Stasade Bakben-soja-lymfangit

Sv: Stasade Bakben-soja-lymfangit

Va det absolut inget annat som skillde din foderstat med denna? Inte mängden heller?

Hur som helst så ska sojan vänjas in väldigt långsamt. 1,5 dl på en gång är ganska så mycket, en reaktion på det ska man nog vänta sig. Har fortfarande inte sett stasade ben enbart pga av soja. Bara nässelutslag om hästen inte tål det...

Men som sagt...vi har provat vidare med att utesluta sojan, fortfarande ingen större förändring åt det positiva hållet.

Hej, soja är vad man förr kallade "nävafoder", alltså inga större mängder man skall ge av detta!!

Jag vet faktiskt en häst som av soja blev jättedålig eftersom det var för kraftigt foder för den hästen ,immunförsvaret slogs ut o det tog länge innan hästens mage blev ok igen. den hästen fick rätt mkt soja, flera dl.

svullna ben har mina hästar aldrig haft,peppar ,peppar, mkt tack vare att jag sällan ger nåra större mängder kraftfoder.. ;)

pja, alla sätt är bra utom de dåliga *s* ;)

Förresten, du som brukar ha koll på saker och ting...
Har du någon idé om vad orsaken kan vara till hans tjocka ben?

Men du har ju fått svar...hästen har nyss haft lymfangit skrev du ju själv..sedan skrev du att svullnaden går ned efter rörelse. Lägg i hop 2 och 2 då....dålig blodcirkulation.

japp, jag är helt med dig!

Jag är bara nyfiken på vad andra säger. 10 utav 12 i mitt stall skyller på sojan, jag står fast vid blodcirkulationen.

:devil:

Min pålla får också 500 g soja/dag pga dåligt proteinvärde på höt. Inga problem med några svullnad ben på henne.

Det är väl lymfangiten som fortfarande hänger i. Har tidigare haft problem med mugg som utvecklades till rasp. Då hade min dam svullna ben.

/Lizzie

Nej ingen annan skillnad, dom har samma innehåll och mängd foder vid den givan.
Ja förrutom sojan då.

Lymfangit kan bli kronisk.Efter många upprepade karledsinflammationer(mugg) kan detta tillstånd bli bestående, tyvärr.Men att linda på natten är ett måste om hästen är så svälld.Sen tycker jag att det verkar vara en väldigt hög giva av soja,vad jag läst så kan soja ge förgiftningssymptom vid höga givor!När jag har gett soja (och bara i nödfall) har jag som högst gett två dl. för det är starkt!

Soja har används i alla tider och är ett utmärkt fodermedel NÄR proteinet i grovfodret inte räcker till.

100gr per 100 kg häst är maxgiva. Hästen i fråga väger 750!kg.
170 cm hög Fredriksborgare. (mkt grov i typen)

Förgiftningssymptom? menar du baron gruff sjukan?
Det innebär en överväxt av bakterier i grovtamen och har mycket starkt samband med hög kraftfodergiva och STRESS.
:)

Det är säkert eftervekningar efter lymfangiten. Hade också detta problem. Jag lindade benet över natten, ja naturligtvis bägge bak i detta fallet, så det hålls varm över natten. Fungerade jättebra, på morgonen var benet helt normalt. Du bör dock inte hålla på för länge med lindandet. Kanske linda ett par nätter, sedan olindat några o.s.v. Såna här efterverkningar efter lymfangit tar tid att bli kvitt.

Jag menar överskott av protein(förgiftningssymptom)vilket kan leda till mer än specifika sjukdomar.Såsom som en allergisk reaktion vilket ofta brukar visa sig som svullna ben.Jag är själv försiktig med soja!Men om andra tycker det är att föredra så är det helt upp till var och en.Hur som helst hade jag en häst som hade haft mkt. problem med mugg innan jag köpte henne det kunde man se genom att hon var väldigt valkig i karlederna.Stor var hon 174 mkh. och lång!Och hon ville gärna svälla i bakbenen.Min uppfattning är att större hästar har större benägenhet att bli svällda men självklart så var oxå min "dam" en ganska sliten före detta hopphäst som väl inte alltid ridits på bästa sätt av tidigare ägare.Men jag lindade iallafall henne varje kväll med Backontrack och var jättefin i benen på morgonen då.Hon fick slängar av mugg även när jag hade henne men jag upplevde det som att muggen fick inte samma fäste när jag lindade eftersom cirkulationen fick fart då.Men då läste jag iallafall att lymfangiten kunde om man hade otur bli kronisk.

låter precis som vår herre! han har också valkar efter tidigare mugg. Lång i kroppen och rejäl.
Vi ska prova med BOT på honom också.

Nu har han varit utan soja i en vecka utan förbättring. Så vi lägger på den igen eftersom han behöver proteinet och det verkar inte som han reagerar på sojan.

Klart men ska vara försiktig med foder överhuvudtaget, personligen har jag bara bra erfarenheter av soja så jag tycker att folk är lite för nojjiga när det gäller det.
Soja är inget man ska ge utan att veta vad man pysslar med.

:)

Prova med att ge Kraffts Protein istället, bättre än soya o bättre ekonomi än lucern när man har ett stort behov av protein. För övrigt skulle jag rekomendera lösdrift..... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka