Stegrade nästan över...

josefinefreed

Trådstartare
Hej. Min polle är lite småbusig såhär på vårkanten och nu när vi har börjat träna lite hårdare, för tränare och mer regelbundet än innan, (han har stått ca 1 mån och blivit skrittad/travad lite lätt ca 1 mån pga hälta) och vissa dagar e han helt toppen, och vissa dagar protesterar han helt.

Jag trodde han hade gett med sig, men idag när jag och min tränare planerade att gå vidare i hans utbildning, så verkligen tokprotesterade han! Han stegrade så fort vi skulle flytta honom ordentligt för innerskänkeln, och tillslut nästan stegrade han över.. jag vart tokskraj och bara bröt ihop och började gråta.. Efter det var jag såklart skakis och det kände nog han. Så tränaren ledde hästen, och jag fick styra med skänklarna och flytta honom för skänkeln, och då gick det toppen, och där avslutade vi..

Men vad ska jag göra för att bli av med min rädsla nu då? Och vad ska jag göra för att minska stegringarna? Vill inte stegra över vilket var VÄLDIGT nära idag. :(

MVH Jossan

Sv: Stegrade nästan över...

Första frågan är ju om han kan ha ont?

Jag har haft samma problem med mitt 6-åriga sto nu i vinter/vår, det har precis gett med sig. Vi var riktigt nära att slå över några gånger men såsmåningom lärde jag mig när hon var på väg att gå upp och sålänge jag hade henne formad runt en skänkel så kom hon inte upp, och kom hon upp breddade jag händerna och ledde ner henne igen. Det blev då lite som att hon tappade balansen, jag kunde få ner henne på marken och sen böja henne i sidan och försöka få fram henne.

Jag tror att det för vår del handlade om en trotsperiod som nu äntligen är över och vi har gått fram massor ridmässigt! Vad säger din tränare?

tror inte att de är så bra att rida hästen om man är så rädd, finns ingen annan som kan rida till hästen lite?

sen för att hindra stegringarna så måste man ligga före hästen och helt enkelt lära sej att känna precis innan hästen tänker gå upp och stoppa de.

Har hästen ont? är den genomkollad?

Första frågan är ju om han kan ha ont?

Jag har haft samma problem med mitt 6-åriga sto nu i vinter/vår, det har precis gett med sig. Vi var riktigt nära att slå över några gånger men såsmåningom lärde jag mig när hon var på väg att gå upp och sålänge jag hade henne formad runt en skänkel så kom hon inte upp, och kom hon upp breddade jag händerna och ledde ner henne igen. Det blev då lite som att hon tappade balansen, jag kunde få ner henne på marken och sen böja henne i sidan och försöka få fram henne.

Jag tror att det för vår del handlade om en trotsperiod som nu äntligen är över och vi har gått fram massor ridmässigt! Vad säger din tränare?

Nej, inget sånt. Det är nog mer som för dig, en trotsperiod.. Det är just när man kommer till NYA saker som han blir stressad av eller/och inte förstår.. som han gör sådär.

tror inte att de är så bra att rida hästen om man är så rädd, finns ingen annan som kan rida till hästen lite?

sen för att hindra stegringarna så måste man ligga före hästen och helt enkelt lära sej att känna precis innan hästen tänker gå upp och stoppa de.

Jag vågar rida honom, men jag har ändå känslan i mig att jag är rädd för att han ska gå över om han får för sig att stegra.

Ja, men inte ens min tränare som är OTROLIGT duktig kan förhindra honom när han sätter igång. Men vem det än är som rider så ger han efter när han märkt att det inte ger något.

Har hästen ont? är den genomkollad?

Nej, han är inte genomkollad. Men jag känner honom (och har mkt bra kontakt med dom han bodde hos förut) och dethär är Moongate i ett nötskal ända sen han var liten unghäst. Inte just själva stegringarna, men trotsen i sig, och sättet han visar att han inte förstår vad man vill.

Som sagt händer detta när han inte förstår eller om man lär honom något nytt. Hade han haft ont hade han ju inte tillåtit allting annat, än just de nya momenten.

det här kanske man ska tästa om han stegrar regelbundet att man har med sig en platspåse med vatten lr en vatten balong, och om han stegrar så kastar du påsen lr balongen mellan hans öron så hårt att påsen lr balongen går sönder. för då tror vissa hästar att de har skadet sig och att det är blod som rinner från huvudet, och då så tänker dom att det har att göra i samband med stegringen och slutar att stegra.

och det här med din rädlsa jag vet hur det känns min lilla tös stegrade mkt förut och jag var lika rädd varje gång, men jag slapnade av och tänkte att om hon skadar sig är det hennes fel (fast jag absolut inte ville att hon skulle skada sig) så sen blev det lite bättre men dagarna.

det här kanske man ska tästa om han stegrar regelbundet att man har med sig en platspåse med vatten lr en vatten balong, och om han stegrar så kastar du påsen lr balongen mellan hans öron så hårt att påsen lr balongen går sönder. för då tror vissa hästar att de har skadet sig och att det är blod som rinner från huvudet, och då så tänker dom att det har att göra i samband med stegringen och slutar att stegra.

och det här med din rädlsa jag vet hur det känns min lilla tös stegrade mkt förut och jag var lika rädd varje gång, men jag slapnade av och tänkte att om hon skadar sig är det hennes fel (fast jag absolut inte ville att hon skulle skada sig) så sen blev det lite bättre men dagarna.

Nja, det känns inte riktigt rätt att göra på det viset.. :/ Jag får nog bara kämpa på och försöka dra ner honom på sidan så att han inte hinner komma så långt upp.. som min tränare sa. :/

Jaha.. jo, jag är inte rädd när han stegrar normalt sett, det vart just nu när vi höll på att gå över :( Har aldrig tänkt på det förut.. att vi har kunnat gå över.

Men jag ska kämpa på.

Jag är Josefines vän och tränare. Hennes häst gjorde dessa blockeringar vid starten av våra lektioner, när det var mycket nytt för både ryttare och häst.
Nu har båda utvecklats otroligt mycket på kort tid, så det var väl dags för en trotsperiod nu kan man säga;) Iaf så blockerar denna hästen alla sinnen vid stegringarna, skänkeldöv och stressad. I går så hoppade jag upp när vi insåg att det inte gick för Josefine tyvärr.
Ville inte pressa henne då hon inte heller från början verkade helt alert.
Med mig har Moongate insett vid det här laget att jag inte ger mig, jag är tyngre och stabilare i ridningen och arbetar mycket med sätet vilket han känner och har börjat ge sig efter endast ett par duster. Men som sagt så var han otroligt blockad igår, så det blev mer lugnande inverkan från min sida. Stegringarna slutade till slut vara lika intensiva och han gjorde det jag bad honom om, som Josefine skrev fick hon då hoppa upp och jag ledde henne genom övningen så båda skulle känna sig lugnare och hon ska kunna påverka hästen med hela sin fysiska och psykiska styrka.

Nästa gång kommer jag rida igenom honom i början av lektionen, han kommer då förhoppningsvis inte få tillfället att tänka på annat än mig, och känner jag att tendenserna till att resa sig minskat kommer Josefine att få hoppa upp och göra samma övning som sist.

Vi får hoppas han är mer medgörlig nästa vecka Jossan;) Men jag tror detta kommer kunna brytas!

Jag köpte min häst i oktober, den förra ägaren sa att han kunde knäppas sig genom att resa sig när han inte ville mera. Men jag var uppe och provred flera gånger i två månaders tid och han var som ett litet lamm. Så jag slog till och köpte honom, första månaden var han som ett litet lamm men när jag började rida igång ordentligt på banan kom protesterna och de var inte bara att han stegra sig lite utan de var rätt upp. Jag upplevde detta mycket obehagligt då jag för 10 år sedan slog runt med en häst. Men jag la upp en plan, lät min instruktör rida honom 1 gång i veckan, samtidigt som hon då intruerade mig, och jag fick möjlighet att iakta från backen. De var jätte lärorikt att stå på backen och se hur allt fungerar. Sedan red jag själv på banan 2 ggr/veckan för min instruktör, som då kände min häst och visste exakt vad jag skulle göra, jätte bra hon har dirigerat mig och allt har funkat varje gång han testat mig. Så nu kommer han inte upp längre. Samtidigt som detta har jag även longerat/tömkört mycket och gått på honom mycket från marken där jag har känt mig väldigt säker. Så nu 6 månader senare är jag inte ett dugg rädd. Min instruktör har fortsatt att rida 1 ggr/veckan, nu longerar jag bara en gång/vecka. Rider ut själv och rider på banan själv utan min instruktör. För mig var de en trygghet att ha min instruktör på banan som jag litade på. Detta gjorde att jag kände mig trygg och vågade ta konflikten. För mig har detta funkat iallafall. Lycka till med din :D

Jag köpte min häst i oktober, den förra ägaren sa att han kunde knäppas sig genom att resa sig när han inte ville mera. Men jag var uppe och provred flera gånger i två månaders tid och han var som ett litet lamm. Så jag slog till och köpte honom, första månaden var han som ett litet lamm men när jag började rida igång ordentligt på banan kom protesterna och de var inte bara att han stegra sig lite utan de var rätt upp. Jag upplevde detta mycket obehagligt då jag för 10 år sedan slog runt med en häst. Men jag la upp en plan, lät min instruktör rida honom 1 gång i veckan, samtidigt som hon då intruerade mig, och jag fick möjlighet att iakta från backen. De var jätte lärorikt att stå på backen och se hur allt fungerar. Sedan red jag själv på banan 2 ggr/veckan för min instruktör, som då kände min häst och visste exakt vad jag skulle göra, jätte bra hon har dirigerat mig och allt har funkat varje gång han testat mig. Så nu kommer han inte upp längre. Samtidigt som detta har jag även longerat/tömkört mycket och gått på honom mycket från marken där jag har känt mig väldigt säker. Så nu 6 månader senare är jag inte ett dugg rädd. Min instruktör har fortsatt att rida 1 ggr/veckan, nu longerar jag bara en gång/vecka. Rider ut själv och rider på banan själv utan min instruktör. För mig var de en trygghet att ha min instruktör på banan som jag litade på. Detta gjorde att jag kände mig trygg och vågade ta konflikten. För mig har detta funkat iallafall. Lycka till med din :D

Jaha, okej. Men det låter ju bra iallafall, att allt blev lyckat tillslut! :)
Tack så mkt. Och som Linn nu skrev så tror jag också att detta är någonting som kommer att lägga sig..

Den sista utvägen för en häst är att stegra sig, de tar till ALLA medel de vet innan de gör det. Är det en häst som blockerar sig så totalt för en så enkel uppgift som en sidflyttning hade jag defenitivt kollat upp den.

Har han dessutom varit halt så hade det inte varit någon tvekan om det varit min häst.

Eller så ställer ni alldeles för höga krav på hästen.

Den sista utvägen för en häst är att stegra sig, de tar till ALLA medel de vet innan de gör det. Är det en häst som blockerar sig så totalt för en så enkel uppgift som en sidflyttning hade jag defenitivt kollat upp den.

Har han dessutom varit halt så hade det inte varit någon tvekan om det varit min häst.

Eller så ställer ni alldeles för höga krav på hästen.

Han gör inte det! Min häst gör inte det... Det är hans sätt att protestera. Han kan få fnatt i paddocken och bara börja studsa och stegra och det är av ren testning han gör det.
Han blockerar sig sådär när det kommer NYA saker, han vet inte vad det går ut på eller varför man gör det. Han är helt ny i ämnet. Tidigare i livet har han inte blivit behandlad bra, och har varit deprimerad och avtrubbad så han är inte så pigg på nya saker..

Det har INGENTING med hältan alls att göra, han är 100% frisk i benet nu så det är inget med det.

Och nej, vi ställer inte för höga krav. Vi har tagit detta väldigt sakta och han har utvecklats otroligt bra, och nu är det dags för nästa nivå, vilket han inte tkr om.

Han accepterar inte NYA saker till en början, men tillslut ger han med sig, ända tills man börjar med en NY sak, och när han märkt att det inte gett ngt har han gett med sig, ända tills det kommit en NY sak. osv, osv.

En häst i samma stall, började en liten trotsperiod för nån månad sedan men som nu är över, när saker inte passade honom så protesterade han genom att resa sig.. Så det behöver inte alls vara någon sista utväg.

Han visar antaglien andra protester innan men ni uppmärksammar nog inte det. Är han motsträvig mm?

För honom är det antagligen höga krav annars skulle han ju inte reagera på det som han gör. Är det sidoflyttningen som är "nästa steg" isf kan du ju börja med att ge hjälpen och att han bara tänker sidförande men att ni inte utför själva rörelsen. Sedan öka på det tills ni tillslut tar ett, två, tre steg åt sidan.

Ett annat sätt är att ge samma signal från marken, bara ett steg och sedan låta det vara och när det sedan fungerar på marken så kan föra upp det på hästryggen.

Så mycket trots är FARLIGT för både dig och hästen och därför så tycker jag att man ska leta fel alternativ andra metoder.

Om du inte har kollat hästen hur vet du då att han inte har ont. Hästar är experter på att dölja sina skador, de är ju flyktdjur.

Han visar antaglien andra protester innan men ni uppmärksammar nog inte det. Är han motsträvig mm?

För honom är det antagligen höga krav annars skulle han ju inte reagera på det som han gör. Är det sidoflyttningen som är "nästa steg" isf kan du ju börja med att ge hjälpen och att han bara tänker sidförande men att ni inte utför själva rörelsen. Sedan öka på det tills ni tillslut tar ett, två, tre steg åt sidan.

Ett annat sätt är att ge samma signal från marken, bara ett steg och sedan låta det vara och när det sedan fungerar på marken så kan föra upp det på hästryggen.

Så mycket trots är FARLIGT för både dig och hästen och därför så tycker jag att man ska leta fel alternativ andra metoder.

Om du inte har kollat hästen hur vet du då att han inte har ont. Hästar är experter på att dölja sina skador, de är ju flyktdjur.

Han visar inga andra protester. Han gick fint hela lektionen ända tills vi började med sidförflyttningarna, han småstudsar/reser sig Direkt.

Vi tar det i hans takt och som jag skrev så, när det verkligen inte gick så ledde Linn hästen och jag fick trycka på med skänkeln, då brydde han sig inte ens, han flyttade jätteduktigt. Och efter 2 ggr då så avslutade vi lektionen där.
Jag brukar flytta honom för tryck från marken då vi är ute och promenerar osv. Så på marken fungerar det.

Ja, mkt trots kan bli riktigt farligt, och ja, det är ju just det vi gör, letar andra alternativ. Min tränare ska, som hon själv sa, sitta upp på honom och rida igenom honom ordentligt så att han inte ens hinner tänka på att resa sig. Vi har gjort såhär förut, och när jag sedan ska sitta upp går han som en klocka.
Jag själv är inte så himla erfaren, så det händer lätt att han försöker ta övertaget över mig.

Anledningen till att jag är så säker på att han inte ont är för att vi just börjat ställa lite mer krav på honom och börjat rida mer regelbundet för tränare, och för att han BARA gör det när det kommer NYA saker. Svårare än så är det inte..

Hade han haft ont, hade han inte accepterat det jag gör efter en liten stund, och inte heller gett med sig efter ett tag vid varje nytt moment.

Den sista utvägen för en häst är att stegra sig, de tar till ALLA medel de vet innan de gör det.

Nej det finns faktiskt de hästar som har väldigt nära till stegringar, dvs det ett försvar de gärna tar till. Har ett sto som gärna tar till det, främst mot de andra hästarna i hagen, men hon har även testat det med mig. Detta såg jag redan första tiden då jag köpte henne (då ett halvår) när jag observerade henne i hagen. Hon gör det när hon busar och leker, och hon gör det för att hota de andra hästarna. Det är bara att acceptera att en del hästar tänker uppåt. Sen får man arbeta utifrån det för att det ska funka för både häst och ryttare. Att inte ställa för stora krav är enligt mig viktigt med dessa hästar. Lär små bitar i taget! Tror förövrigt att TS och tränaren kommer att fixa detta!

vad är de som säger att hästen måste ha ont och inte bara har en väldigt massa åsikter om saker o ting?

min häst har väldigt mycket humör o åsikter när de gäller saker han inte gjort på länge eller bara när han tycker att de är lite för jobbigt eller helt enkelt vill testa ryttaren..även ifall de är väldigt enkla saker..som att följa fyrkanten efter några varv på en volt..

men de är ju klart om de aldrig går över och hästen inte slutar trots att man är bestämd och står på sej så borde man tillslut kolla upp hästen..men vet man att hästen är sån så går de antaglien över.

Nej det finns faktiskt de hästar som har väldigt nära till stegringar, dvs det ett försvar de gärna tar till. Har ett sto som gärna tar till det, främst mot de andra hästarna i hagen, men hon har även testat det med mig. Detta såg jag redan första tiden då jag köpte henne (då ett halvår) när jag observerade henne i hagen. Hon gör det när hon busar och leker, och hon gör det för att hota de andra hästarna. Det är bara att acceptera att en del hästar tänker uppåt. Sen får man arbeta utifrån det för att det ska funka för både häst och ryttare. Att inte ställa för stora krav är enligt mig viktigt med dessa hästar. Lär små bitar i taget! Tror förövrigt att TS och tränaren kommer att fixa detta!

Tack! Detta känns verkligen jätteroligt att höra. Lite stöd.. Sällan man får det här faktist.

Ja, det är samma med min, han älskar att leka och busa i hagen, han älskar nämligen att leka med pinnar, och när han har dom/ngt annat i munnen så stegrar han nästan jämt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Monkie
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 864
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar