Startlista vid sammanslagna klasser?

Idas

Trådstartare
På ponny så slås ju ibland olika kategorier ihop om det är få starter i varje kategori. Hur fungerar det rent praktiskt? Får de som rider de mindre kategorierna alltid starta först och de större alltid sist för att man inte ska behöva höja och sänka hela tiden? Eller är det lottning som vanligt?

Som arrangör tänker jag bara "hualigen" om man INTE skulle starta kategorierna storleksmässigt även vid sammanslagningar :eek: Tror inte det skulle gå få en enda funktionär ställa upp som banpersonal då (de skulle nog hellre anmäla sig till parkeringstjänst) Sen tidsåtgången att höja-sänka-höja igen. Ponnytävlingar tar ju alltid lite extra tid ändå.
Men jag förstår från den tävlandes sida, som a-ponnyer med de yngsta ryttarna som alltid får startar först. Men som sagt, arrangörsmässigt skulle det vara en mardröm O_o

Som arrangör tänker jag bara "hualigen" om man INTE skulle starta kategorierna storleksmässigt även vid sammanslagningar :eek: Tror inte det skulle gå få en enda funktionär ställa upp som banpersonal då (de skulle nog hellre anmäla sig till parkeringstjänst) Sen tidsåtgången att höja-sänka-höja igen. Ponnytävlingar tar ju alltid lite extra tid ändå.
Men jag förstår från den tävlandes sida, som a-ponnyer med de yngsta ryttarna som alltid får startar först. Men som sagt, arrangörsmässigt skulle det vara en mardröm O_o
Fast man kan ju välja att börja med kat D och jobba sig nedåt just för att de yngsta ska slippa starta så tidigt.
När jag red ponny på förra årtusendet så var det populärt ett tag att köra kat D först och jag tycker egentligen att det är vettigt, de yngsta slipper gå upp så förtvivlat tidigt och de har fördelen att se de mer rutinerade ungdomarna rida innan de själva ska in.

Precis, det är ju helt omöjligt rent praktiskt att hålla på att andra huller om buller. Tänk vilka långa tävlingsdagar det skulle bli.

Det var därför jag frågade :) Känns som att vissa kanske missförstod mig lite - jag frågade alltså inte om kategorierna alltid hade samma ordning utan hur startordningen blev med sammanslagna kategorier i samma klass eftersom man då tävlar mot samma klocka och det är en klar fördel att starta senare (att rida D-ponny i mitt exempel). Sammanslagna kategorier verkar vara snarare regel än undantag med de nya Grupp 2-reglerna på ponny vad jag sett.

Det var därför jag frågade :) Känns som att vissa kanske missförstod mig lite - jag frågade alltså inte om kategorierna alltid hade samma ordning utan hur startordningen blev med sammanslagna kategorier i samma klass eftersom man då tävlar mot samma klocka och det är en klar fördel att starta senare (att rida D-ponny i mitt exempel). Sammanslagna kategorier verkar vara snarare regel än undantag med de nya Grupp 2-reglerna på ponny vad jag sett.
Jag förstod hur du menade och det är upp till arrangören i vilken ordning man lägger kategorierna. Dock är det ju ofta så att c-ponnyer är snabbare än d-ponnyer i en omhoppning iom att de ofta går att svänga snävare så det behöver inte vara en nackdel ändå även om man ofta annars har en fördel av att gå ut senare.

Jag förstod hur du menade och det är upp till arrangören i vilken ordning man lägger kategorierna. Dock är det ju ofta så att c-ponnyer är snabbare än d-ponnyer i en omhoppning iom att de ofta går att svänga snävare så det behöver inte vara en nackdel ändå även om man ofta annars har en fördel av att gå ut senare.
Absolut, men om alla ekipage innan har ridit med 4 fel så kan den siste ryttaren fokusera endast på att göra en lugn och felfri runda - det ser jag iallafall som en väldigt stor fördel :)

Men då vet jag vad som gäller, att det är upp till arrangören. Tack för svaren!

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 888
Senast: Solis
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 236
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 411
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har skrivit här på bukefalos i ungefär två och ett halvt år tror jag. Och ett av dom första inläggen som jag gjorde var om att jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 887
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar