Starta ridskola

PonnyLoppan

Trådstartare
Jag har börjat titta lite smått på möjligheten att starta upp en ridskola, men informationen om detta är bristfällig.

Vad ska man tänka på? Vad är man skyldig att göra enligt lag? Vad bör man göra?

Vad behöver man mer än det uppenbara (anläggning, hästar, personal)?
Vilka kostnader tillkommer utöver löner, foder, strö, amortering, ev. snöröjning, el, vatten? Ja, vad finns det för kostnader för att driva en gård helt enkelt? Jag har aldrig varit involverad i den biten.

Vart i Sverige tror ni det är mest lönsamt att driva ridskola? Eller, vart finns det ett behov av fler? Vart finns det underlag?

Planen är alltså att starta upp en ridskola privat regi och sedan knyta en klubb till ridskolan. Information om att starta klubb behöver jag inte. Om någon däremot har några god råd ang. LOK-stöd för ridskolor som samarbetar med klubbar tas det tacksamt emot.

Det här är en väldigt långsiktig plan som ska vridas och vändas på innan några beslut fattas, men alla råd tas tacksamt emot!

Sv: Starta ridskola

Du behöver ett §16-tillstånd, söks via kommunen som ska inspektera anläggningen samt att du har tillräcklig utbildning för att driva verksamheten.

Ansvarsförsäkringar är ett måste.

Underhåll och reparationer är ju inte billigt, så det bör nog budgeteras. Registrering av firma samt boförings/revisionshjälp.

Kommer ite på nåt mer just nu..:crazy:

Vart i landet, svårt att säga.... Verkar just nu vara enormt svårt att få det att bära sig för "vanliga" ridskolor. T o m ridklubbar med kommunala driftbidrag får ju lov att slå igen då det inte går ihop.

På vilket sätt hade du tänkt samarbeta med en ridklubb? Ska de hyra in sig hos dig, eller?
De LOK-stöd de kan få har ingenting med din verksamhet att göra, är det i klubbens regi så är pengarna klubbens! Privatpersoner kan inte få LOK-stöd.

Det kan ju dock finnas en del bidrag i glesbygd, bl a via EU, det kan vara värt att kolla upp.

Gällande LOK-stöd så får inte föreningen stödet för ridlektionerna som utförs i ridskolans regi, utan det måste vara aktiviteter som föreningen ordnar (där ridlärare, utrustning eller hästar köps in från ridskolan tex).
En föreningsdriven ridskola får LOK-stöd för sina ridlektioner.

Jag är mycket väl medveten om att ridskolor inte får LOK-stöd, men klubbarna får det.

Alla (två) privata ridskolor jag ridit på har dock skrivit smarta avtal med sina föreningar och på så sätt fått det att framstå som att klubben på något sätt är involverat i ridlektionerna och på så sätt fått del av LOK-stödet. Eftersom dessa ridskolor försvunnit för många år sedan har jag ingen möjlighet att kontakta dem direkt.

Tänkte om någon hade erfarenhet av detta?

Några mer goda råd och idéer?

Vad tror ni folk söker i en ridskola idag?

Vad tror ni folk söker i en ridskola idag?

Välutbildade hästar/ponnyer, små grupper där lärare har god tid för varje elev. Mycket kunnig ridlärare som är pedagogisk för alla åldrar och har förmåga att förklara varför.

Och naturligtvis ska det vara i stort sett gratis:D

Jag är mycket väl medveten om att ridskolor inte får LOK-stöd, men klubbarna får det.

Alla (två) privata ridskolor jag ridit på har dock skrivit smarta avtal med sina föreningar och på så sätt fått det att framstå som att klubben på något sätt är involverat i ridlektionerna och på så sätt fått del av LOK-stödet. Eftersom dessa ridskolor försvunnit för många år sedan har jag ingen möjlighet att kontakta dem direkt.

?

LOK stödet har blvit hårdare att få och dessa ridskolor hade antagligen inte fått LOK stöd idag. Det har stått en del om det i Ridsport den senaste tiden, där även föreningar som har drivit ridskola har blivit av med sina LOK stöd för att det inte var rätt gjort.

Du behöver ha kunskaper om bokföring, kostnadsberäkningar och regelverk som gäller för företag i allmänhet och ridskolor i synnerhet.

Vad folk söker idag är väldigt olika, en del vill lära sig rida billigt, en del kräver kvalitet och betalar för det.

ang. vad folk söker från en ridskola idag: Tittar man på de redan existerande hårt kämpande för att överleva ridskolorna här i östergötland som funnits sen 30 talet år tillbaks osv, så är trenden att färre och färre ungdomar och barn förefaller vara intresserad av regelrätt lektions ridning en dag i veckan i traditionell anda. Flera ridskolor här har istället ändrat spår och har ett sorts "mederyttar" system där elever har chans att hyra en ridskolehäst 2-3 dagar i veckan och träna och tävla på den i ridskolans regi. Dvs de hyr en och samma häst och har möjligheten att nyttja den som vore den en privathäst x antal dagar i veckan. Tittar man på statistiken för traditionella ridskolor idag, så är det en rätt tuff marknad för att få det att gå runt, just för att intresset från elever har minskat drastiskt senare år.

Det finns en del kurser för att starta hästrelaterad verksamhet som kan vara bra om du är intresserad.

ang. vad folk söker från en ridskola idag: Tittar man på de redan existerande hårt kämpande för att överleva ridskolorna här i östergötland som funnits sen 30 talet år tillbaks osv, så är trenden att färre och färre ungdomar och barn förefaller vara intresserad av regelrätt lektions ridning en dag i veckan i traditionell anda. Flera ridskolor här har istället ändrat spår och har ett sorts "mederyttar" system där elever har chans att hyra en ridskolehäst 2-3 dagar i veckan och träna och tävla på den i ridskolans regi. Dvs de hyr en och samma häst och har möjligheten att nyttja den som vore den en privathäst x antal dagar i veckan. Tittar man på statistiken för traditionella ridskolor idag, så är det en rätt tuff marknad för att få det att gå runt, just för att intresset från elever har minskat drastiskt senare år.

Det finns en del kurser för att starta hästrelaterad verksamhet som kan vara bra om du är intresserad.

Är man intresserad av hästföretagande så har BYS, Biologiska Yrkeshögskolan, i Skara himla bra utbildningar.
Jag gick där 09-11 och fokuserade på hur hästen kan användas i rehabiliterings och rekreationssyfte.

Nu har dom gjort om utbildningarna lite så de är inte två år långa men jag kan absolut rekommendera skolan för du får arbeta med det du har i sikte. Alltså, vill du bygga upp en ridskola så får du hjälp med att ta reda på allt. Ekonomi, lagar och förordningar, marknadsföring... ja Allt!
Men som sagt, så var det när jag gick där, men absolut värt att kolla upp.
tror tom du kan läsa lite distans nu också.
vid BYS – få ett yrke för framtiden!

"På Biologiska Yrkeshögskolan i Skara, BYS, pågår för närvarande följande eftergymnasiala utbildningar inom YH-konceptet: Agrotekniker, Bioenergitekniker, Hovslagare grundutbildning, Hovslagare kvalificerad fortbildning, Ridlärare på distans, Hästföretagare på distans samt Ridlärare kvalificerad fortbildning. Ca 90% av studenterna vid BYS får arbete eller startar eget efter avslutade studier."
- www.bys.nu

Bara ett litet tips! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka