Statistik medellivslängd ridhäst

tuaphua

Trådstartare
Finns det någonstans aktuell statistik på hur gamla svenska ridhästar blir, medellivslängd alltså?

Sv: Statistik medellivslängd ridhäst

jag vill minnas att jag har sett nån statistik, möjligen kan de vara Agrias eller nåt - och att medellivslängden var MÅNGA år längre än de åldrar sprids ryktesvägen.

Det finns nog ingen som är heltäckande, men försäkringsbolagens statistik lär nog vara rätt så rättvis ändå.

Jag har hört 17 år (ryktet som Boj sa)

Se inte så många rid hästar som är ut och rida oavsätt åldern.

Senast ändrad:

Vi har i stallet en 24-årig gammal fd ridskolehäst som rids regelbundet trots tuppspatt och patella.

Mitt fjord sto är 24 och hänger med fortfarenda på våra 2-3 timer turer som hand häst.
En kompis som tävla barrels, pole bending och ko gren med sina två araber som är 18 - 20 om jag inte minns fel.

Tack for den info.

Det börda finnas mycket info och statistik om dom militär hästar.
Har läs att dom Karolina hästar kunde vara i känst långt över 20 år åldern.

Om det nu är fakta.

Det är som studenten så riktigt påpekar, ett väldigt begränsat urval som man kunnat studera.

Dessutom handlar det om SWB och "svenskt kallblod". Någon här som vet vad "svenskt kallblod" är för något? En gissning kan ju vara nordsvensk brukshäst?

Nu när hästpass är obligatoriska och omhändertas när en häst avlivas kan det säkert gå att få tag i sannare siffror.

Vad gör man med hästpassen när de omhändertagits? Bara förstör?

Om man tänker sig att SLU skulle vara intresserade av att ta reda på livslängd hos hästar, vore det ju "enkelt" att begära att alla hästpass skickas till dem efter att en häst avlivas. Då skulle man kunna titta på ålder vid "utslagning" och jämföra olika rasers livslängd.

Har avlivat två med pass, inget av de begärdes in av föreningen. Eller någon annan. Naturligtvis ville de som avlivade se passen men det är också allt.

Så enkelt är det inte, många hästar slaktas eller kremeras hemma.

fjord, ardenar, nordsvensk, halfling komma under typ kallblod.

Efter WWll och svensk mekinisering av jordbruk och militär bliv det stora häst marknad för Ryssland av våra kallblod raser, mest ardenar hästar. Det mesta av dom bäste gick bort och det som fanns kvar känska var inte det bäste avels material. Måhanda att det som vises i kallblod studie av den mental byten kan berör på just detta.

Det som är av interest är 4 års test och 4 års tävling som namns, och det faktom att över ½ av SVB hade rörelseskada, eller man kan säjer slitage skada.

I det militär remonteras hästen vid 4 års åldern, vid 5 var den på träning och i 6 år tilldelas den till ryttar och regement för känst.

Det roligaste var ju att kallbloden var mer benägna än halvbloden att ha dåligt lynne och dåligt temperament.

Jag har hört 17 år (ryktet som Boj sa)

Se inte så många rid hästar som är ut och rida oavsätt åldern.

Sorry har aldrig sagt/skrivit något sådant, du måste ha förväxlat mig med någon annan.

Boj med en gammelman på 27 år som rids normalt utan restriktioner.

Har avlivat två med pass, inget av de begärdes in av föreningen. Eller någon annan. Naturligtvis ville de som avlivade se passen men det är också allt.

Men det beror på att du själv ska rapportera in avlivning samt skicka in passet till utfärdande rasförening.

Men det beror på att du själv ska rapportera in avlivning samt skicka in passet till utfärdande rasförening.

Inte där jag bor.
Här "konfiskerades" passen på slakteriet. Det kan nog vara annorlunda om man avlivar hemma, förstås.

fjord, ardenar, nordsvensk, halfling komma under typ kallblod.
Ja, jag vet att de är exempel på kallblodshästar.

Men i jämförelsen var "svenska kallblod" ställda mot SWB. De raser du räknar upp är ju inte särskilt enhetliga.

Min poäng var ungefär det du illustrerar: i samlingsnamnet "svenska kallblod" kan nästan vad som helst ingå och det försöker man alltså jämföra med SWB.

I grund och botten var det en ganska dålig uppsats, vilket till stor del beror på att det verkar finnas oerhört lite forskning på området. Ganska luddig frågeställning, och ganska pretentiöst att dra slutsatser utifrån tillgängligt material. Enda korrekta slutsatsen var ju att mer forskning behövs för att kunna uttala sig.

Det är knappast överraskande att majoriteten av SWB "slås ut" pga problem i rörelseapparaten.

Lynnesfelen hos kallbloden kan möjligen förklaras med att de är starkare i psyket och kanske därför lite svårare vid hantering???

Någon här som vet vad "svenskt kallblod" är för något?

Ingen aning vad de menar med det. Men i mina travares pass står det faktiskt "Svensk kallblodig" på raden för ras.

Nu när hästpass är obligatoriska och omhändertas när en häst avlivas kan det säkert gå att få tag i sannare siffror.

Vi fick ta bort ett sto i december. Jag kontaktade ST och frågade vad jag skulle göra med passet. Svaret blev att jag fick behålla det, men jag borde makulera det. ST ville bara ha uppgifter om hästens namn för att kunna skriva in att hon var död.

Och för ett par år sedan tog vi bort en korsningshäst som var registrerad i fjordhästföreningen. Inte heller de ville ha tillbaks passet.

Ja, jag vet att de är exempel på kallblodshästar.

Men i jämförelsen var "svenska kallblod" ställda mot SWB. De raser du räknar upp är ju inte särskilt enhetliga.

Min poäng var ungefär det du illustrerar: i samlingsnamnet "svenska kallblod" kan nästan vad som helst ingå och det försöker man alltså jämföra med SWB.

I grund och botten var det en ganska dålig uppsats, vilket till stor del beror på att det verkar finnas oerhört lite forskning på området. Ganska luddig frågeställning, och ganska pretentiöst att dra slutsatser utifrån tillgängligt material. Enda korrekta slutsatsen var ju att mer forskning behövs för att kunna uttala sig.

Det är knappast överraskande att majoriteten av SWB "slås ut" pga problem i rörelseapparaten.

Lynnesfelen hos kallbloden kan möjligen förklaras med att de är starkare i psyket och kanske därför lite svårare vid hantering???

Hålla med det var lite klen, en del översättning av artikler hon har läs och inte så mycket eget förskning.

Jag har naturligtvis rapporterat men de ville inte ha passet. Skickade in aktuell del av ägarbeviset.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 419
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
831
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
17
· Visningar
1 420
IT & mobiler Finns det något sätt att se statistik för reels eller foton man lagt upp på Instagram? Det verkar så för jag såg just en kattvideo som...
Svar
5
· Visningar
580
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10