Falkenrally

Trådstartare
...på min häst chili är kort men det är bara med bakbenen.

Hur ska jag kunna få henne att länga steget bak??
hon tar nästan dubbelt så långt steg med frambenen än vad hon gör med bakbenen..

är det normalt???

några träningstips förutom cavaletti??

tacksam för svar!!!!

Sv: steget..

Om häsen tar dubbelt så långa steg fram som bak, så månte den väl kompensera det på något sätt för att få med sig bakdelen? :confused: Tar hon dubbelt så många steg fram, dvs i en "stegkombination" tar hon två steg med bakbenen och fyra med frambenen? :eek: Då låter det verkligen som att hästen går orent, för det kan ju inte vara normalt? Om det bara är ett taktmässigt fel (om än mycket grovt?) så kanske cavaletti skulle vara någonting, men först kanske du ska kolla så inte hästen är halt?

Förlåt, jag menar ju tvärt om, i en stegkombination tar hon då två steg fram och fyra bak? (skrev tvärt om i förra inlägget och det var alltså fel och snurrigt, rättar nu!)

Menar du att hästen inte trampar under sig :confused: :confused:

Frågar TS, blev fel knapp där:o

hon har svårt med att lägga under sig pega att hon har lång rygg men hon kan lägga under sig när man longerar med inspänning.

hon försöker mycket men ibland funkar det bara inte...

jag har inte nå¨gon ridbana just nu så vi kan inte träna med bommar men vi ska fara till ett ställe med bana så då kan vi börja med de..

mvh// julia o chili

Om hon är ovillig att röra bakbenen skulle jag kollat upp henne om jag var du. Är hon hel i rygg och bäcken? Det är INTE normalt att hästen tar så korta steg bak. Hon går bättre när hon longeras, säger du. Passar sadeln?

Om hästen inte har ont någonstans och utrustning passar så skulle jag rekommendera att du kontaktar en instruktör som hjälper dig att rida hästen under sig.

det finns inte så många instruktörer på åland som har tid eftersom dom har ridskolor..samt privatryttarna har knappt tid!

min en kompis tycker jag ska rida med sporrar på chili men varför d?? jo hon tyckte att hon fick henne att göra allt vad hon bad henne om...
samt att jag skulle bara rida på rakt bett med fasta ringar men då lyssnar hon inte på mig men de tycker hon...

jag pendlar mellan rakt, vanligt 3-delat samt ett annat kurvigt 3-delat bett och 3-delat pessoa men bäst funkar hon på det kurviga 3-delade bettet!

utrustningen passar och hon har inte ont i benen får då skulle jag knappast få stretcha hennes ben och hon har inte ont i ryggen heller för jag kollar igenom hennes rygg före jag ska rida.

tack för era svar!! kram H//julia o Chili

Du menar att hästen har så pass lång rygg att bakhovarna inte trampar över framhovarnas spår i skritten?

Förutsatt att hästen är hel samt att utrustningen ligger OK så brukar det ju vara så att vissa väldit långryggade hästar har svårare att samla ihop sig o balansera upp sig med mer vikt på bakbenen.
Det låter som att ni behöver få styrka till mer samling så mer vikt så småningom kan bäras upp av bakbenen. Då kommer dessa att träda längre in under hästen.
Efter ett ordentligt ridpass då hästen är uppmjukad så brukar även bakbenen få ett större övertramp.

Om hästen tar hälften så långa steg bak som fram, dvs ser lite stapplig ut, så har jag bara erfarenheten att det är någt fel på dessa.. De behöver inte heller reagera nämnvärt då man klämmer o känner på ryggen om det tex är den det är fel på (har erfarenhet av en KS- häst)

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
538
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras