starta tre veckor i rad?

sandrafors

Trådstartare
Jag har hittat tre passande lopp till min häst. Dessa infaller tre veckor i rad.
Hur ofta kan man starta? (eller kan och kan... hur ofta tycker ni man bör starta?) :)

Senaste starten var i februari, efter det blev det en period med lugnare träning och vila. Nu är hästen igång och har gått två provlopp på två veckor (vila från bana den här veckan).

Med min preliminära planering så blir det såhär:

v.22 provlopp
v.23 provlopp
v.24 inget banjobb/lopp
v.25 tävling
v.26 tävling
v.27 tävling
v.28,29,30 VILA från tävling och bana

Åsikter? Tar ju naturligtvis tävlingarna som dom kommer... och man anmäler ju inte till alla på samma gång utan att först se hur hästen gått och klarat föregående lopp innan anmälan till nästa.

Hästen är frisk och fräsch, fem år, endast gjort 12 starter, 1-2-1. Tävlar i ganska låg klass, 50.500 insprunget.

Vad ska man tänka på om man startar tre veckor i rad? Behöver man tänka på något annat än att försäkra sig om att hästen håller sig fräsch och hanterar lopp och återhämtning bra?

Sv: starta tre veckor i rad?

ja , det skulle jag också kunna göra under förutsättning att hästen inte fått gått sig tom i alla loppen ..iblan blir det ju så,
i det stallet jag är startas det friskt när hästarna är i ordning o loppen finns där

okej, ja hon har aldrig hittills varit slut eller känts knäckt efter ett lopp. Så jag märker förhoppningsvis skillnad om hon skulle ha tagit ut sig ordentligt och inte verkar likadan som efter de andra. Jag kör på den här planen då om allt verkar okej :)

Jag blev lite osäker när de var en som sa till mej att jag kanske inte borde göra så när det är ett tag sen hon startade. Men hon har ju två provlopp i kroppen iallafall...

ge henne ett snällt lopp i ryggar det första , och kanske bara köra 3-400 kvar oavsett hur pigg hon verkar..

ja så kan man ju göra :) tur jag har en lugn och snäll kusk iallafall som är väldigt duktig :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 997
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·
Dressyr Då är vi inne i årets sista månad och de flesta av oss har ridit sista tävlingarna för året och många är nog i full gång med...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 359
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar