Stegrande häst

S

Sirisiri

Nej, det är inte min häst den här gången! (Han är numera väldigt medgörlig :D)

Imorse skulle jag leda ut en av hästarna i vårt stall. Jag brukar använda kedja när jag tar ut honom, men idag hängde det ingen kedja på boxdörren. Han har stått i konvalecenthage i över ett halvår, men sedan någon vecka tillbaka får han gå i stor hage några timmar om dagen. Därför tänkte jag att han nog busat av sig det värsta, så jag lade bara det vanliga grimskaftet runt nosen på honom och gick ut.

Så fort vi kom ut ställde han sig rakt upp och började vifta med frambenen. Jag blev träffad på handen och det gjorde djävulskt ont!! Så fort jag kom närmare än en grimskaftslängt började han igen, alltså stegra mot mig. Det var väldigt otäckt och jag var dessutom rädd för att jag skulle tappa honom. Jag fick in honom i hans lilla hage tack vare att jag redan lagt höet där. Han är väldigt matglad.

Tidigare har jag aldrig haft några problem med den här hästen, men jag vet att han stegrat för andra.

Jag skrev på tavlan att ägaren i fortsättningen får ta ut sin häst själv. Jag vill inte riskerad att bli sparkad och heller inte ha på mitt ansvar att hästen kommer lös. Gjorde jag rätt, eller är jag fånig...? Kan det vara så att hans nyvunna frihet gjort honom lite kaxig? :confused:

Förvisso beror en hästs beteende till störst del på vem som hanterar den i just den stunden, men är det en häst med en svag matte som hästen lätt bossar runt med så är risken givetvis större att den försöker sig på samma stunt med andra svaga människor - även hästar (hur individagerande de än är) har vissa riktlinjer och allmänna åsikter om människor som de går efter.

Har du inte den mentala styrka och pondus för att hantera hästen bra så är det givetvis bäst att du låter bli, för din och för hästens skull. Fjantig är du absolut inte. Var dock på det klara med att bara för att hästen endera dagen slutar stegra med ägaren så innebär det inte att den slutar stegra med dig, det beror helt och hållet på varför den gör det.

Min häst gick som ett ljus med mig, men hur han betedde sig mot andra var bortom min kontroll; det hängde på var enskild individ att vara så pass mentalt flexibel och ha rätt attityd för att han skulle lyssna...

Förvisso beror en hästs beteende till störst del på vem som hanterar den i just den stunden,
Absolut! Trots att han varit skadad och inte rört sig på 7 månader (bara sista veckan) så har jag aldrig haft problem. Men jag har haft kedja (sedan han blev skadad, inte tidigare) och kan faktiskt säga att jag har haft mer pli på hästen än de andra. Det är därför jag blev så förvånad när han betedde sig så här bara för att jag inte hade kedja (???)!

Tänk om han fått benet över grimskaftet, dragit det ur handen på mig och kommit lös! Tänk om han kommit lös och skadat sig! Vems ansvar hade det varit?

Således har det varit kedjan och inte dig han haft respekt för, till syvende och sist. Visserligen lite mer respekt när du hållt i den än när andra gjort det, men ändå inte tillräckligt.

Nu kom inte hästen lös, och den kommer inte att komma lös på ditt ansvar eftersom du sagt ifrån om att hantera hästen - vilket var helt rätt gjort. Synd bara att det alltid blir hästen som tar smällen till slut.

Hoppas att stallägaren kan få rätsida på sina problem, och även lära er hur ni ska hantera hästen. Har man en öppen dialog med sin häst och med sina stallkamrater brukar det sällan vara några problem.

Det är ju inte helt lätt att ha 100% pli på en häst när man inte hanterar den dagligen. Jag har utsläppet 1-2 dagar i veckan och då leder jag den max en minut. Det är ju samma sak med min häst. Han är otroligt snäll när jag leder honom, men kan mycket väl hitta på tok med andra. Det är dock mer oskyldiga saker, han blir ju aldrig farlig eller svårhanterlig. Står man i ett kollektivstall måste hästen fungera för alla som ska hantera den. Det är inga problem med den här hästen annars, men 7 månaders boxvila skapar ju en del överskottsenergi om man säger så. Fullt naturligt.

Tills hästen är igångsatt och blivit "normal" igen, kommer jag inte att leda den igen. De nätter det ska bli regn får hon fixa utsläppet själv, eller lägga på ett täcke och låta den vara kvar ute (tillsammans med alla andra hästar).

Nu har jag pratat med ägaren till hästen. Hon ringde mig efter att hennes hästskötare sett mitt meddelande på tavlan. Hon hade inget att säga om att jag inte vill leda hästen igen utan tyckte själv att det lät riktigt otäckt. Hon var lite chockad och orolig att han skulle göra så igen.

Hästen är friskförklarad nu :) och är precis i början av sin igångsättning. Han blir nog lugnare snart, får vi hoppas.

Fortsätt ha kedja på honom. Förmodligen insåg han sitt övertag när du bara hade grimskaft, dummare än så är de inte. Var försiktig! Konvalecenter och unghästar är det farligaste man kan hålla på med.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama