Stegrande häst

K

Kingen_Flugan

Hej. Jag har en snäll D-ponny som är jätte snäll. Jag köpte honom i Juli i sommras och nu har han börjat stegra sig. Jag har provat byta bett allt från Tränsbett till pelham och nu hackamore. Han går bäst på Hackamoret men har kollat munnen på honom och inte hittat något:confused: snälla behöver svar det är inget roligt och vill ju ha en häst som går och rida:)

Sv: Stegrande häst

Be någon kunnig se över allt utrustning och din ridning samt låt veterinär undersöka hästen.

Hej. Jag har en snäll D-ponny som är jätte snäll. Jag köpte honom i Juli i sommras och nu har han börjat stegra sig. Jag har provat byta bett allt från Tränsbett till pelham och nu hackamore. Han går bäst på Hackamoret men har kollat munnen på honom och inte hittat något:confused: snälla behöver svar det är inget roligt och vill ju ha en häst som går och rida:)

Ryggont? Problem med benen? Har en liknande upplevelse (dock inte min häst utan en kompis) och då var det ryggen han hade ont av pga sadeln. Ta dit en hästkunnig eller veterinär som kollar igenom allt.

De låter som hästen kan ha ont någonstans eller att hästen försöker ''komma ifrån'' de ni håller på med,men ajg är ingen expert utan de är bara vad jag tror:smirk:

Jag tänker också precis som andra först på om munnen är kollad av tandläkare el vet och ryggen, som någon sa se över utrustningen, en smal sadel som ligger och klämmer kan ge oerhörda smärtor och obehag för hästen.

Eftersom jag känner hästen vet jag att han inte har ont, sadeln är utprovad och vi är fler som kollat igenom honom.

Han kanske är dominant mot dig och fått dumheter för sig, märker att du inte tycker att det är särskilt roligt och känner att han har övertaget och fortsätter. Har själv en hingst som vart så när han var ung (han är 18 nu) och tipset jag fick (när jag var 14 år utan hingstvana...) var att ha en rejäl träpåk som spö och drämma till mellan öronen när den är på väg att resa sig. Fick en sådan från denna person som han använt i sitt jobb som ridande polis. EN men REJÄL smäll ska det vara. Fungerar alldeles utmärkt och det enda som verkligen fungerar tycker jag. Låter kanske grymt men i jämförelse med att riskera att slå över med ryttare så... Ju mer hästen reser sig desto kaxigare blir den och reser sig allt högre. Det är inte roligt när man är på väg att slå över varje gång.

Har ni ändrat hans foderstat kanske - ponnysar kan få oönskat beteende med en galen foderstat.

visst att hästen kan ha dumheter för sig, men finns det inget bättre sätt än att drämma till hästen med en påk mellan öronen..?! Säkert jätte-effektivt men jag skulle då aldrig göra det ändå..Man kan väl "lösa" det mesta med våld, men jag tycker inte att det är rätt för det! Jag menar, har jag problem med nån så kan man väl bara drämma till personen,men man gör bara inte så...

Vad gäller hästen, så skulle jag också gissat på ont i ryggen eller liknande...Men lycka till och hoppas att Ni får ner pållen på jorden;)

Har du själv haft en häst som stegrar riktigt högt för att komma undan och vara dum?? Det är väldigt obehagligt och livsfarligt. Och visst, om du kan prata dom tillrätta så vore det ju toppen! Tror i alla fall på att en rejäl smäll är mycket bättre än tusentals tillrättavisningar utan större resultat, även om de är "lindrigare". Sen har man väl fått tips som att rida med en plastpåse med vatten som man ska hälla över huvudet på hästen när den stegrar osv... men det kan vara lite svårt att genomföra...

en häst jag red förr gjorde så efter den kom hem från en ridskola. var fel på benen men det syntes inte först.

Han kanske är dominant mot dig och fått dumheter för sig, märker att du inte tycker att det är särskilt roligt och känner att han har övertaget och fortsätter. Har själv en hingst som vart så när han var ung (han är 18 nu) och tipset jag fick (när jag var 14 år utan hingstvana...) var att ha en rejäl träpåk som spö och drämma till mellan öronen när den är på väg att resa sig. Fick en sådan från denna person som han använt i sitt jobb som ridande polis. EN men REJÄL smäll ska det vara. Fungerar alldeles utmärkt och det enda som verkligen fungerar tycker jag. Låter kanske grymt men i jämförelse med att riskera att slå över med ryttare så... Ju mer hästen reser sig desto kaxigare blir den och reser sig allt högre. Det är inte roligt när man är på väg att slå över varje gång.

Ett annat tillvägagångssätt som jag aldrig hört misslyckats är att "dra över hästen på rygg", detta låter kanske grovt men om man har en frisk genomgådd häst där inga fysiska problem kan hittas och där man är rätt säker på att stegringen är något som hästen tagit till av en eller annan anledning...
Man hoppar av och lägger tygeln runt halsen...en "normal" häst ger efter på tygeltaget medans en som stegrar gör just det..och i samma ögonblick som hästen är högst uppe så drar man konsekvent i tygeln med påföljden att hästen slår över på rygg...Inte många hästar tar till stegring efter det..

Kan du kanske tänka till lite innan du ger dina tips - ryttaren/ägaren är inte vuxen och ditt senaste tips går in under kategorin livsfarligt för ryttare och enorm skaderisk för häst.
Dessutom på gränsen för djurplågeri...

Har du själv haft en häst som stegrar riktigt högt för att komma undan och vara dum?? Det är väldigt obehagligt och livsfarligt. Och visst, om du kan prata dom tillrätta så vore det ju toppen! Tror i alla fall på att en rejäl smäll är mycket bättre än tusentals tillrättavisningar utan större resultat, även om de är "lindrigare". Sen har man väl fått tips som att rida med en plastpåse med vatten som man ska hälla över huvudet på hästen när den stegrar osv... men det kan vara lite svårt att genomföra...

Eller så rider man inte på ett tag, och arbetar från marken med hjälp av tränare, och tar bort det oönskade betéendet med hjälp av metoder som inte platsar under kategorin djurplågeri. Eller allra helst - tar reda på orsaken till att hästen stegrar :idea:

Jag skulle skämmas över att skriva att jag slog min häst hårt med en träpåk mellan öronen.

Att vara "dum" ligger heller inte i en hästs natur. Genom att slå den mellan öronen gör du den rädd för att stegra. Stegringar är ett symptom på ett problem, och det är klart att du inte får bort problemet genom att lösa symtomet.
Du vet väl fortfarande inte ens var problemet ligger, dvs. varför hästen stegrade sig?

Senast ändrad av en moderator:

Ett annat tillvägagångssätt som jag aldrig hört misslyckats är att "dra över hästen på rygg", detta låter kanske grovt men om man har en frisk genomgådd häst där inga fysiska problem kan hittas och där man är rätt säker på att stegringen är något som hästen tagit till av en eller annan anledning...
Man hoppar av och lägger tygeln runt halsen...en "normal" häst ger efter på tygeltaget medans en som stegrar gör just det..och i samma ögonblick som hästen är högst uppe så drar man konsekvent i tygeln med påföljden att hästen slår över på rygg...Inte många hästar tar till stegring efter det..

Vilket jag inte tycker låter ett dugg mer vettigt än att slå sin häst med en träpåk mellan öronen? :crazy:

Nån anledning måste det finnas till att hästen stegrar sig.

Min häst har varit under inridning under att bra tag nu och vi skrittar bara fortfarande just för att hon småstegrar sig när hon inte förstår vad vi menar.

Kanske likadant med din häst?
Du och den förra ägaren kanske rider på olika sätt och din häst kanske inte förstår dig i vissa lägen?

Det behöver inte alls innebära att hästen har nån skada, det är ofta ett dominansbeteende och då måste ma ta ner dem på jorden igen. Så - vad skulle då DU har gjort åt problemet???:bow:

Så du menar att jag ska i princip ställa av hästen för att den stegrar sig och låta den vinna? Och vad vinner jag på att jobba den från marken när det är när man sitter på den stegrar? Det är ju sällan de reser sig från markarbete... Ja OM de gör det då med är det väl en ide men annars???!!

Kan du kanske tänka till lite innan du ger dina tips - ryttaren/ägaren är inte vuxen och ditt senaste tips går in under kategorin livsfarligt för ryttare och enorm skaderisk för häst.
Dessutom på gränsen för djurplågeri...

Ska en liten/ung/oerfaren ryttare överhuvudtaget hantera en stegrande häst?!?!?!:crazy:
Och jag kan upplysa dig om att skaderisken för både ryttare och häst är MINIMAL....

Gudars, vilket korkat råd!!

Risken för allvarliga nack/ryggskador på hästen är mkt stora.
Farligt att ge ett sådant råd utifrån det som skrivits hittills i tråden.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 555
Senast: villhöver
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar