Starta verksamhet

P

PaulV

Hej

Jag och min familj bor på en ganska stor herrgård nere i Skåne. För tillfället har vi bara några storhästar samt dotterns tävlingsponnys på gården men vi känner att vi skulle vela starta någon liten verksamhet för nöjes skull. Vi har tillgång till stort fint stall med plats för 30 hästar, stort ridhus, padock, skrittmaskin, boende i anslutning till stallet m.m. En helt komplett och fräsch anläggning vill säga. Det känns ganska onödigt att inte ta till vara på möjligheterna denna gård egentligen ger oss.

Då jag arb etar som sjökapten runt om i världen så är jag inte hemma så mycket men om en verksamhet skulle bli aktuellt så skulle vi anställa personal till gården.

Tillridning, utbildning och försöka få till något mindre tävlingsstall har jag funderat på. Hu r tror ni det skulle fungera med kompetenta medarbetare? Alla i familjen är så kallade "hästmänniskor".

Skulle gärna vela ha lite tips och råd om olika verksamheter vi skulle kunna bedriva på vår anläggning. Gärna som kan gå lite plus med tiden.

Sv: Starta verksamhet

Sök i forumet, det är svårt att gå plus och kräver ofta mycket jobb men visst kan det gå. Lycka till:)

Jag tror inte att ni kommer att få någon vinst i in- eller tillridning. Inte heller i ett tävlingsstall ifall ni inte har riktigt bra rykte redan.

Jag tror, med tanke på din arbetssituation också, att ni gör bäst i att ha ett inackorderingsstall där all service ingår alla dagar i veckan. Folk vill ha häst på ett helt annat sätt nu än förr, och det finns ont om inackorderingsstall med fullservice på större anläggningar.

Det beror ju lite på läge och var i Skåne, men jag skulle också satsa på inackorderingsstall med mycket skötsel. Att då dessutom kunna erbjuda ordnade träningar, fullskötsel osv för att ge ett enkelt hästägande är ganska populärt.
Dock finns det ju en del såna anläggningar på vissa områden i Skåne.

En annan sak som det också är ont om, upplever jag, är välordnade lösdrifter, både för unghästar och vuxna hästar. I Malmö-området är det halvt omöjligt att hitta vettiga lösdrift till vuxna hästar... En hel del har faktiskt en vuxen häst och unghäst på tillväxt och ska då behöva ha hästarna i 2 stall för att kunna ha 2 hästar i olika åldrar.

Liknande trådar

Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 930
Senast: Lona
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
Ekonomi & Juridik Drömmen är att skaffa stor gård, bygga ridhus och starta verksamhet i någon form. Jag jobbar hemifrån och hade inte tänkt leva på...
2
Svar
23
· Visningar
3 286
Senast: Jonaz
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar