startad 3ggr 120 iår?

Sv: startad 3ggr 120 iår?

Idag bär de av till en liten pay & jump, får se hur de går för de är vaarmt idag o de är inte hennes favorit väder, men men de är bara 90 o 1m så de blir nog inte så jobbigt för henne:)
Ska bli jättekul älskar att hoppa henne, sådan känsla:)
(tänkte ni ville veta hur de börjar vägen mot 120:p)

En plan och ett mål ska man alltid ha, gärna i sammråd med sin tränare. Och allt är ju baserat utefter hur hästen är (utbildning, muskler, mentalt osv), samtidigt så måste ens plan vara flexibel så att den kan ändras efter hur hästen reagerar och uppför sig.
Hur din plan är kan jag inte spekulera i då det är väldigt ind. beroend på hästen, och som ryttare känner man sin häst bäst själv.

La själva upp en plan för min 5 åring men den planen har jag fått lägga ner, då jag har hammnat i ett läga att sadeln inte längre ligger bra och jag står utan sadel för tillfället.

Än så länge går min plan över förväntan, kommer om de fortsätter såhär in te dröja allt förlänge innan vi hoppar 120, vi hoppade 90 o 1m i söndags o ska debutera 110 den 24 eller 26 juli. :) om planen håller:)

Hur gick det på Pay 'n jumpen? :)
Jag tycker du verkar ha en vettig plan! Håll den linjen så ska du se att det kommer gå super! Lycka till :D

:):)
Gick jättebra felfri i 90 pet i 1m men hon va trött o så kom vi lite nära så blev hon lite slapp över. Men vi hade gått efter startlistan på nätet så jag satt på henne 14.00 men sen fick vi banne mig vänta startade första klassen 16.15 typ. o de va 25grader varmt. så hon hade all rätt att vara trött^^
Sista hindret var en liten vattengrav sån man har hinder över, hon hoppade utan att tveka:9 o hon bara klev över alla hinderna:)

Att det är individuellt hur fort framåt man kan gå har du såklart redan klart för dig utan tänkte bara säga att det absolut inte är omöjligt med din plan. Jag har också en 7-åring som gjorde sin första tävling i våras i 100 och 110. Inte gjort något alls innan och debuterade sen 120 vid sin tredje tävling. Fortsatt stadig med flera nollor efter det. Så tävla på du och se hur din häst utvecklas. Som någon sa - att det skulle bli för hårt - känns ju bara fånigt och okunnigt att säga eftersom vi inte har någon aning alls om hur din häst är tränad och inte kan veta vad den orkar. Lycka till!

Vad skönt att de finns fler som vi^^
Vad kul att de gått så bra för din:) hoppas de kommer gå lika bra för min:)

Jag ser inte heller någon anledning till att det inte skulle funka. Åldersmässigt är din häst inte unghäst längre, i kroppen "ska" hon ju vara klar. Är hon klar i knoppen också så finns det inget som hindrar er. Som någon annan sa så är ju inte steget från 1,10 till 1,20 så stort, inte heller tycker jag steget mellan 1,00 till 1,10 är specillet stort. Det är ju när man går upp på 1,30 och därmed MSV som det märks. När jag ska plocka upp en häst i klass så tittar jag kanske inte så mycket på höjden, utan på omständigheterna. Jag kanske väljer att debutera en klass på en bana som passar hästen. Trivs den bättre utomhus? Gräs eller grus? Har jag planerat debut och det blir en banbyggare jag inte trivs med kanske jag byter till en lägre klass där hästen är mer etablerad. Det här med banbyggare tittar jag ganska mycket på, en del gillar att bygga svåra och maxade banor, medan en annan håller en lite enklare profil. Helst introducerar jag hästen för en ny klass på typ en pay n' jump, men det är ju inte alltid det finns möjlighet till sånt mitt i säsongen. :)

Kort sagt, är din häst menalt redo för uppgiften och du känner din häst väl så tycker jag absolut inte att det är ett för stort steg. Lycka till!

Jag tror att det kan gå bra.
Själv så gick min 6åring sin första tävling i iår, och typ 3 CR innan riktig tävlingstart. På sin sjätte riktiga tävling startade vi 120 med ett pet.

Men så tränar vi på banor som är tekniskt lika svåra som på en nationell tävling med hinder av den klassen. Och hästen var supercool från första start och inte nämnvärt tittig.

Så visst borde din häst fixa att gå 120 på tävling iår om den är tränad på sådana banor innan, den inte tittar på tävling och det sitter en bra pilot på ryggen.

Själv har jag precis gått upp från ponny till storhäst och tycker 1m oxrar är höga, så jag tar det själv lugnare än lugnast, men hade det vart min häst hade jag väntat, hoppat några fler 90-1m, sen två eller tre 1m-110 i höst och sen tillbaka till 90-1m under vintern, för att nästa vår gå upp till 1m-110 och sedan sommaren 2010 gå upp 110-115 och 110-120 :)
förutsagt att allt går bra!
Eftersom hästen är ung fortfarande så skynda långsamt, hellre en lång och stabil karriär än kort och "hög". Tycker jag iaf :)

Sen går det såklart att göra så men jag har sett för många söndertävlade hästar som gått upp fort bara för att dom kan som sedan "dör", och blir pensionerade och undanskuffade alldeles för fort. Bara för att hästen klarar det behöver man ju inte göra så :D

Lycka till!

Själv har jag precis gått upp från ponny till storhäst och tycker 1m oxrar är höga, så jag tar det själv lugnare än lugnast, men hade det vart min häst hade jag väntat, hoppat några fler 90-1m, sen två eller tre 1m-110 i höst och sen tillbaka till 90-1m under vintern, för att nästa vår gå upp till 1m-110 och sedan sommaren 2010 gå upp 110-115 och 110-120 :)
förutsagt att allt går bra!
Eftersom hästen är ung fortfarande så skynda långsamt, hellre en lång och stabil karriär än kort och "hög". Tycker jag iaf :)

Sen går det såklart att göra så men jag har sett för många söndertävlade hästar som gått upp fort bara för att dom kan som sedan "dör", och blir pensionerade och undanskuffade alldeles för fort. Bara för att hästen klarar det behöver man ju inte göra så :D

Lycka till!

Förstår hur du ser på det, men nu säger du ju också att du tkr 1m kan va högt så din syn på hinderhöjder är inte riktigt i storlek till hsätarna. o deras kapacietet. 120 kliver min dam över, din plan är ingen jag tänker följa då de inte går framåt, hon tröttnasr nog innan jag hinner upp i klasserna då inga utmaningar, självklart kommer vi efter någron några 120:en att gå ner till 1m o 110 ett par gånger igen. Men inte vänta med 120 så länge.:)

Vad är det med många hopp ryttare egentligen. Varför är det så viktigt att komma upp i klasserna? Borde inte det normala vara att börja lågt med felfria rundor som mål, därefter att få hyfsat många placeringar och därefter gå upp ett snäpp till nästa klass. Men nejdå snabbt upp i klasserna där man i bästa fall stannar ett tag på åtta -tolv fel sådär eller i sämsta fall får gå neråt igen. Det är tragiskt och se alla dessa ryttare som inte kommer någonstans för att dom sätter ribban för högt i stället för att ta det lugnt och vänta på hästens mognad eller kanske främst sin egen mognad för högre höjder.

Jag är lite nyfiken på hur det har gått? Jag hörde ju till den inte så tävlingserfarna skaran så vore kul med en liten update :)

Vad är det med många hopp ryttare egentligen. Varför är det så viktigt att komma upp i klasserna? Borde inte det normala vara att börja lågt med felfria rundor som mål, därefter att få hyfsat många placeringar och därefter gå upp ett snäpp till nästa klass. Men nejdå snabbt upp i klasserna där man i bästa fall stannar ett tag på åtta -tolv fel sådär eller i sämsta fall får gå neråt igen. Det är tragiskt och se alla dessa ryttare som inte kommer någonstans för att dom sätter ribban för högt i stället för att ta det lugnt och vänta på hästens mognad eller kanske främst sin egen mognad för högre höjder.

Men snälla lilla du, jag tkr helt klart att din metod eller tan kesätt är jättebra, men nu lever jag på de här o då är de resultat som räknas o inte på lokal nivå,,.. o så älskar jag utmaningar o högre klasser. Jag tar självfallet inte upp en häst som inte är redo, min häst gör trots sin inte så långa karriär än flest nollor , inte massa fel alls det, stadigt o fint, men hon tycker inte småhinder som 1m är direkt svåra om man säger så hon tar ett större galoppsprång bara^^. Så som de verkar nu blir de 120 i början av september.

Vi hoppade en Pay & Jump för ett tag sen 90 o1m, gick super(vet inte om jag skrivit det). sen har hon inte "tävlat" sen dess eftersom jag har varit o tävlat i Falsterbo. Men på tisdag den 28/7 är de tänkt att de blir debut i 110 på Pay & ride, går de bra så blir de 110 på "riktig" tävling om 2 veckor drygt. O sen blir de om de går stadigt kanske 3 110 starter till o sen blir de 120, allt detta är ju bara en plan jag ska förlja om allt funkar o flyter på bra:)

Var på meeting i går där ett försäljnings stall var och tävlade sina hästar. Det var lokala tävlingar och det var endast två 1 metersklasser denna dag. Ingen av de startade hästarna gick ens i närheten av felfritt. Då jag kom hem gick jag ut på teamets hemsida för att titta på dessa saluhästar. Astronomiska summor och utlovade resultat i de klasser de startats i. Då jag sen tittade i resultatlistor kunde jag inte hitta en enda placering. Jag som köpare blir mer imponerad av en välriden häst med en bra hoppteknik som hoppar felfritt i lägre klasser än startade hästar i högre klasser med medioker hoppteknik och åtta fel. Den välridna hästen med den goda tekniken kan jag se möjligheterna med tillskillnad från den sistnämnda. Tro nu inte att detta är ett påhopp på dig för det är det verkligen inte. Vill bara ge min syn på saken och önskar dig lycka till med din verksamhet.

Hästen i fråga ska inte säljas, hon e min bebis haft henne sen hon föddes.
Men jag menar att småklasser är inte så givande för mig som ryttare som måste göra ett namn för mig, jag är ingen just nu. Men för den delen så säger jag inte att man inte ska rida små klasser för de ska man så länge hästen behöver det. Men sen tkr jag inte det är lönt att gnata runt på lokala små tävlingar när hästen är redo för större:)
Men om man får massa fel o så så är de dags att gå ner några klasser anser jag. :)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 046
Senast: Milosari
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
6 174
Senast: Gabby_Ossi
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023