startsignal/flagga/uteslutning

Sv: startsignal/flagga/uteslutning

jag har inte ens lagt märke till nån flagga när jag varit ute på mina 2 lokala tävlingar :rofl:
har gått efter domarens "var så god och rid" har inte haft en tanke på att kolla efter flaggor eller t ex lampor då jag själv tävlat, har sett en gång att det var en lampa som blinkade på en tävling och inget ljud från domaren, många blev förvirrade av det.
får nog vara lite mer uppmärksam nästa gång ^_^

Var på tävling i helgen och då hände "tvärt om". En ryttare hade inte fått startsignal men startade. Hästen vägrade på första hindret. Då sa domaren - Du har inte fått startsignal, så vi bortser från detta. Sen fick ryttaren en startsignal och red an på första hindret igen som hästen nu hoppade.

men varför har man både flagga och startsignal från domaren?? varför inte bara en så att det inte blir såna här missöden:(
varför inte nöja sig med en signal?
om det är regnigt så kan man ha start flagga eller lampa och på tävlingar med ev dålig sikt så kan man ha start signal från domaren, om man är hörsel skadad så kan man ju alltid säga till om det och be dom använda flagga.

Man kan inte bara ha flaggare då det är domaren som avgör när banan är redo för en ny ritt. Tex ett hinder som inte är klart eller dylikt. Man behöver även ha någon form av visuell hjällp, som tex en flaggare. De allra flesta (alla?) arrangörer har automatisk tidstagning tillsammans med manuell tidtagning, om det skulle bli något fel med den automatiska. Då behöver man ha en funktionär som ser exakt när ekipaget rider genom start för att få en rättvis tidsbedömning.

*KL*

Jag tycker att det är en verkligt olycklig formulering i TR. För man kan inte lita på flaggaren! Det var bättre förut, då det inte stod något om att man skulle kunna avgöra visuellt om man fått startsignal eller inte.

Men tilläggas bör att om man är hörselskadad så bör man säga till, då kan man oftast komma överens om en visuell startsignal.
/Lady_S

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sommarföräldrar 2024
  • Gamla trotjänare
  • Leasa eller köpa bil

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar