Starta ridskola/ridklubb

Aliina

Trådstartare
Hej alla bukare!
Jag har mycket att fundera på de kommande åren.
Jag vill nämligen starta ridskola i framtiden, OCH ridklubb, någon som vet någonting om det?
Startar man ridklubben före ridskolan? Vad gäller styrelsen i ridklubben, får de lön? VART får man tag på styrelsemedlemmar..anställer man dem? Eller jobbar de gratis? Ska jag själv utse mig som ordförande i klubben? SAMTIDIGT som jag driver ridskola?
Är det någon som har erfarenhet av detta får ni väldigt gärna höra av er! Jag är öppen för alla förslag och åsikter(kanske inte åsikter om att jag aldrig kommer lyckas)
Men som sagt, kan man driva både ridskola och ridklubb, eller om jag bara startar ridskola och vill ha ridklubb för att jag också vill att andra ska kunna tävla på min ridanläggning, hur får man tag på personer som ställer upp på att bilda ridklubb? Måste man ha styrelse för det första? Räcker det inte med 2 personer som driver både ridskola och ridklubb?

Massa frågor har jag, hoppas någon kan svara på någon fråga iaf:)

Sv: Starta ridskola/ridklubb

En ridklubb är en ideell demokratisk förening, inte ett företag.

För att starta en ridklubb behöver man vara ett gäng personer som tillsammans bestämmer sig för att bilda en förening. Man väljer styrelsen demokratiskt på årsmötet där alla klubbmedlemmar får vara med och bestämma. Styrelsemedlemmarna är inte anställda av föreningen, de ställer upp frivilligt med sitt arbete. Ibland får de styrelsemedlemmar som har de tyngsta uppgifterna (t ex kassören) ett mindre arvode för sin insats.

I en förening måste man alltså tänka vi och inte jag.

Du kan läsa mer på www.ridsport.se under rubrikerna "ridklubben/att bilda ridklubb" och "ridklubben/föreningskunskap".

Men den här styrelsen, vart får man de ifrån? Vuxna medlemmar på ridskolan eller? Alltså jag menar, för att starta ridklubb måste man ju ha styrelse direkt, men de personerna...är det ens vänner eller? ;)

Startar man ridklubben före ridskolan? eller ridskolan innan man startar ridklubben? Kan man både starta ridklubb och ridskola? Om jag startar ridklubben, då måste jag väl själv vara en del av styrelsen? Fast jag vill ju även starta ridskola...hur har jag tid att både vara med i styrelsen och driva ridskola? :O

Startar man ridklubben före ridskolan? eller ridskolan innan man startar ridklubben? Kan man både starta ridklubb och ridskola? Om jag startar ridklubben, då måste jag väl själv vara en del av styrelsen? Fast jag vill ju även starta ridskola...hur har jag tid att både vara med i styrelsen och driva ridskola? :O

Min gamla ridklubb var uppbyggd så att ett par ägde hästarna och anläggningen, sen startade en del personer en styrelse och en ridklubb. Alltså några andra driver ridklubben än dom som äger hästarna. Svårt och förklara.

Men dom som äger hästarna samt anläggningen är inte med i styrelsen.

Ridklubb och ridskola är 2 skilda saker. Det kan ju vara person 1,2,3,4,5 och 6 som har egna hästar men ingen anläggning kanske bara en ridbana och dessa berstämmer sig för att starta en ridklubben Kalle & Jag, men dom driver ingen ridskola utan endast en ridklubb.

Senast ändrad:

Det är väldigt känsligt när det är olika, klubben och ägare av verksamheten.

De ska vara åtskilda, och samma personer som driver verksamheten kan inte vara "tongivande" i styrelsen.

hmm okej, men om jag bara skulle driva ridskola, men vill ändå att ridskolan ska vara bunden till en ridklubb, fortfarande, hur får man tag på personer som vill driva klubben då?:D

Jag tycker du är väldigt modig som orkar dra igång det som krävs för att starta ridskola. Inte bara egen verksamhet, utan ett så oerhört reglerat företag som en ridskola.

Hoppas du får igång det bra!

Tack så jätte mycket! Jag vill verkligen göra det här, det känns som att jag kan leva på det livet ut:) Alltså det är värsta drömmen för mig att jobba med det man älskar mest:D Så tack!

Nu är det bara lite saker med kommunen som kan vara lite knepigt och pengar och så, jag menar, inte kan man väl köpa alla hästar för ens egna pengar?? haha, min kille ska ju givetvis hjälpa till lite oxå;)

Välj rätt ställe bara, med fel arbetsredskap, slitiga arbetsställningar, kyla och djävulskap så sliter man snabbt sönder kroppen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Värmdö ridklubbs ridskola är bäst i hela Sverige. Ridskolan får ta emot priset Årets ridskola 2019 av Svenska ridsportförbundet. – Det...
Svar
0
· Visningar
435
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 344

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat