startsignal/flagga/uteslutning

G

gula_grodan

Hur är det med startsignalen/flagga? Undrar om man blir utesluten om man startar utan startsignal men flaggan är uppe? Här är citat från TR, har jag förstått det rätt om jag tycker att man får starta om flaggan är upp, men missat att man int fått startsignal?
"Mom 340 Tid

Ryttarens tid är den tid det tar för honom från och med att tidtagningen startat till det ögonblick då tidtagningen avslutats, plus eventuella tidstillägg vid avbrott. Tidtagningen påbörjas i det ögonblick när den uppsuttne ryttaren med någon del av hästen passerar startlinjen i rätt riktning eller i det ögonblick de 45 sekunderna räknats ner, efter att startsignal givits. Om ryttaren inte startat inom de 45 sekunderna ges en kort signal när tiden gått utgått. Ryttaren ska tydligt kunna avgöra att startsignal är given genom signal, display, lampa eller flaggare"

Gott nytt år till alla på buke

Senast ändrad av en moderator:
Sv: startsignal/flagga/uteslutning

Intressant ämne, jag tävlar själv men är ganska ny på banorna.
2 terminer har jag tävlat hoppning nu, lägger gärna in ett litet bokmärke här :)

Antar att funktionärer är noga med när flaggan ska vara uppe eller inte :)

Jag har stått mycket som funktionär på hopptävlingar upp till nationella tävlingar.

På våran klubb har vi alltid gjort så att ifall någon startar och bara fått upp flaggan men ingen annan startsignal stoppar domaren ekipaget så fort som möjligt och ny startsignal ges.

Det är ju ett funktionärsfel och jag vet själv hur svårt det är att fokusera på vad domaren säger när man precis ska starta :D Jag går nästan alltid efter flaggan då jag ALDRIG hör domaren.

Tack, Fler reflektioner? Hur är det IRL, blir man utesluten eller inte om man startar och flaggan är uppe men inte fått startsignal!?!?

Rätt eller fel?

SoffiProppi, har det hänt att du blivit utesluten pga att flaggn är uppe utan startsignal? Om du som du skrev fått ny startsignal, räknas det då som att man är utesluten men fått hoppa banan "utom tävlan" eller räknas ditt resultatet?

Vi lär alla våra flaggare att inte höja flaggan förrän domaren ger startsignal

Det lärs på min ridskola också, men det kan ju bli fel någon gång också.
Hoppas alla funktionärer är noga med detta, för precis som Soffi sa så startar jag nästan alltid efter flaggan, för på de flesta ställena (förutom min hemklubb faktiskt!) så hör jag inte alls när jag får startsignal.

Speciellt om det är utomhus!

Jag startade som sagt utan startsignal men flaggan uppe och blev utesluten? Hur hanterar jag detta? Är det lönt?

Visst kan det, är osäker på vad som händer då egentligen. Jag vet inte om jag inbillar mig bara, eller är det inte så att klockan startas numera? Tidigare blev man ju utesluten men... Jag ska lura på det lite.

Tack Pancakes! Väntar med spänning!

Lurandet blev inte så långt.

I TR III Mom. 354 står det att uteslutning inträder automatisk om ryttare startar innan startsignal givits.

Om du funktionären har haft flaggan uppe, då lär det man ju vara utesluten i alla fall.
Det är verkligen konstigt, för ofta på ute tävlingar så hör man inte något från domaren, ingen sign eller vad den säger. Om då funkt. har flaggan uppe tar man ju förgivet??

Ja, det skulle jag också gjort. Flaggan ska ju liksom komma upp när domaren ger signal.

Men av det jag skummat igenom i TR så förutsätter reglerna att det ska funka med flaggningen. Antar att det borde vara upp till domare/ÖD i så fall. Vår klubb har ju mest lokala tävlingar så jag skulle gissa att man skulle avbryta ekipaget, ge ny startsignal och låta ekipaget rida i klassen. Men det är min egen gissning.

För det första är det för sent att göra någonting åt det nu, protester ska lämnas in senast 30 minuter efter klassens avslut (förutom vid åsikter om hinder och "tekniska arrangemang" etc, då ska protesten lämnas vid banvisningen)

För det andra är det alltid domarens signal som gäller. Vilket kan kännas lite surt, speciellt med tanke på det du citerar "Ryttaren ska tydligt kunna avgöra att startsignal är given genom signal, display, lampa eller flaggare" Men, man kan aldrig förlita sig på en flaggare ändå. Flaggaren har antagligen varit osäker på om du fått startsignal och chansat och höjt flaggan på eget bevåg. Domaren kanske såg något som inte flaggaren såg, t ex ett rivet hinder som höll på att byggas upp, höll på att mecka med tidtagningen el dyl och gav därför inte startsignal. Och har man inte fått startsignal och startar ändå blir man ju mycket riktigt utesluten.

Däremot kan man tycka att domaren borde haft sådan koll att denne borde sett att flaggan var höjd och påpekat i högtalarsystemet att startsignal inte var given och bett flaggaren sänka flaggan tills dess att startsignal gavs. Men det är som sagt för sent att protestera nu.

Jag har varit med om det omvända. Domaren hade givit startsignal, men varken min klubbkompis eller flaggaren hörde det så flaggaren höjde aldrig flaggan. Ryttaren trodde därför inte att startsignal var given och när tiden gick ut blev hon utesluten. Nuförtiden startar ju bara tidtagningen, men vid den tiden blev man blev utesluten om man inte startade i tid. Då fick vi lära oss den hårda vägen att det är alltid domarens signal som gäller, oavsett vad flaggaren hittar på. En hörselskadad kompis bad alltid en medhjälpare att bekräfta om startsignal var given eller inte, hon slängde en blick på medhälparen som bekräftade vilket, eftersom hon inte lägre vågade lita på flaggarna.

Senast ändrad:

Om man startar innan startsignal skett blir man utesluten, ja.
Jag har inte själv varit med om det, men andra har varit med om det.

Flaggningen sker sällan (aldrig?) ensamt som start"signal", alltså har man brutit mot regeln om man rider över startlinjen innan startsignal getts.

Sen är det klart att flaggan inte ska höjas i onödan, men som ryttare får man ju vara lite uppmärksam också.
Precis som någon skrev, så kan man ju inte vara säker på om domaren är "med" i allt som händer på banan, kanske den måste fixa något med tid eller något papper innan den kan ge signal, och då kan man ju inte bara starta. :p

*kl

jag vi får väl se om ngt ändras nått år. Men man får väl hoppas att funktionärerna är noga!

kl*

Jag tycker faktiskt att det med flaggningen borde skärpas. Jag menar, är man döv så måste man ju använda sig av dessa för att förstå att man har fått startsignal. Börjar man bli trött och ouppmärksam som flaggare bör man gå och byta med någon annan som "orkar". Det är ju så tråkigt om det blir missförstånd pga en ouppmärksam flaggare..

Börjar man bli trött och ouppmärksam som flaggare bör man gå och byta med någon annan som "orkar".
Det får man faktiskt inte. Flaggarens huvudsakliga uppgift är att vara ett visuellt hjälpmedel för de manuella tidtagaren så dessa vet när ekipaget passerar start-/mållinjen. Manuella tidtagare brukar finnas även när det är elektronisk tidtagning, som en back-up ifall den elektroniska inte fungerar.

Alla flaggare har lite olika reaktionstid på när de anser att ekipaget passerar start-/mållinjen, så byter man flaggare mitt i klassen kanske det kommer en som flaggar några hundradelars sekunder tidigare och då får "dennes" ekipage sämre alt. bättre tider. Har man samma flaggare hela klassen så spelar det ju ingen roll eftersom det blir lika för alla och då stämmer fortfarande den inbördes ordningen ekipagen emellan.

Senast ändrad:

Så får det förut på våran ridskola, mn nu har dom tydligen ändrat på det!
Så jag tror inte att det behöver vara så längre. Fråga mig inte varför, jag bara vet att vi inte har så längre :)

Det får man faktiskt inte. Flaggarens huvudsakliga uppgift är att vara ett visuellt hjälpmedel för de manuella tidtagaren så dessa vet när ekipaget passerar start-/mållinjen. Manuella tidtagare brukar finnas även när det är elektronisk tidtagning, som en back-up ifall den elektroniska inte fungerar.

Alla flaggare har lite olika reaktionstid på när de anser att ekipaget passerar start-/mållinjen, så byter man flaggare mitt i klassen kanske det kommer en som flaggar några hundradelars sekunder tidigare och då får "dennes" ekipage sämre alt. bättre tider. Har man samma flaggare hela klassen så spelar det ju ingen roll eftersom det blir lika för alla och då stämmer fortfarande den inbördes ordningen ekipagen emellan.

Nja tiden tas inte efter flaggaren iallafall så länge man från domartornet ser start och mållinjen, Vi har inte ens flaggare längre , har inte haft det på flera år och då kör vi ändå elittävlingar varje år med Scandinaviumkval.

Senast ändrad:

*Kl*

Jag inser att det här är en gammal tråd, men jag tycker det är ett intressant ämne som är värt att diskuteras. Plus... att det hände mig i sommar. :D

Jag tyckte bestämt att domaren sa något, men hörde inte exakt vad då jag stod långt ifrån någon högtalare. Flaggan höjs och jag rider ju över första hindret. Jag blev utesluten då ingen startsignal getts.
Gick och pratade lite försiktigt med ÖD (som jag känner till och det i regel inte är någon mening att diskutera med) som sa att det inte var något att göra åt. Surt, kan man ju tycka. Det är väl rätt vanligt att det blåser storm på tävling, eller som när en bekant tävlade, regnet vräkte ner och högtalarna var övertäckta med plas = hörde inget. Och om man är hörselskadad då? Visst förstår jag att man inte får starta utan signal, men när det är en funktionärsmiss så kan man tycka att man åtminstonde kunde få överlägga och kanske få en ny chans. Det var i mitt fall inte tal om någon som helst diskussion. Bara att bita i det sura äpplet och åka hem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka