Startpaket?

snurpe

Trådstartare
Med 11 veckor kvar till förlossning börjar snurpe på allvar att rusta sitt hus för en liten kotte :D

Men jag börjar känna mig alldeles snurrig... vad behöver vi egentligen för att känna oss förberedda när bebis kommer?

Hittills har jag:
- Barnvagn (lånad)
- Vagga (som gått i familjen generationer tillbaka)
- Spjällsäng (när bebis växer ur vaggan, lånad)
- Påslakan etc.
- Babyskydd
- Lite mobiler att hänga vid vagga och skötbord

På G har jag:
- Skötbord (måste bygga ett eget pga litet badrum, specialanpassat vägghängt :crazy: Ritningen någorlunda klar, blir nog bra :) )

Saknas ännu:
- Kläder
- Förbrukningsvaror till skötbordet

Vad behöver jag mer? Vad har jag/vi inte tänkt på?

/virrig snurpe
 
Sv: Startpaket?

Man behöver inte skötbord. Handduk på sängen eller skötbädd typ uppblåsbar på golvet eller i soffan går lika bra. Jag tycker det är mysigast att byta med barnet på soffpallen och själv sitta i soffan, då har man en massa tid för gosande :love: (Fixade inte att stå framåtlutad pga foglossningen)

Du behöver lite mjuka ärvda kläder i början, nyfödda har känslig hud och det är supersmart att få sådant som redan är tvättat en massa ggr. Vänta med att köpa en massa tills ni kommit på vilka modeller ni trivs med, bebisar är olika.

Du kan med stor sannolikhet behöva en amningspump typ Avent Isis. Det är ursmart att ha en från början så man kan pumpa ur och lätta på trycket när det rinner till annars blir det lätt för spänt för att bebin ska få bra tag.

Sno mjuka eller nät-engångstrosor på BB, klipp ett hål mitt i grenen och använd som BH med plast för läckageskydd och värmegrejor. (Klippt fleece funkar)


Sedan är det praktiskt att ha stora bindor till avslaget men allt sånt kan ni ju köpa efteråt.

Det mesta utom babyskyddet kan man ta efteråt i takt med att man märker att det verkligen BEHÖVS.

*avundsjuk* :crazy:
 
Sv: Startpaket?

Om du inte får så mkt ärvda kläder så finns det storpack med babykläder att köpa, där det mesta ingår.Tänk på att köpa så du har flera ombyten, bebisar är duktiga på att spy:D
 
Sv: Startpaket?

Tack för goda tips och råd! Inget skötbord... nehej (;) ). Men är det inte lite praktiskt ändå att ha någonstans att hålla till i närheten av vatten och så? (har nyblivna mammorna häromkring tipsat mig om :D ).

Bra med tipset om amningspumpen - ska kika på detta!

/snurpe
 
Sv: Startpaket?

Om du inte får så mkt ärvda kläder så finns det storpack med babykläder att köpa, där det mesta ingår.Tänk på att köpa så du har flera ombyten, bebisar är duktiga på att spy:D

Hehe, ja. Sambon har en hel drös med fastrar som alla väntar sitt första brorsbarn, så om det är något denna bebis kommer att ha gott om så är det kläder och leksaker om jag känner dem rätt :rofl: Därför har jag varit lite försiktig med inköpen, men självklart kommer jag fixa en startuppsättning :)

/snurpe
 
Sv: Startpaket?

Kolla vad du får tillgång till på BB!
Sista barnet jag fick var det meningen att man skulle ha egna kläder och egna bindor samt kläder och blöjor till bebisen.
Jag röstar nog på skötplats i badrummet, mäkta bökigt med en bajskletig bebis och lite ynkligt med vatten i en skål.
Praktiska kläder, knyttröjor och byxor med fötter var min favorit.
Strumpor på bebis halkar endera av eller stasar så det valde jag bort snabbt, dessutom så åker inte byxbenen upp om det är fötter på dem.
 
Sv: Startpaket?

Kan man höra av sig till BB så här i förväg bara för att man tycker om att vara förberedd, eller framstår det som fånigt? :o

/snurpe
 
Sv: Startpaket?

Filtar
Lektäcke
Babysitter
Nappflaskor
Badbalja (om man inte har badkar då)
Babylarm

Det är ju lite en smaksak hur mycket man vill skaffa innan.. Jag har skaffat allt och lite till :D
 
Sv: Startpaket?

Babyskyddet är ju den första bilstolen. Sedan har jag en annan lånad som jag ska ha när bebis blir större :bow:

/snurpe
 
Sv: Startpaket?

Rekomenderar varmt skötbord i badrummet.
Våran lilla bajsa så det skvätter långt upp på kaklet då och då och skulle jag varit i soffan så ajaj...

*Termometer
*Näsfrida, en snorsug ifall de blir förkylda
*Barnolja, dels att smörja med och tvätta med
*Amningsbehå, 1 dag och 1 natt och engångs ilägg

Be om en fil till naglarna och ta med den hem...naglarna är som sylar.

Lyckat till!

Chivita med en Thea på 5 mån
 
Sv: Startpaket?

Rekomenderar varmt skötbord i badrummet.
Våran lilla bajsa så det skvätter långt upp på kaklet då och då och skulle jag varit i soffan så ajaj...

Hehe, man spolar av dem i badrummet vid behov men det behöver man inget skötbord till, bara en dusch eller ett handfat ! Det jobbiga med ett skötbord är att man måste passa så att de inte ramlar ner. Ettan bröt nog benet en gång :angel: och tvåan brydde vi oss inte om att skaffa skötbord till.

Måste man vara i badrummet går det lika bra på golvet :)

Den minsta bajsade i snitt 15 ggr/dygn första året :p men jag saknade aldrig skötbordet !
 
Sv: Startpaket?

*haha* min svåger som också är läkare storvanar också alla för skötbord, han har sett en del som barnkirurg som vi inte ens vågar tänka på :cry: ....

..men trots dteta har vi använt oss av ett skötbord, gillar att byta bajsblöjorna där det finns vatten.

Mne det enda jag kan säg att man verkligen vill ha hemma när man kommer från BB förutom en välfylldfrys och lite lugn och ro, är en bröstpump tills man fått flyt på allt, amningsinlägg för läckande bröst lite urtvättade mjuka bebsikläder och blöjor.

Får man en kolikbebis är engelsktextade feelgoodfilmer ett bra tips, för sova får du inte och tv:n hör du inte...

Jag vill också bara ha några veckor kvar :mad: , är i V26+1 och står snart inte ut!! Sonen (15mån.) vill ju ut och leka i solen och jag tycker att det är så tungt att jaga honom med dessa J'kla foglossningar
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp