eller nåt,då protesterar han o stegrar sig nån gång innan han till slut går över. ibland försöker han när vi ska gå från stallplanen oxå:confused:

då är hästen osäker och behöver ett tryggt ledarskap från ryttaren. eller också har den ont.

Senast ändrad av en moderator:

En grej som jag vet är effektiv om det är så att hästan stegrar och beter sig "dumt" utan anledning (dvs ingen smärta och dylikt) är att vara beredd när hästen går upp och knäcka ett ägg mellan öronen på dem just när de går upp. Då tror dem att dem blöder och jag lovar att de gör inte om det i första taget! Lycka till.

*lite halvt om halvt knapplån* för att inte just peka på ditt förslag.

Hur ska man bära sig åt för att ha med sig hela, råa ägg när man rider ut i skogen, utan att de går sönder? Äggkartong i ryggsäcken, "ptrooo lilla pålle, nu får du låta bli att stegra dig tills jag kunnat ta av mig ryggsäcken, plockat fram, äggkartongen, ta fram ett ägg, luta mig framåt... Så där lilla pålle, nu är jag beredd, nu kan du stegra dig."

Alla hästar börjar nämligen inte att testa redan på stallplan.

Det som skulle kunna fungera, är det som någon föreslog tidigare en vattenfylld ballong. Men jag måste ärligt säga, att jag har bara hört "hörsägner" om det tipset och ingen som har genomfört det i verkligheten.

Det vore roligt att få höra rapport från någon som verkligen har haft dessa problem och verkligen har TESTAT råa ägg, eller vattenballong och inte bara "sjuttiofemtehandsinformation".

Tyvärr är det nämligen så, att det till sist blir lite som viskleken. Börjar man i första änden med att säga kycklingfjäder, så slutar det i andra änden med att någon säger att grannen har en struts i sin lekstuga.

Senast ändrad:

En del jockeys vräker helt sonika omkull hästen när den stegrar sig.
Inget jag rekommenderar dock.
Du skrev längre ner att hästen oftast stegrade sig när den inte vill göra något, t.ex. gå över en bro. Då kanske det är läge att vänta ut hästen lite, eftersom en stegring ofta kan vara följden av att hästen manats på i fel läge.
En smäll med handen mellan öronen fungerar bra på en del, och det kan man ju med lite uppmärksamhet hinna med på vägen upp, så att stegringen aldrig riktigt fullföljs.

Någon skrev att det var jobbigt för hästar att stegra sig, men det är nog väldigt individuellt. En del hästar är ju väldigt lätta framtill och tillgriper stegring för nästan ingenting.

Att dänga en påse med vatten över huvudet på dem har man ju också hört talas om, men jag har aldrig provat det själv. Kan dock tänka mig att det skulle funka bra på vissa hästar.

Hur ska man egentligen bära sig åt om en häst stegrar sig ofta när man rider?

KL
varför skrämma hästen med ägg,spö och ballonger:confused:

vilket förtroende får hästen för sin ryttare??

och varför i hela friden ska man RIDA en häst som beter sig så??

Ta reda på ORSAKEN till detta beteende. En häst stegrar inte för skojs skull. Finns oftast en orsak tilldetta.
jobba upp ett samarbete från marken istället

KL
varför skrämma hästen med ägg,spö och ballonger:confused:

vilket förtroende får hästen för sin ryttare??

och varför i hela friden ska man RIDA en häst som beter sig så??

Ta reda på ORSAKEN till detta beteende. En häst stegrar inte för skojs skull. Finns oftast en orsak tilldetta.
jobba upp ett samarbete från marken istället

Instämmer, och det är lite därför jag försöker peka på att en del förslag, faller på sin orimlighet.

om hästen inte har ont, har ett bra förtroende för sin ryttare, men ändå stegrar sig när den inte vill, så tycker jag att det är helt oki att använda sig av diverse trix, som tex vattenbalong eller ägg.
men gör en noggrann utredning på eventuella bakomliggande orsaker först!

en tjej i mitt gamla stall slog en fryspåse med isvatten i skallen på sin hingst när den reste sig och hästen gjorde inte om det igen. i övrigt förändrades inget mellan dom.
så visst funkar det, om man gör på rätt sätt och i rätt ögonblick.
oftast går hästar bara på elstaketet en gång om det är nog med ström i, eller hur?
samma princip.
gör man en sak och känner av en konsekvens av det, så slutar man med det.

ja, min maxade D-ponny är en VÄLDIGT bestämd herre... Om han inte vill gå dit jag vill ute i skogen eller om något är läskigt så bryr han sig inte om mig, jag försöker få honom och gå framåt. Men då backar han.. FORT! Ner i diket sedan reser han sig och kastar sig framåt - galopperar dit han vill. Jag vill inte ta till med spö då jag är rädd för att han ska slå över eller bara rusa allt han kan. (Han är ett fullblod och jag är en 13 årig flicka.. vad ska jag göra?:confused:)

KL

Jag kapar tråden lite, hoppas det är okej. Nu är jag mest nyfiken på vad andra har för förklaring på "min" hästs beteende. Hon gör nedanstående..

kl*
En häst som kastar sig bakåt och backar i full fart, reser sig, frustar och sparkar med framhovarna.Och Det spelar ingen roll om sällskapet går jämte, bakom eller framför (kan tom försvinna flera hundra meter /ur sikt) och hästen fortsätter backa. :crazy:

Vi verkar ha hela hästens historia och såhär har det tydligen alltid varit, hon har inget mörkt förflutet eller dylikt. Hästen stegrar vid sadling, då gjorden spänns, ha även lagt sig ned och blivit liggande i stallgången. När sadeln väl är på är det frid och fröjd ( hon accepterar att sadlad av välkända personer som ignorerar beteendet ).

Blir arbetet för jobbigt, hon inte vill i samma riktning stegrar hon då man inte tillåter henne att sticka åt sidorna. Händer även ute. När ryttaren inte reagerar utan uppmuntrar henne framåt med skänklar, sits och röst ryggar hästen tills den är helt uppe i varv/går in i tex ett staket och blir rädd = reser sig igen. Sedan är det frid och fröjd. Kan stegra i vilken situation som helst, uppsittning, leda, ridning, oftast en gång med spetsade öron sedan fortsätta. Både med och utan sadel. Är kollad och har haft en spänning om är åtgjärdad. Även tänderna kollade. Testa, sura, men efter 10 månader med samma ryttare? Detta tolkar jag som ett protest beteende, och försöker ignorera.

Åsikter, vart kan skon klämma? Dominant i hantering, vägrar lyfta hovar för okända människor och vägrar låta okända människor som stället krav på henne sitta kvar. Det är alltså ingen sista utväg anser jag, utan något hon gör såfort hon bli stressad/uppjagad/pressad.

Edit; att bestraffa/skrika åt henne innebär att hon bli rent ut sagt förbannad och förstärker enbart beteendet. Tänker därför inte knäcka ett ägg i skallen på henne, med risk för att hon går över.

Har hästen alltid blivit riden då den bivit sadlad? Alltså, förknippar den sadel med ridning? I så fall kan jag mycket väl tänka mig att någonting är fel i ryggen eller någonstans där det inte är helt uppenbart. Att hästar får låsningar innebär ju även det att de belastar/rids på ett felaktigt sätt.
Jag skulle åka med hästen till klinik och göra en FULLSTÄNDIG undersökning, röntga rygg, ben ja allt som går att röntga och undersöka varenda millimeter.
Hade jag inte råd med detta skulle jag låta hästen vara och gå som sällskapshäst. Jag skulle inte använda den till avel heller med tanke på att de bakomliggande orsakerna till beteendet inte är fullständigt kända...

Men först kan du ju prova några gånger att sadla och sedan bara gå ut och gå en sväng eller låta henne motionera lös i paddock eller liknande (alltså inte rida) för att se om sadlingsbeteendet försvinner efterhand. Prova även att dra åt sadelgjorden stegvis, alltså först ett hål i stallet. Sedan två hål vid uppsittning samt kanske ett hål till när du sitter på henne och kanske har ridit ett varv. Ha någon med som håller i hästen bara... Man måste prova olika saker för att ta reda på vad som är orsaken.
Det som händer vid sadlingen kallas för sadeltvång och det kan man läsa mer om i litteratur eller på hemsidor som behandlar ämnet.

Just det, en bra tumregel för att kontrollera att hästen accepterar sadeln och det som komma skall är att se om hästen vid sadlingsögonblicket börjar röra munnen, slicka med tungan runt munnen eller gäspa. Då trivs de med tillvaron och ser sadlingen som något positivt vilket innebär att de även ser ridningen som något positivt.
Kan nämna att min f.d. ridskolehäst stod och sov alternativt slängde med huvudet och lade öronen lite svagt bakåt när jag sadlade de första två åren, hon var fruktansvärd att rida och man fick kämpa livet ur sig för att hon skulle gå framåt överhuvudtaget (helt död). Men allteftersom så blev hon mer och mer pigg vid sadling och efter 2 år stod hon och tuggade med munnen, gäspade och hade öronen framåt.
Min unghäst som jag har för tillfället är alert, gäspar och tuggar med munnen och slickar sig runt munnen när jag sadlar.
Så olika kan hästar uppfatta ridningen och de måste få chans att ändra åsikt vad gäller om de gillar ridningen eller inte. Men som jag sa tidigare så tror jag att just i ditt fall så handlar det om något traumatiskt som hästen upplever varje gång den rids (förutsatt att den alltid rids när den sadlats) och det gäller bara att ta reda på orsaken till detta. :)

jag tycker inte man ska driva på en häst som försöker tala om att något är fel.
först bör man kolla upp om hästen har ont någonstanns. rygg,mage eller någon annanstans.
en stegrande häst är rädd,osäker eller har ont

Det behöver inte vara nåt fel för att hästen stegrar sig men jag håller med om att man skall kolla upp det i fall en häst gör det ofta.

Mitt sto stegrade sig mycket för men det gjorde hon när hon laddade tex om vi skrittade på ett ställe som vi ibland galopperade på så reste hon sig och hoppa rakt upp i luften hon brukade oxå göra det under hopp träningar när hon väntade på sintur men aldrig när vi redan på hinder.
Hon går även mycket på bak bena i hagen när hästarna busarrunt.

Kram

En sak kan vi väl enas om att beteendet inte är normalt. Det skulle verkligen inte kännas okay att rida en häst som så tydligt visar sitt missnöje redan vid sadling. Jag skulle lägga ner hela min stjäl på att hitta felet. Fler vet.besök,kolla min utrustning och be någon titta på mig då jag sadlar och då jag rider.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 778
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var i regementets vapen han hittade den symbol som han sökte. I vapnets nedre högra ruta fanns en svart stegrande häst, en symbol...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Cs218
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama