Stegrade nästan över...

Sv: Stegrade nästan över...

vad är de som säger att hästen måste ha ont och inte bara har en väldigt massa åsikter om saker o ting?

min häst har väldigt mycket humör o åsikter när de gäller saker han inte gjort på länge eller bara när han tycker att de är lite för jobbigt eller helt enkelt vill testa ryttaren..även ifall de är väldigt enkla saker..som att följa fyrkanten efter några varv på en volt..

men de är ju klart om de aldrig går över och hästen inte slutar trots att man är bestämd och står på sej så borde man tillslut kolla upp hästen..men vet man att hästen är sån så går de antaglien över.

TACK! :) Håller med.. Min pojke har egna åsikter om saker och ting, och det har han alltid haft, och han har sina dagar... Vissa dagar går han som en klocka..

Det är väl en jäkla skillnad på att stegra sig i hagen (med lek/hot mot andra hästar) och göra det under ridning. Det jag anser konstigt är när hästen totalblockerar för nya uppgifter.

Och hästen är ju inte ens kollad!

Tack! Detta känns verkligen jätteroligt att höra. Lite stöd.. Sällan man får det här faktist.

Ja, det är samma med min, han älskar att leka och busa i hagen, han älskar nämligen att leka med pinnar, och när han har dom/ngt annat i munnen så stegrar han nästan jämt.

Ja visst är dom härliga hästarna:eek:! Nej allvarligt, jag tycker att det är roligt att de har lite egenheter för sig, så länge man kan hantera det:D! Lycka till!

Fjordtokan: De hästar jag menade är alltså de som tänker uppåt. Då spelar det ingen roll om det är lek o bus i hagen, hot mot andra hästar, eller hot mot människor (på marken eller ryggen). De har det i ryggmärgen så att säga. Men detta är givitvis något man måste ta tag i direkt, enligt mig är stegringar bland det farligaste en häst jan göra. Alltså, stegringar med hästkompisar helt OK, stegringar mot människor är ett big no-no. Jag bör dock tillägga att jag inte har stor vana av stegrande hästar. Bara lillkickan som jag beskriv förut och en fd problemhäst. Men denna häst visste jag hade lärt sig att stegra-människan blir rädd, sitter av och går hemåt. Ingen hitt alltså. Hon funkar dock kanon idag, men måste hanteras varsamt, annars blir hon stressad och tänker uppåt.

Senast ändrad:

Det är väl en jäkla skillnad på att stegra sig i hagen (med lek/hot mot andra hästar) och göra det under ridning. Det jag anser konstigt är när hästen totalblockerar för nya uppgifter.

Och hästen är ju inte ens kollad!

Du får tycka att det är konstigt om du vill. Det är helt enkelt att det blir mer krav på honom som ställs. Och det är inte alltid det passar honom.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: Monkie
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 864
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar