Startförbud vid försäljning

cutty

Trådstartare
Går det att skriva in ett permanent startförbud vid försäljning av galopphäst? Är det juridiskt bindande med ett sådant tillägg? Följer startförbudet med hästen vid ev försäljning?
Vet att det finns en särskild blankett för travare, där startförbudet läggs in centralt och är livslångt, men finns motsvarande för galoppörer?

Sv: Startförbud vid försäljning

Tacksam för svar! Skall sälja min "gamla" häst (egen uppfödning som ej springer fort nog...) och har visning på måndag. Vill vara säker på att nye ägarna ej kan starta henne.

Jag vet inte hur det ser ut nu, men jag vet att tidigare har det inte gått att hindra. I och med att ägarskapet har gått över till en annan person kan man inte hindra vederbörande att göra vad dom önskar med sin häst rent legalt såvida det inte strider mot någon annan lag.

Men om dom har löst det inom travet så kanske det går.

Tacksam för svar! Skall sälja min "gamla" häst (egen uppfödning som ej springer fort nog...) och har visning på måndag. Vill vara säker på att nye ägarna ej kan starta henne.

Men har man aldrig startat el tränat den så får vi väl för allt i världen hoppas att hon inte försöker det då hästen inte har en chans.
Är du osäker så sälj till nån annan. Har dom egen amatör tränar licens.?
För en proffstränare skulle nog avråda det om den person skulle fråga. Den skulle nog försöka sälja nått annat till dom isåfall.
Du kan ju kryssa i rutorna som är på blanketen så har du gjort allt du kan. De gör alltid jag. Sen talar jag ju om att jag säljer hästen för att den inte har någon speed och inte trivs på banan el likn. Vad som passar hästen. Lycka till.

Går det att skriva in ett permanent startförbud vid försäljning av galopphäst? Är det juridiskt bindande med ett sådant tillägg? Följer startförbudet med hästen vid ev försäljning?
Vet att det finns en särskild blankett för travare, där startförbudet läggs in centralt och är livslångt, men finns motsvarande för galoppörer?

Vi sålde vårat fullblodssto och i kontraktet stog det att hon ej får starta i löp men hon hade och andra sidan en senskada.

Jo det har gått förr att stryka hästen ur galoppförbundets register eller nåt sånt. Kanske man kan ännu. Jag vet att vi gjorde det med en vi köpte som ridhäst.

Vi pratade om det på steg 2. Då sa de iaf att man INTE kan förhindra det, men nu är det två år sedan jag gick kursen så det kan ju ha ändrats...

Enklast är väl att kontakta förbundet imorgon måndag så det inte blir fel om vi sitter här o gissar...

Vet att man kan skriva i kontraktet att de nya ägarna måste betala tex 100 000 i vite vid star i galopplöp. Förmodligen få som tycker att det är värt det om hästen inte presterat väl tidigare.

Vet inte...
Men inom travet kan man göra det.
Tänk på: Att om det går att göra likadant med galoppörer ska du se till att st. förb. går igenom innan försäljningen annars kan köparna häva det.

// M

Har kollat med förbundet. Startförbudet är giltigt och bindande om det skrivs in i köpekontraktet.

Har kollat med förbundet. Startförbudet är giltigt och bindande om det skrivs in i köpekontraktet.
Glöm bara inte skriva in vad som händer om de bryter kontraktet. tex vite 100 000. Annars har det ingen betydels om de bryter det. :crazy:

*KL*
...och att det ska gälla även om de säljer hästen vidare...
Fast det är väl det permanent betyder...hrrrm

// M

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag har varit med om det. Det gäller dock inte utomlands eller gjorde inte på den tiden i alla . Det är ett tag sen. Hästen stryks ur förbundet och får inte starta i Sverige.

Jag skrev på eftersom vi inte ville ha galopphäst utan ridhäst och ägaren krävde det för att inte avliva den. :crazy: H*n gjorde så med alla hästar.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 020
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 446
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 234
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 543
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar