startad 3ggr 120 iår?

T

TeamWahlund

Nu ärde så att jag har ett 7 årigt sto som av många olika anledningar bara startat 3 tävlingar i sitt liv. 90-1m (felfria)

Nu undrar jag vad ni anser är lämplig tävlingsplan för henne i år.
Hon är mkt välriden o hoppar med mkt glädje o mod, är lite grön eller ringrostig kanske.

Mitt mål är att hon ska hoppa 120 i år. Hur hade nio lagt upp tävlingsplanen från nu till en 120 start, svårt att svara på kanske men försök, vore kul o se hur andra tänker o få lite ny syn på de kanske.

O så har jag också tänkt att min träönare ska få starta henne en del i år för att de verkligen ska gå rätt o bra o att de ska gå fortare framåt än vad jag tror de gör med mig.
Jag tävlar från 90cm-130cm , ska hoppa 140 i augusti på en av mina andra hästar om de följer planen.
så jag har väl en del erfarenhet men min tränare har mer , bättre att låta honom starta henne, jag tror de men vad tror ni?

Olika saker i samma tråd men hoppas på bra tankar kring detta:)

Sv: startad 3ggr 120 iår?

Jag hade väntat med 120 tills nästa år. Bättre att komma ut på lite lägre höjder och få rutin på dom och att hästen får vänja sig vid att tävla/vara på tävling. Utan att behöva bry sig om hinder höjden.

Ser ingen mening med att stressa, risken är större att något går fel och att hästen slutar tycka att det är kul att hoppa.

Men det är bara min tanke:)

Jo de är ju självklart att ho inte ska starta de om hon inte känns redo, de är inge måste med 120 i år bara ett mål:) mitt "delmål" är 110cm i slutet på augusti början av september så få om allt går som de ska så finns de ju tid för rätt många 110 starter o t.om nån 115 :)

Jag är alls inte uppe på de höjderna och tävlar själv, men jag tyckte det lät väldigt häftigt. Har fått lära mig att det kan vara ganska lagom att rida åtminstone en säsong innan man går upp i klasserna, men då tävlar jag som sagt 90 cm -1 m... Ska bli spännande att följa tråden och se vad andra säger.

Jag är ganska grön själv på att lägga upp tävlingsplanering, men nu har ju ändå halva året gått och att gå från 1 m - 1.20 är ett ganska stort steg. Kanske inte höjdmässigt, men det är ju en helt annan typ av banor och hinder på en 1.20-bana jämfört med 1 m. Med tanke på att hästen ändå inte är så gammal, så hade jag nog valt att skynda långsamt och hålla mig på 1 m - 1.10 i år.
Hur är hon tränad? Det är ju en sak att hon inte är tävlad mer än tre gånger, men är hon regelbundet tränad i hoppning och på vilken nivå isf? Inte bara höjd, utan svårighetsmässigt (förstår du hur jag menar då?).

Fast sen å andra sidan - ni kanske gör 3-4 starter i 1.10 och allting känns plättlätt - då finns det ju ingen anledning att stanna kvar där... Så mitt svar är väl, stressa inte, men går det bra så kan du gå vidare!

Jag tycker att du ska fråga din tränare om ett lämpligt upplägg, inte folket på bukefalos - som aldrig har sett varken dig eller din häst.
Att gå upp i 1.20 på engång är ju egentligen inte värre än vad man gör med 5 åringar som ska delta i falsterbo, men där blir ju en del hästar också knäckta, när ryttarens erfarenhet och omdöme inte har räckt till för en lämplig matchning. Det bästa är nog om någon som känner till din och hästens förmåga får ge dig råd.

Svårt och säga eftersom man inte har sett er. Men jag tycker faktiskt inte det låter så orimligt. Det beror ju helt på hur det går på era första tävlingar. Som någon skrev, kanske lättare att prata med en tränare som har sett er! :)

Jag tycker att du ska fråga din tränare om ett lämpligt upplägg, inte folket på bukefalos - som aldrig har sett varken dig eller din häst.
Att gå upp i 1.20 på engång är ju egentligen inte värre än vad man gör med 5 åringar som ska delta i falsterbo, men där blir ju en del hästar också knäckta, när ryttarens erfarenhet och omdöme inte har räckt till för en lämplig matchning. Det bästa är nog om någon som känner till din och hästens förmåga får ge dig råd.

Håller helt med. Fråga din tränare vad som kan vara en rimlig plan för 2009. Kan du dessutom ha ett proffs som gör det åt dig så säkerställer du att hästen får största möjliga chans att få en bra resa. Att utbilda en häst upp i klasserna är inte alls samma sak som att rida där med en "färdig" häst.

Nu svarar jag till alla:
Jag frågar här mest för att det är kul, såklart är de jag o min tränare som ihop beslutar vad som sker i slut ändan.

Hon är tränad på 120 nivå hemma med svåra serier o liknande. men behöver klart mer träning o tävlingserfarenhet innan de går på tävling.

De där med att gå en hel säsong innan man går upp tkr jag ine är nödvändigt på alla hästar likaväl som vissa kanske behäver ännu längre tid :)

Nu ska jag hoppa pay & jump på henne i helgen o starta någon tävling till men sen ska min tränare ta över henne i kanske 5 -8 tävlingar, för sen vill jag ha henne själv igen;)

Jag tycker inte att det är så kort tid att ta upp henne egentligen för hon om allt går som de ska kommer kankse starta 6-10 tävlingar innan de blir en 120 start.

Tack för era svar, fler tankar välkomna!

Är ju väldigt ind. hur hästen är i psyket. En del hästar coolar ju ner sig ganska snabbt och inser att det här med tävling är inget att stressa upp sig över. medan andra kan vara stissiga och stressade ett bra tag...innan poletten trillar ner. Så rid 1 m 110 tills du känner att hästen är ridbar inne på banan och inte bara fokuserar på allt runtomkring.

Efter det tycker jag att 120 låter rimligt. Är ju bara att utgå om det inte känns bra. Steget mellan 110 och 120 är ju inte så stort som du säkert vet själv. Är steget upp till MSV som brukar vara störst.

Mitt sto köpte vi som 6 åring, hade då gått upp till 130 unghästklasser, men inte särskilt många, och vi red 130 efter 6 tävlingar med 4 fel. Så stämmer kemin mellan dig och hästen och att hästen slappnar av ser jag inget problem med att rida 120 iår. Som sagt är ju bara du och hästen som kan känna om ni känner er mogna för 120, självfallet med vägledning av tränaren:)

Tackar mkt för detta vsaret, de var mkt kloka tankar du har kring det:)

Ja jag kommer givetvis se till så vi är stadiga tsm i 110 innan 120, o som sagt är ju de steget inte jättestort speciellt inte om man har hittat regionala 110:en o hoppa först då blir de inte så stor skillnad. Men 130 ska hon enligt planen gå till nästa sommar 2010 eftersom det är ett MKT större steg som du skrev:)

Skulle vänta ett år. Blir för hårt för hästen. Anmäl till en tävling i taget och ta dagen lite som den kommer. ANmäl till den tävling hästen känns mogen för.

Hur vet du vad som blir för hårt ?
de jag räknat är 2 tävlingar i månaden. inte hårt.
O de är klart jag anmäler till en tävling i taget, max anmäler jag månadsvis, hur ska man annars kunna planera efter resultat o så?

Hur vet du vad som blir för hårt ?
de jag räknat är 2 tävlingar i månaden. inte hårt.
O de är klart jag anmäler till en tävling i taget, max anmäler jag månadsvis, hur ska man annars kunna planera efter resultat o så?

Det är inte antalet tävlingar jag menar utan höjden.

Har du verkligen den erfarenheten av stor häst så du kan göra det uttalandet så kategoriskt? Är inte du en ponnyryttare? Menar inget illa men det är väldig skillnad mellan ponny o häst o en 7-åring brukar vara tämligen färdig mentalt. Har den dessutom lätt för att hoppa så är det långt från orimligt att ta den från 1-meter till 120 precis som Långnos sa.

Om allt klaffar för TS så bör planen funka alldeles utmärkt.

En normalbyggd häst med normal kapacitet har inga problem att gå 110-120 hoppningar. Är ingen höjd som sliter på hästen särskilt mycket och hästen behöver knappast ta ut sig för att hoppa runt en bana på 110-120 höjd:grin:

Hm. Tycker du ofta säger att det är för hårt eller att man nöter ut hästen?

Höjden blir absolut INTE för hårt det kan jag garantera.

Till och med en gris kan hoppa en meter brukar vi säga:D;) (Och med det menar jag naturligtvis inte att din häst är en gris!!:o )

Det är väl mer att du kommer gå från lokal till regional t.ex. Hur tänker du runt det? Såg iof i en annan tråd att du tyckte den tekniska svårighetsgraden höjts väldigt på lokala tävlingar så det är iof kanske inte ett problem:p

Är det tänkt att du eller tränaren ska debutera 120 med hästen? Tänkte iom upplägget att h*n rider först säg upp till 115, om du då bör gå ner till 1m/110 så du kan rida in dig tävlingsmässigt på den hästen?

Bara lite gentankar sådär som poppade upp. Men generellt sett om allt går som det ska borde 120 inte vara ngt problem att starta i år.

´:) tror inte svårighetsgraden kommer bli ngt större problem, min tränare skja ta upp henne i 120 sen (jag startar nog några tävlingar på vägen dit) sen tar jag över henne helt igen går ner till 1m o 110 några gånger o sen upp i 120 igen, de är iaf planen, om den håller återstår att se:)

Liknande trådar

Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 043
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 046
Senast: Milosari
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
6 174
Senast: Gabby_Ossi
·
Ridning Hej på er! 🙂 2017 sålde jag min hopphäst, sen dess har jag ridit en enda gång och det var i början av 2018 och då endast i skritt och...
Svar
4
· Visningar
1 603
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023