Starta som häst o ponny om vartannat?

Ja förra året men nu är den anmäld både till en ponny- och en hästtävling i dressyr med samma ryttare

De kanske har fått OK från tävlingsarrangören/ÖD att rida utom tävlan på ponnytävlingen? När jag tog grönt kort (vilket var ett antal år sedan nu iofs) har jag för mig man kunde få göra så.

Men hur går det ihop med att ryttare under 21 inte får starta ponny som storhäst o ryttare över 20 inte får rida ponnytävling?

Men hur går det ihop med att ryttare under 21 inte får starta ponny som storhäst o ryttare över 20 inte får rida ponnytävling?
Rida storhästtävlingar lär man få göra när man vill. Men ponnyn behöver väl ha hästlicens.

Ryttare över 20 får starta ponny bland ponnys (iaf i hoppning) i avd B. Eller utom tävlan då förstås.

@Magnum Ingen skillnad på häst och ponnylicens.

@Account Troligen är ekipaget anmält för att starta utom tävlan på ponnydressyren (det är fatiskt enda alternativet). Det kan bero på att det är ett kvalprogram till ungponnychampionatet eller att ryttaren vill ha en bedömning av "ponnydomare"). Jag tävlar själv ponny bland stora hästar, men kommer så småningom försöka få till någon start i FEI-klass på nationell ponnytävling bara för att veta hur min ponny skulle bli bedömd i ett sådant program. Även om MsvC är ungefär samma anpassas bedömningen mer till ponny på just ponnytävling:).

Fast gäller inte avd B på ponny endast om ponnyn är ungponny?

Annars skulle jag mycket hellre rida avd B på ponnytävling med min D-ponny, så vi får rida LC...

@Habina Du får som överårig rida avd B på ponny:). Sen dom ändrade reglerna att ponny får tävlas både som ponny och häst utan "stadigvarande ryttarbyte" har det blivit enklare.

@Habina Du får som överårig rida avd B på ponny:). Sen dom ändrade reglerna att ponny får tävlas både som ponny och häst utan "stadigvarande ryttarbyte" har det blivit enklare.

Fast så står det inte i TR? Det står bara att ponny med ryttare äldre än 20 år får tävlas som stor häst.

@Habina Du får läsa lite längre ner. I moment 304.8 i TR III står det:

I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för
ryttaren för kategori B, C och D med beaktande av bestämmelserna
avseende ”oproportionerligt ekipage” i TR I. Dessa ryttare har
även möjlighet att starta i klasser med bedömning A:Clear Round
eller bedömning A avdelning A, enligt moment 304 1.3.2.

@Habina Du får läsa lite längre ner. I moment 304.8 i TR III står det:

I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för
ryttaren för kategori B, C och D med beaktande av bestämmelserna
avseende ”oproportionerligt ekipage” i TR I. Dessa ryttare har
även möjlighet att starta i klasser med bedömning A:Clear Round
eller bedömning A avdelning A, enligt moment 304 1.3.2.

Fast det är hoppning. Jag pratar om dressyr. :)

@Habina Avdelning B finns inte i dressyr. Så om överårig ryttare vill starta ponny på ponnydressyrtävling måste det göras utom tävlan, med tillstånd av tävlingsledningen:).

@Habina Avdelning B finns inte i dressyr. Så om överårig ryttare vill starta ponny på ponnydressyrtävling måste det göras utom tävlan, med tillstånd av tävlingsledningen:).

Hm... Handlar om två tävlingar för mig i år. Kanske värt att fråga tävlingsledningen? :) Jag är bara intresserad av % och protokoll, iaf när vi är på LC-nivå och det inte finns så många sådana klasser på stor häst.

@Fiorano Tävlingen är överfull med flera reserver, borde inte tävlande ekipage gå före en som vill rida utom tävlan?
Det handlar om lokal LC1 o LB1 (häromkring är det vanliga klasser för både häst o ponny)

@Account Jo absolut ska de inom rätt åldersgrupp gå före. Ekipage utom tävlan får endast starta vid mån av plats. Men det kan vara så att hen har anmält fel, finns ingen spärr att en överåriga kan anmäla till ponnytävling eller så är kanske tanken att göra ett ryttarbyte.

Från TR III (hoppning):
"Ponnyekipagets rätt att delta i klasser för stora hästar Ponny, med ryttare som under innevarande kalenderår fyller lägst 21 år, får delta i klasser för hästar. Då ponnyn tävlas som häst, gäller bestämmelser och kvalificeringsregler för häst. Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Svenska Ridsportförbundets TR får starta i tävling för ponnyer."

Tänkte ta fram mer men det ringer på dörren, så jag postar detta sålänge... Tänkte komma in på dressyren förståss, men kanske kan va intressant ändå i sammanhanget

Till skillnad från i TR för hoppning står det bara i dressyr så här (vad jag kan hitta då):

"Hästar och ponnyer får inte tävla i samma klass från och med inbjudningstävling.
Ponny, med ryttare som under innevarande kalenderår fyller lägst 21 år, får tävlas i klasser för hästar. Då ponny tävlas som häst gäller bestämmelser och kvalificeringsregler för häst."

Här nämns alltså inte alls vad som gäller sedan för ponnyn. Jag har egentligen bara hållit på med hoppning, och där vet jag att det förr var så att en ponny som startat i hästklass inte fick starta som ponny igen, förutom till exempel vid ägarbyte då den kan få "dispans" att få starta som ponny igen. Verkar alltså inte alls vara lika hårt längre i hoppningen om jag uppfattat det rätt, men undrar varför det inte nämns alls i TR II. Det verkar nästan hänga mer på ryttaren än hästen numera liksom?

@Sunny Regeln att "stadigvarande ryttarbyte" krävdes för att ponny som startat som häst skulle få starta som ponny igen är borttagen sen ett par år. Så enkelt sammanfattat gäller detta:
*ponny tävlar som ponny med ryttare upp till 20 år
*ponny får starta som häst i både dressyr och hoppning ned ryttare över 20 år
*ponny får starta i avdelning B på ponnytävling i hoppning med ryttare över 20 år
*ponny får med tillstånd av tävlingsledningen starta utom tävlan på dressyrtävling för ponny med ryttare över 20 år
*ponny får starta både på hästtävling och ponnytävling beroende på vem som rider

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Ketrawzc
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Tävling Får jag som 15-åring tävla en B-ponny i en LE avdelning b? Gäller det samma regler i klasser som är bedömning A (clear round)...
Svar
3
· Visningar
718
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 367
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.