Startfälttävlan?

Lorelie

Trådstartare
Idag trillade jag över något nytt för mig, startfälttävlan. Lät väldigt skoj och helt lagom nivå :D Krävs det fälttävlanskort för att vara med på en sådan?

Någon som vet mer kanske kan berätta lite? (Jag har läst texten på ridsportförbundet)

Sv: Startfälttävlan?

detta undrar jag också över! tror man måste ha fälttävlanskort men är inte säker... syftet är väl att man ska få en "mjukstart" innan man startar debutant, sen tror jag att det är stilbedömning och det är super tycker jag :)

tycker det finns alldeles för dåligt utbud med startfälttävlan :mad:

Hej!

Var iväg på startfälttävlan för några veckor sedan, skitkul:D.

Då behövdes enbart grönt kort och någon stilbedömning var det inte, men clearound bedömning och vi blev godkända:banana:

//SL

Grattis :D

Red du programmet för märke II?
Kikat på det, det står inget, men antar att det är nedsittning i traven?

Grönt kort och utrustning för fälttävlan (säkerhetsväst, hjälm mm.) är det som krävs.

Detta har varit i Norge några år, kallas där knöttecup :) Behöver grönt kort och rätt utrustning. dressyren där har antingen gått i LC el debutantprogrammet, banhoppning på 65 og terräng på 60.
Jättebra tilltak som gör att fler kan få prova sig, ska faktisk kanske över till Norge till hösten och rida en KC på min systers unghäst :D
Rekomenderar alla att testa, inget att vara rädd för, och man har bra med tid i terränget :)

Startfälttävlan är ingen tävling och på lägre nivå. Alltså dessutom billigare och smidiagre att arrangera och delta i :)

Går inte startfälttävlan som tävling i Sverige, men som en slags träningstävling / genomföran altså?

Nej, jag vet inte hur jag menar, eller jo..
Altså i Norge genomförs KC / startfälttävlan som en riktig fälttävlan, fast du bara behöver grönt kort.
Annars är alt på riktigt, dressyr-30 min, hoppning, vetkontroll, terräng, placering och premiering som vanligt, men att alla får deltagarrosett..
Trodde det var på samma sätt i Sverige.
Norge har inte FT kort, men har hoppkval förutom på KC.

Ah, då är jag med!

Enligt en annan tråd så kör Ljuslingsbacken "allt i ett". Fast tid i dressyren och sedan hoppning och terräng direkt efter när man känner sig klar till resp moment. Placering och dyl tror jag inte det är i Sverige. Man kan ha tränare som dömer dressyren och ger bara muntligt omdöme tex, vad jag hört att det ska gå till alltså :)

Ni verkar vara lite mer avancerade i Norge :bow: Men halva tanken i Sverige var oxå att det skulle bli enklare att arrangera för fler tävlingstillfällen. Har ni problem med tävlingstillfällen och klubba som inte orkar arrangera vanliga fälttävlan i Norge?

Okej, då är jag också med och ser skillnaden, trodde dom skulle följa samma grej här i sverige.
Njaa, nej, har väl inte det egentligen, nu bodde ju jag vid Oslo så hade ju ca max 2 timmar till dom flesta terrängbanorna, KC arrangeras ganska så ofta, tror det går över 6-10 tävlingar pr sesong, högre klasser ngt mindre kanske, men utifrån vad jeg ser i år, så har det varit ganska så många tävlingar redan. Så ser ut som om det är på väg uppåt..

KC arrangeras ofta ihop med och på samma tävling som större klasser (allt eftersom vilken typ av hinder som har) Men ofta KC,80/90- 1m häst, och tillsvarande för ponny..
Skiljer också häst och ponny i KC även om det går på samma höjd..

KL.

Kom nyss hem från Ljuslingsbacken där jag kollade på _underbarn_ och världens bästa älg som fick ge sig ut på terrängbanan för första gången! Och jag blev helt såld på hela grejen med startfälttävlan, vilket är så himla otippat. Jag är världens fegaste dressyrtant som grinar när jag ska försöka hoppa för att jag är så rädd :angel:. Men nu när jag gick terrängbanan så kände jag "det här skulle jag också kunna göra!" för det såg så himla inbjudande ut. Så nu har jag bestämt mig för att nån gång faktiskt åka på någon terrängträning och skulle gärna starta i någon startfättävlan så småningom! Vad jag vill säga med det här är väl mest att kan man typ omvända en förtida dressyrtant med startfälttävlan, så gör nog faktiskt det upplägget något bra för sporten och borde kunna få fler utövare :bow::bow::bow:

Ja, allt var liksom så glatt, positivt och välvilligt, de ville ju verkligen att alla skulle klara sig genom banan, så sött! :love:

Och det gick jättebra för _underbarn_ älgen var lite tveksam till att ta sig genom vattnet och krävde lite övertalning, men det var ju ändå första gången som hon testade något sådant och utöver det så skötte hon sig klanderfritt :)

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 500
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka